Primăria Oradea va pune câte un "poliţist" în spatele fiecărui drumar. Municipalitatea a scos la licitaţie serviciile de dirigienţie de şantier pentru toate lucrările la străzi, drumuri, poduri şi parcări care vor fi derulate în următorii doi ani.

"Inginerii Primăriei îi vor verifica pe diriginţii privaţi, care la rândul lor îi vor urmări pe executanţi", explică viceprimarul Mircea Mălan.

Lucru, gârlă!

O regulă de bază în management spune că un şef conduce atâţia oameni câţi poate urmări. Or, Primăria a derapat total. Astăzi, cinci ingineri răspund de cel puţin cinci puncte de lucru, şi au şi multe alte însărcinări. Iar "şantierizarea" e abia la început! Lunile următoare vor demara lucrări pe bandă rulantă, începând de la refacerea pieţelor Unirii şi Ferdinand, reabilitarea Pasajului Vulturul Negru şi transformarea în arteră pietonală a străzii Vasile Alecsandri, până la construcţia parcării subterane din Piaţa Independenţei şi a celei supraterane de la Stadionul Voinţa.

La fel, conform promisiunii făcute de primarul Ilie Bolojan în campanie, în cartiere se vor asfalta străzile nemodernizate de zeci de ani, va începe construcţia drumului rapid din strada Ecaterina Teodoroiu, a bretelelor de acces dinspre Nufărul spre centură, plus altele. Cum nici nu are destui oameni pentru a urmări toate lucrările şi nici nu poate face angajări, Primăria pune la bătaie 1,5 milioane lei pentru supravegherea, vreme de doi ani, a modului în care lucrează constructorii.

"Toată lumea fură"

02 Leontin Patcas_1.jpgSupervizorii vor trebui să fie cu ochii-n patru. "Prostia asta cu atribuirea lucrărilor la cel mai mic tarif face ca licitaţiile să se adjudece la jumătate din preţul de pornire, în vreme ce motorina şi materialele se tot scumpesc. Ca să nu lucreze în pierdere, constructorul "ciupeşte". Cum te-ai întos cu spatele, cum te-a făcut", povesteşte plastic Leontin Pătcaş (foto), unul dintre puţinii ingineri de teren ai Primăriei.

Exemple ar fi destule: în loc să sape fundaţia la 30 de centimetri, constructorul o face la 20, în loc să pună 5 centimetri de asfalt pune 4, iar în locul materialelor din proiect foloseşte înlocuitori cu 30-50% mai ieftini. "Toată lumea fură. Aşa s-a întâmplat cu gurile de canal din strada Sahia, care crapă pentru că s-a folosit ciment de tencuieli, la jumătate de preţ, sau cu asfaltul din strada Armatei Române, care se sfarmă pentru că în loc de agregate concasate din granit s-au folosit calcaroase, mai ieftine", zice inginerul.

Şantiere cu diriginte

02 Mircea Malan.jpgDiriginţii privaţi vor avea sarcină să oprească prăpădul. "Aceştia vor verifica ce s-a pus, cât s-a pus, care e grosimea asfaltului, dacă e respectată tehnologia şi altele", explică viceprimarul Mircea Mălan (foto). "Privaţii" vor răspunde cu portofelul. "Vom face contractul astfel încât firma va plăti pentru orice problemă de calitate", zice Mălan.

Spre deosebire de angajaţii Primăriei, care îşi iau salariul întreg chiar dacă omit "scăpările", în cazul unor nereguli diriginţii vor răspunde în solidar cu constructorul, fapt ce îi va arde la buzunar. Reprezentanţii Primăriei sunt convinşi că, astfel, calitatea lucrărilor va creşte. "Mai mulţi ochi pe o lucrare înseamnă şanse mai mari să descoperim neregulile", spune viceprimarul.

La licitaţia pentru dirigenţia de şantier aferentă lucrărilor de drumuri, poduri şi străzi anunţate pentru perioada 2012-2014 s-au înscris deja şase firme, deci Primăria are de unde alege. Câştigătorul va fi cunoscut săptămâna aceasta şi îşi va lua cât mai curând ingratul rol în serios. Acela de Bau-Bau al drumarilor...


PE BANI
2,5
la sută din valoarea lucrărilor ar putea costa dirigenţia de şantier


CAPUL LIMPEDE
Dirigenţie cu decontare

Folosirea firmelor specializate în dirigenţie de şantier la supravegherea lucrărilor nu este o idee nouă. În cadrul proiectelor europene, cheltuielile cu supervizarea sunt eligibile, semn că reprezintă un capitol important pentru gestionarea investiţiilor.

"Toate proiectele importante au prevăzute cheltuieli cu dirigenţia de şantier. Pentru că sunt banii contribuabililor, trebuie să fie cineva care să urmărească cum se execută lucrările", spune Marcel Boloş, secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.