Casa de Cultură a Sindicatelor a găzduit joia trecută prima conferinţă pe teme religioase interzisă în Oradea după căderea comunismului. Şi nu de autorităţile laice, ci chiar de Biserică!

Organizată de un grup de organizaţii de tineret, conferinţa despre "Bucuria vieţii" susţinută de preoţii Iustin Miron şi Pantelimen Şuşnea a fost interzisă de episcop. Motivul? Organizatorii i-au cerut binecuvântarea prea târziu. Astfel, evenimentul s-a ţinut clandestin, ca-n epoca de aur a ateismului. Şi, tot ca atunci, protagoniştii riscă să fie pedepsiţi...

"O s-o ţinem..."

Iustin Miron2.jpgJoi seară, cu câteva minute înainte de ora 18, cei peste 800 de orădeni adunaţi în sală şi pe holuri nu ştiau dacă se mai ţine conferinţa. Părintele Iustin Miron (foto), stareţul Mănăstirii Oaşa din judeţul Alba, întâmpina publicul la intrare. Rând pe rând, prin faţa lui trec tineri zâmbind, femei făcând cruci, intelectuali de provincie şi bătrâni încruntaţi de griji, atenţi la lunecuşul treptelor. Preoţi în "civil" se strecoară în sală cu faţa în pământ, ştiind că, dacă sunt recunoscuţi, vor avea de suferit. Majoritatea celor veniţi se închină şi cer binecuvântare. Părintele le pune mâna pe creştet, zâmbind. Mulţi îl îmbrăţişează. Se rostesc amabilităţi şi se fac invitaţii. "Părintele e foarte iubit la noi. Ai fi surprins câţi bihoreni am întâlnit la Oaşa", vorbesc doi bărbaţi. Călugărul se face că nu aude.

Înalt şi bine legat, cu ochii lucind sub fruntea arsă de soare, aduce mai curând a salvamontist decât a salvator de suflete. "Vă mulţumim de invitaţie, dar trebuie să plecăm. Vineri avem o conferinţă la Timişoara. Apoi ne întoarcem acasă", refuză părintele o nouă invitaţie. Muntele de om are o voce caldă, de dascăl de ţară. Apasă uşor cuvântul care se cere ascultat, dar fără a cânta mieros silabele după obiceiul popesc. Aşa cum singur spune, ţăranul din el e încă viu. "O s-o ţinem. Asta este. Nu mai putem schimba nimic", îi răspunde unui călugăr venit să-i spună ceva.

Scandal între episcopii

04 Sofronie Drincec.jpgConferinţa s-a ţinut împotriva voinţei episcopului ortodox Sofronie Drincec (foto). Preasfinţitul a refuzat să-şi dea binecuvântarea pentru eveniment, deranjat că a fost anunţat în ultima clipă. Deşi Oradea fusese împânzită cu afişe încă de anul trecut, iar conferinţa a fost mediatizată în toate publicaţiile locale, conducerea Episcopiei s-a simţit afectată abia când aceasta a fost anunţată şi în ziarul "Lumina", oficiosul Patriarhiei. "Exarhul (n.r. - şeful mănăstirilor) din Bihor l-a sunat pe exarhul de la Alba, consilierul cultural pe consilierul cultural, şi tot aşa. S-au făcut presiuni mari să nu se mai ţină conferinţa", şopteşte o faţă bisericească.

Ierarhii bihoreni s-au arătat revoltaţi că preoţi din Alba le încălcă teritoriul şi conferenţiază la Oradea fără binecuvântarea chiriarhului locului, Sofronie, aşa cum e cutuma Bisericii ortodoxe. Scandalul a fost atât de mare încât călugării au fost la un pas de a fi opriţi de conducerea Arhiepiscopiei de Alba să mai ţină până şi conferinţa programată pentru a doua zi la Timişoara. "Alarmată de bihoreni, Arhiepiscopia a vrut să-i cheme pe preoţi acasă. A fost nevoie de intervenţia episcopului din Timişoara ca să mai poată merge şi acolo", povesteşte un bărbat.

"Greşeala noastră"

04 Monica Cseke.jpgMonica Cseke (foto), preşedinta Ligii Studenţilor din Oradea, principalul organizator al evenimentului, îşi asumă toată vina pentru neînţelegeri. "A fost greşeala noastră. Suntem o organizaţie laică şi nu ne-am gândit să cerem aprobarea Episcopiei". Organizatorii au încercat să primească binecuvântarea episcopului miercuri, după izbucnirea scandalului, dar zadarnic. "Consilierii de la Episcopie au fost foarte amabili, au încercat să ne ajute, dar nu s-a mai putut face nimic", zice Monica.

Conferinţa a stat sub semnul întrebării până în momentul când invitaţii s-au aşezat în prezidiu. "Dacă ştiam cu o săptămână înainte că nu suntem bine primiţi, nu veneam. Am aflat însă abia aseară că organizatorii nu au primit binecuvântare din partea episcopului locului, când era deja prea târziu pentru a anula întâlnirea", a explicat mâhnit părintele Iustin Miron.

"Nu vom mai veni"

Stareţul mănăstirii Oaşa se aşteaptă, acum, ca hotărârea sa de a ţine totuşi conferinţa să fie interpretată ca o sfidare, iar episcopul Sofronie să ceară Arhiepiscopiei de Alba Iulia sau chiar Patriarhiei pedepsirea sa. "Îmi pare foarte rău că s-a ajuns aici. Nu ştiu ce va fi cu noi. Ce ştiu este că nu vom mai veni la Oradea. Noi n-am vrut să supărăm pe nimeni. Dacă ne vor ataca, ne vom apăra. Dacă vom fi găsiţi vinovaţi, vom ispăşi. Nu puteam dezamăgi atâta popor...", zice monahul.

Cunoscătorii spun că părinţii de la Oaşa sunt victimele propriului succes. "Lucrează foarte mult cu tinerii, îi îndrumă şi îi încurajează. Astă-vară, 20 de călugări, câţi sunt la Oaşa, ţineau cu casă şi masă 250 de tineri din toată ţara, mulţi dintre ei bihoreni", povesteşte un orădean. Astfel, substratul conflictului se dovedeşte a fi cât se poate de meschin. Dacă Episcopia nu-i poate opri pe orădeni să meargă la Oaşa, îi poate opri pe călugări să vină la Oradea. "Se tem că vor pierde credincioşi şi bani pentru bisericile de aici", zice bărbatul.

Bucură-te de necazuri

Scandalul iscat a făcut însă reclamă conferinţei. Publicul a urmărit cu sufletul la gură dezbaterea în care Iustin Miron şi Pantelimon Şuşnea au vorbit despre înstrăinare, tristeţe, inadaptare şi bucuria vieţii indiferent de necazuri.

"Îmi asum necazurile pentru că şi Dumnezeu s-a bucurat de jertfa pe care şi-a asumat-o El pentru mine", a spus părintele Şuşnea. La rându-i, stareţul Iustin Miron a delimitat clar bucuria de plăcere. "Bucuria presupune un suflet plin şi vine dinăuntru. La plăcere e exact invers! Bucuria vine din suflet, plăcerea din simţuri. Bucuria e creaţie, plăcerea e distracţie", a explicat călugărul.

Stareţul a insistat asupra faptului că bucuria este a celor harnici. "Bucuria vine în urma împlinirii, or împlinirea nu vine decât dintr-o lucrare. Noi umblăm după bucurie, dar până la urmă importantă este lucrarea", a subliniat stareţul. Şi, după cum se putea citi pe feţele celor prezenţi, lucrarea sa a fost una bună. Dar, ca orice faptă bună, s-ar putea să nu rămână nepedepsită...


FENOMENUL OAŞA
Academia munţilor

Obştea mănăstirii Oaşa, strânsă în jurul stareţului Iustin Miron, numără 20 de călugări, toţi tineri şi cu studii superioare. Părintele Iustin a absolvit Electrotehnica la Timişoara, fapt care explică poziţia sa împotriva satanizării microcipurilor din paşapoarte. Părintele Pantelimon a urmat Artele Frumoase, de pe urma cărora a rămas cu talentul iconografiei şi aplecare spre fotografie, părintele Serafim este medic, Moise este scriitor, Sava a urmat Conservatorul ş.a.m.d. Fapt încă atipic ortodoxiei, călugării de aici au deprins lucrul cu tinerii. Vară şi iarnă, la mănăstire se adună studenţi şi elevi care se roagă şi muncesc alături de călugări, învaţă cântece, fac drumeţii, iar după-amiaza participă la conferinţe pe diferite teme.


VOCEA PĂRINTELUI IUSTIN
Despre bucurie

Înstrăinare - "E tot mai multă singurătate, deşi oamenii comunică tot mai mult. De ce? Pentru că sunt tot mai trişti. Un om bucuros nu este singur niciodată".

Libertate - "Când ai posibilitatea de a alege, nu eşti liber încă. Eşti liber când alegi binele, pentru că numai binele îţi aduce bucurie".

Muncă - "Munca ne consumă, ne uzează, pentru că nu mai avem bucurii în ea. Va trebui să redescoperim bucuria ţăranului. El se bucură de recoltă, nu de banii pe care îi va face"

Evoluţionism - "Ateii spun că toate au crescut, perfecte cum sunt, fără nicio intervenţie. Or, dacă las neorânduială în grădină, în veci n-o să crească porumbul pe patru rânduri".