Directoarea Serviciului de Ambulanţă, Daniela Petrişor, numită interimar în mai 2009 şi destituită recent, cu explicaţii sumare, a catalogat decizia şefului Direcţiei de Sănătate Publică ca fiind abuzivă şi având un singur scop: plantarea în post a omului său de încredere.

Fosta şefă a susţinut că în activitatea SAJ din mandatul său au fost găsite doar nereguli minore, dar BIHOREANUL a constatat că, în realitate, unele sunt vecine cu Codul Penal...

Pe vârfuri

Cu cinci săptămâni în urmă, şeful DSP Bihor, Marius Pîrcioagă, anunţa schimbarea managerului SAJ, Daniela Petrişor, după un control al Ministerului Sănătăţii şi unul al DSP, care "au identificat elemente de management defectuos". "La SAJ nu s-a găsit regulamentul de funcţionare al instituţiei, nu s-au respectat procedurile de lucru, activitatea compartimentului juridic, arhivei şi serviciului tehnic a fost defectuoasă", spunea Pîrcioagă.

08 George Galbineanu.jpgProfitând că şeful DSP nu a intrat în detalii, ci s-a limitat la un limbaj de lemn, managerul demis şi liderul sindical, ambulanţierul Gheorghe Chiş, au organizat propria conferinţă de presă, în care au acuzat că schimbarea era una politică, menită să-l propulseze la conducerea instituţiei pe un amic al lui Pîrcioagă, doctorul George Gălbineanu (foto), cu puţin înaintea desfăşurării concursului pentru ocuparea postului.

Petrişor s-a plâns jurnaliştilor că a fost schimbată pe nedrept, fiindcă rapoartele de control au conţinut doar măsuri pentru remedierea "deficienţelor", nicidecum recomandări pentru demiterea sa. Conform spuselor ei, Pîrcioagă i-a căutat nod în papură, dovadă fiind faptul că la Substaţia Salonta inspectorii DSP s-au "legat" de o tavă cu prăjituri uitată pe un hol şi de faptul că la Aleşd o doctoriţă purta pantofi în locul papucilor de lucru...

Leacuri expirate

BIHOREANUL a intrat, însă, în posesia Raportului întocmit de Corpul de Control al Ministerului Sănătăţii după verificările derulate între 2-6 mai la SAJ şi a descoperit că "mărunţişurile" sunt, de fapt, cât se poate de grave. Pe 29 de pagini, actul semnat de doi economişti, un jurist şi un medic relevă că din ianuarie 2009 până în prezent SAJ a funcţionat ca un sat fără câini. Într-adevăr, actul se referă şi la nereguli mai puţin importante, cum ar fi aceea că Regulamentul de organizare şi funcţionare e incomplet şi prost conceput de ani de zile, dar sunt şi unele cât de poate de consistente...

La verificarea prin sondaj a autosanitarelor, de pildă, s-a descoperit că acestea erau dotate incomplet sau aveau medicamente expirate, ceea ce ridică mari semne de întrebare asupra corectitudinii intervenţiilor efectuate pe teren şi a profesionalismului angajaţilor. Astfel, "trusele autosanitarelor tip B1/C2 nu sunt dotate cu medicamente conform cerinţelor minime ale Ministerului Sănătăţii", "în ambulanţa BH-27-SAJ au fost găsite medicamente şi materiale cu termenul de valabilitate depăşit sau care nu fac parte din baremul minim de urgenţă", şi "nu se completează registrele de predare-primire cu consemnarea datei şi orei la schimbarea turelor între echipajele de intervenţie".

Puse să dea explicaţii, "asistentele din echipaje au precizat că nu au cunoştinţă cum au ajuns în maşină" materialele şi medicamentele expirate. Neglijenţa a caracterizat însă şi conducerea SAJ, fiindcă "nu s-a putut face dovada verificării inopinate periodice a mijloacelor de intervenţie, mecanism specific de control în serviciile de ambulanţă".

De la rezervoare şi canistre...

Dacă în privinţa celor de mai sus se poate vorbi de indolenţă, în schimb o altă descoperire a echipei de control, şi anume dispariţia unei cantităţi impresionante de motorină, nu poate fi justificată în niciun caz prin neglijenţă.

Astfel, Raportul relevă că "în unele cazuri autosanitarele au fost alimentate cu carburant peste capacitatea rezervorului", existând situaţii, de pildă, când într-un rezervor de 70 de litri au fost puşi...90 de litri. Cum în mod evident acest lucru este imposibil, explicaţia reală e alta. Şi anume că, pentru a face "ciubuc", şoferii îşi umpleau întâi canistrele personale, şi abia apoi făceau plinul maşinilor. Motiv pentru care "contravaloarea carburantului alimentat peste capacităţile rezervoarelor a fost imputată şoferilor", spune Raportul de control.

... la cisterne

Pe lângă asta, s-a descoperit că 5 ambulanţe au "înghiţit" între ianuarie 2009-iunie 2011 cu 18 tone de motorină peste normativele de consum! Controlul a ţinut cont nu doar de normele de consum ale autosanitarelor stabilite de RAR Bucureşti la solicitarea Ministerului (valabile pe toată ţara), ci maşinile alese prin sondaj (Mercedes Vito) au fost testate, la cererea subsecretarului de stat Raed Arafat, şi de inginerii reprezentanţei Mercedes Oradea, cu aparatură furnizată de producătorul german Daimler.

Aşa s-a constatat, de pildă, că autosanitara BH-34-SAJ (de la substaţia Beiuş) a parcurs 226.719 kilometri cu un consum declarat total de 28.352 litri motorină, deşi trebuia să consume doar 22.161 litri, deci cu 6.191 litri mai puţin. O diferenţă mare există şi în cazul maşinii BH-25-SAJ (Salonta), care ar fi parcurs 272.972 km cu 31.018 litri, pe când în realitate consumul a fost de 25.632 litri. "Rezultă o diferenţă de 5.386 litri", arată controlul. Per total, diferenţele dintre consumurile declarate şi cele reale la cele 5 autosanitare s-au ridicat la 18.029 litri, valoarea prejudiciului, calculată la doar 5 lei litrul, fiind de peste 90.000 lei.

Vina fabricanţilor...

08 Gheorghe Chis.jpgActualul manager al SAJ, George Gălbineanu, spune că încă nu s-a "prins" cum s-au produs pagubele şi cine e responsabil, cunoscând doar varianta şoferilor, potrivit cărora "Ministerul nu a ţinut cont că maşinile au consumat carburant nu doar pentru a se deplasa, ci şi pentru a se încălzi cabinele medicale", adică partea din spate a maşinilor, destinată pacienţilor. La fel spune şi şeful ambulanţierilor, Gheorghe Chiş (foto). "Diferenţa se explică prin faptul că la Mercedes computerul de bord nu înregistrează decât carburantul consumat pentru mişcare, nu şi pentru încălzire", spune Chiş.

Explicaţie, totuşi, neconvingătoare, întrucât diferenţele sunt uriaşe. Dacă ar fi reale, ar însemna că cele 5 maşini au consumat în 30 de luni 600 litri doar pentru încălzire, adică 5 litri zilnic, fie vară, fie iarnă. Mai presus de toate e, însă, precizarea din Raport că "rezultatele testărilor tehnice efectuate la reprezentanţa Mercedes nu au fost influenţate de gradul de echipare cu dispozitive medicale (n.r. - adică de încărcătura maşinilor), categoria de drum, viteza de circulaţie, maniera de condus sau utilizarea instalaţiei de climatizare". Altfel spus, toţi aceşti factori variabili au fost luaţi în calcul la normarea consumurilor, care include şi încălzirea sau răcirea maşinilor, şi deplasarea în oraşe sau în afară, şi stilul de şofat mai mult sau mai puţin impetuos.

Salvare "pierdut" ambulanţe

Cea mai şocantă descoperire este, totuşi, de departe, faptul că SAJ a fost gestionat ca-n codru, inventarele fiind făcute formal sau deloc, astfel că 10 ambulanţe au dispărut pur şi simplu, fără ca cineva să poată spune cum!

Raportul de control arată că "în aprilie 2009, deşi fostul manager Tiberiu Bondar (n.r. - care avea să fie schimbat după o lună) a decis constituirea unei comisii de inventariere anuale", succesoarea acestuia, doctoriţa Petrişor, nu a verificat dacă aceasta îşi face datoria. "Listele de inventariere prezintă spaţii libere şi nu sunt semnate de membrii comisiei pe fiecare filă în parte. Nu s-a întocmit situaţia comparativă a stocurilor faptice cu cele scriptice", spune controlul, continuând: "Propunerea de casare pe 2009 se prezintă sub forma unei ciorne, fără semnături şi fără să se menţioneze în procesul-verbal de inventariere".

Ce e în spatele acestor fraze birocratice, a descoperit BIHOREANUL. Căci, vrând să nu iasă "valuri" prea mari, inspectorii din Minister au învelit în cuvinte întortocheate un fapt şocant: 10 ambulanţe Volkswagen, primite ca donaţie din Ungaria în 2007, au dispărut ca şi cum nici nu ar fi existat!

N-am văzut, n-am auzit

"Este vorba despre 10 maşini Volkswagen la mâna a doua, care nu au fost casate cu acte în regulă. Nu există nicio hârtie care să arate cine a decis casarea, care a fost comisia care a hotărât ducerea la fier vechi şi câţi bani s-au luat pe ele", spune actualul manager, George Gălbineanu.

08 Daniela Petrisor.jpgŞi predecesoarea sa afirmă că nu ştie nimic. "Nu mă întrebaţi pe mine, întrebaţi-l pe doctorul Bondar!", spune Daniela Petrişor (foto). Iar fostul manager din 2009, Tiberiu Bondar, dă acelaşi răspuns: "Nu ştiu nimic. Ştiu doar că ambulanţele au fost trase pe dreapta, dar cine le-a casat şi unde le-a dus habar nu am. Nu am fost implicat". Liderul sindical Gheorghe Chiş e în acelaşi ton: "Tot ce ştiu e că maşinile au fost scoase din uz fiindcă ulterior Ministerul a impus noi normative de echipare şi a dotat cu maşini mai performante toate serviciile din ţară".

Potrivit informaţiilor BIHOREANULUI, obţinute "din sistem", nimeni nu ştie nimic fiindcă, în realitate, maşinile au fost dezmembrate, iar unele componente (motoare, cutii de viteze, anvelope, jante etc) au fost valorificate ca piese de schimb de către şoferi, cu acceptul tacit al şefilor. Iar aceste informaţii au ajuns şi la urechile mai-marilor din DSP şi din Minister, care au cerut o anchetă a Serviciului de Investigare a Fraudelor. Căci, la cât haos şi ciubucăreală s-au strâns în decursul anilor, se pare că doar aşa pot fi "vindecaţi" salvatorii de pe Ambulanţe: cu Poliţia!


MIZERII AMBULANTE
Cum o fi norocul... pacientului

După Ministerul Sănătăţii, s-a trezit şi conducerea DSP să verifice disciplina angajaţilor SAJ, ocazie cu care a aflat că şoferii, asistentele şi medicii fumează în misiuni, iar de dotare adesea nici nu se sinchisesc.

Pe 14 iunie, la o verificare inopinată a Substaţiei Beiuş, s-a constatat că pe autosanitara BH-15-ACD butelia de oxigen era goală pe trei sferturi, iar la maşina BH-18-SAJ era defectă de-a binelea. "Lipsa de oxigen, mai ales la butelia portabilă, dar şi la cele fixe, poate pune în pericol viaţa oricărui pacient", au consemnat autorii controlului.

Pe 18 iunie, la Aleşd, pe autosanitara BH-20-ACD, butelia de oxigen era pe jumătate goală, iar monitorul EKG nu avea hârtie, astfel că degeaba intervenea echipajul la un pacient cu probleme cardiace.

O zi mai târziu, pe 19 iunie, la Salonta, pe autosanitara BH-36-SAJ butelia de oxigen era goală în proporţie de 5/6, iar în autosanitara BH-16-SAJ "scrumiera din cabină avea urme de scrum de ţigară". Nimeni n-a fost sancţionat, probabil ca vinovaţilor să nu le dăuneze la sănătate...