Oradea vrea să devină un centru logistic important. Primăria a semnat un contract de finanţare europeană în valoare de 1,4 milioane lei pentru realizarea documentaţiei tehnice a unui terminal intermodal cu acces la transportul rutier şi feroviar, cu facilităţi de descărcare, spaţii de depozitare şi birouri pentru diferite servicii, inclusiv de vămuire.

Realizarea documentaţiei tehnice a viitorului terminal a fost atribuită prin licitaţie firmelor orădene Aquacons, Poliart şi Abed Nego. "La finalul lunii decembrie, cele două firme vor trebui să ne predea documentaţia, astfel încât în iarnă să o putem depune la finanţator iar undeva în vara anului 2016 să putem începe lucrările", a declarat primarul Ilie Bolojan, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Primul din zece...

Oradea este primul din cele zece municipii cuprinse în Masterplanul General de Transport cu finanţare pentru amenajarea unui terminal intermodal, care are deja în lucru documentaţia tehnică şi se pregăteşte să deruleze în perioada 2014 – 2020 o investiţie de 16 milioane euro pentru realizarea acestuia.

Terminalul va fi amenajat în zona Gării Episcopia Bihor şi va fi deservit de trei linii de cale ferată cu facilităţi pentru încărcare – descărcare a mărfurilor, de la macarale la platforme betonate, din care două linii ferate pentru transportul de transcontainere, spaţii de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru TIR-uri, clădiri administrative şi o zonă de servicii pentru agenţii economici.

"Investiţia se va face în perimetrul Direcţiei Antifraudă, într-o zonă în care parte din teren aparţine statului român şi se află în administrarea Ministerului Finanţelor. Am făcut deja demersuri pentru a prelua din proprietăţi, unele urmând să fie demolate, iar altele reabilitate şi puse la dispoziţia vămii cu titlul de birouri. Acest lucru va ajuta inclusiv firmele care îşi transportă marfa pe aici şi au nevoie de servicii vamale", a spus edilul.

... cu pasaj suprateran

Conform estimărilor, investiţia în terminalul din Episcopia Bihor se va ridica la circa 10 milioane euro, alte şase milioane euro urmând să fie cheltuite pe amenajarea de drumuri care să deservească zona.

Astfel, de-a lungul zonei industriale de la ieşirea din Oradea spre Sîntion se vor amenaja, pe ambele părţi ale Şoselei Borşului, benzi de colectare a traficului greu, iar deasupra sensului giratoriu de la intrarea în parcul industrial Eurobusiness va fi amenajat un pasaj suprateran, după modelul celor de la ieşirea din oraş spre Arad, Beiuş şi Aleşd.

"Pasajul suprateran le va permite maşinilor care circulă pe direcţia Oradea – Ungaria şi invers să treacă peste giraţie, în vreme ce TIR-urile doresc să intre în zona industrială vor putea vira în sensul giratoriu fără să mai existe riscul producerii unor accidente", a spus Bolojan.

Potrivit primarului, terminalul intermodal va impulsiona viaţa economică a oraşului, va încuraja apariţia de noi locuri de muncă şi încuraja creşterea va creştea veniturilor bugetului local din taxe şi impozite.