Firma orădeană de transport City Taxi a rămas fără autorizaţie de dispecerat, măsură echivalentă închiderii companiei.
"În termen de 15 zile"
Primarul Florin Birta a retras autorizaţia pe 17 aprilie, după ce Compania City Trans Taxi, care şi-a autorizat dispeceratul în urmă cu mai mulți ani, a intrat în faliment.
"Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de dispecerat taxi deţinută de operatorul economic Compania City Trans a fost retrasă ca urmare a informării transmise de Direcţia Juridică către Direcţia Tehnică, privind intrarea în faliment a acestui operator. În aceste condiţii, operatorul economic nu mai îndeplineşte cerinţele necesare pentru menţinerea valabilităţii autorizaţiei", a transmis Primăria Oradea la solicitarea BIHOREANULUI.
Ca urmare a închiderii dispeceratului City Taxi, cei circa 150 de taximetrişti care au încheiat contract cu firma au fost obligaţi să îşi găsească alt dispecer.
"Direcţia Tehnică a transmis atât lichidatorului judiciar, cât şi taximetriştilor afiliaţi dispeceratului Companiei City Trans SRL solicitarea de a încheia, în termen de 15 zile de la primirea comunicării, noi contracte de dispecerizare cu un alt operator economic autorizat să desfăşoare activitatea de dispecerat taxi", se menţionează în comunicarea municipalităţii.
Riscă să piardă autorizaţia taxi
Potrivit Legii 38 din 2003 privind transportul în regim taxi şi regim de închiriere, pentru a putea prelua comenzi, taximetriştii trebuie să aibă încheiat contract cu un dispecerat autorizat.
Conform articolului 9, pentru a funcţiona legal, taximetriştii sunt obligaţi să depună o declaraţie pe proprie răspundere "privind modul în care este asigurată dispecerizarea şi la ce dispecerat taxi este arondat transportatorul autorizat".
Cei circa 150 de taximetrişti care circulau sub cupola City Taxi sunt obligaţi să îşi găsească un dispecerat autorizat, altfel riscă să rămână fără autorizaţia de taximetrie.
"Vom şti mâine mai multe"
Marţi dimineaţă, dispeceratul City Taxi funcţiona în continuare, iar maşinile cu cupola aferente circulau pe străzile orădene.
În intervalul scurs de la radierea firmei City Trans Taxi, taximetriştii companiei au făcut demersuri pentru autorizarea unui nou dispecerat, pe firma City Urban Taxi, înfiinţată în noiembrie, anul trecut. Dar fără succes deocamdată.
"Am cerut autorizaţie de funcţionare pentru un spaţiu nou. Am fost dimineaţă la primarul Florin Birta să ne lămurim situaţia. Vom şti mâine mai multe", a declarat pentru BIHOREANUL administratorul noii firme, Mihai Csompo.
Au mai rămas trei!
Lucrurile sunt, însă, mai complicate. Pe 12 mai, noua companie a fost deja amendată cu 50.000 lei pentru că a pus în funcţiune un dispecerat neautorizat.
"Conform legii, contravenientul poate plăti în termen de 15 zile jumătate din minimumul amenzii, ceea ce înseamnă 12.500 lei", a declarat directorul Poliţiei Locale, Samuel Milian.
În plus, potrivit surselor din piaţă, autorizarea unui dispecerat de taxi este o întreprindere de durată.
Spre exemplu, solicitantul trebuie să îşi autorizeze dispeceratul la Primăria Oradea, să obţină licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice a staţiilor de emisie-recepţie de la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii şi certificatul de competenţă profesională pentru managerii de transport în regim taxi de la Autoritatea Rutieră Română.
Închiderea dispeceratului City Taxi a limitat oferta de pe piaţa de taximetrie din Oradea. Potrivit evidenţelor municipalităţii, la această oră, în municipiu sunt autorizate doar dispeceratele de taximetrie ale companiilor: Fulger, Green Taxi şi Start Taxi.
La nivelul Oradiei sunt autorizaţi 870 de taximetrişti, care vor trebui să opteze pentru una dintre cele trei cupole rămase pe piaţă sau să se îndrepte către piața de ride-sharing, aflată în continuă dezvoltare.