S-a întâmplat în Cluj şi în Bucureşti, urmează Oradea. Sergiu Gherdan, avocatul care a reuşit anularea regulamentului de parcări din Cluj Napoca, vrea să atace în instanţă şi regulamentul din Oradea.

"Consiliile locale au procedat la limita abuzului în serviciu atunci când au reglementat ridicarea autovehiculelor de pe domeniul public", spune el. Motivul? Şi-au depăşit competenţele, adăugând la lege...

Reguli ilegale

12 maşini ridicate pe zi, înmulţit cu 300 lei, cât este taxa de ridicare, egal venituri de peste 760.000 lei pe an. Este vorba de sume pe care municipalitatea orădeană nu doar că riscă să le piardă dacă regulamentul de parcări ar fi anulat în instanţă, dar să le şi returneze, dacă şoferii sancţionaţi vor reclama că au fost taxaţi ilegal.

07 Sergiu Gherdan.jpgNormative similare din toată ţara au început să fie anulate de instanţe. "Prevederile care reglementează ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar sunt total pe lângă lege", consideră avocatul Sergiu Gherdan (foto). Orădean de origine, acesta a atacat în instanţă regulamentul din Cluj Napoca, unde s-a stabilit, şi a obţinut suspendarea aplicării acestuia. "Săptămâna aceasta voi ataca la Tribunal şi regulamentul adoptat de Consiliul Local Oradea, care este asemănător celui din Cluj", ameninţă avocatul.

Nu pot adăuga la lege!

Gherdan e convins că are toate şansele să obţină anularea regulamentului. Avocatul va uza de aceleaşi argumente folosite la Curtea de Apel Cluj Napoca şi de aceleaşi principii invocate de un avocat bucureştean care, la rându-i, a obţinut la începutul acestei luni suspendarea regulamentului din Capitală.

Cei doi avocaţi au contestat însăşi legalitatea normativelor, fapt pentru care sentinţele pot fi invocate pe viitor şi în alte procese, ca autoritate de lucru judecat. "Lucrurile sunt simple. Codul Rutier spune că poliţistul poate dispune ridicarea autovehiculului ca o măsură de sancţiune complementară amenzii. Procedura de ridicare se stabileşte prin regulamente, care necesită o lege specială şi în niciun caz nu prin normative cu caracter inferior, cum sunt hotărârile Consiliilor Locale", arată Gherdan. Iar cum legea nu a ieşit nici până astăzi, îndreptăţite sau nu, ridicările de autovechicule sunt ilegale...

Între taxă şi amendă

În ciuda evidenţei, juriştii municipalităţii neagă, inclusiv în întâmpinările depuse la procesele intentate de şoferii taxaţi, că ridicarea maşinilor ar fi o sancţiune complementară care ar trebui reglementată prin lege.

07 Oltea Marc.jpg"Noi vedem ridicarea autovehiculului ca fiind o măsură tehnico-administrativă. Şoferul nu plăteşte propriu-zis o amendă, ci o taxă care să acopere cheltuielile cu transportul şi cu depozitarea maşinii. De asta nici nu poate fi transformată în avertisment", argumentează Oltea Marc (foto), şeful Serviciului Juridic din Primărie, care întăreşte legalitatea regulamentului şi prin faptul că Prefectura l-a analizat fără să îl atace în contencios.

Situaţia se poate schimba, însă, oricând. "Dacă vom constata nereguli, ne rezervăm dreptul să aplicăm prevederile legale", spune prefectul Claudiu Pop.

Artificii legale

07 Mircea Ursuta.jpgSpecialist în contravenţii rutiere, avocatul Mircea Ursuţa (foto) este de părere că argumentele municipalităţii nu vor rezista în instanţă. "Primăria se foloseşte de un artificiu pentru a evita să recunoască o sancţiune. E ca şi cum ai spune că suspendarea permisului este o măsură tehnico-administrativă care se ia preventiv, şi nu o sancţiune aplicată de Poliţie pentru abateri la Codul Rutier", afirmă el.

Avocatul spune că e "de bun-simţ ca Primăria să poată ridica maşinile parcate neregulamentar", dar trebuie s-o facă pe baze legale. Concluzia? Dacă va fi atacat în instanţă, regulamentul orădean va fi declarat ilegal, după modelul celor din ţară. În fond, indiferent că i se spune amendă sau taxă, plata celor 300 lei de către şoferii care parchează neregulamentar reprezintă tot o pedeapsă. Şi-ncă una piperată...


FĂRĂ CONTESTAŢII
11 procese la 3.000 de ridicări

Municipalitatea orădeană s-a judecat anul acesta cu 11 şoferi din cauza ridicării maşinilor. Opt procese le-a câştigat, două le-a pierdut, iar unul este încă pe rol. Numărul mic de litigii, comparativ cu cele 2.938 de ridicări, are o explicaţie simplă. Pentru ridicarea maşinii, proprietarul datorează o taxă de 300 lei, la care se adaută tariful de depozitare de 2 lei pe oră, în limita a 48 de ore. În total 396 lei. Dacă vrea să conteste măsura, el trebuie să comunice Poliţiei Municipiului persoana care a parcat maşina neregulamentar, pentru ca poliţiştii să poată completa un proces-verbal de contravenţie, act ce poate fi atacat ulterior în instanţă. Automat, asta înseamnă în plus o amendă de 160 lei şi două puncte de penalizare, lucru pe care, evident, nu şi-l doreşte nimeni...