Proiectul privind realizarea unei centuri metropolitane a Oradiei, lungă de 16,7 kilometri, cu o bandă pe sens, care va lega peste câmpuri localităţile Oşorhei şi Nojorid, asigurând, la mijloc, accesul la comuna Sânmartin şi staţiunea Băile Felix, a primit undă verde din partea Consiliului Local Oradea şi a Consiliului Judeţean Bihor.

Un inel de 50 milioane euro...

Consiliul Local Oradea şi Consiliul Judeţean Bihor au hotărât luni, respectiv marţi, încheierea unui parteneriat pentru realizarea inelului metropolitan.

În plus, CJ Bihor a mai aprobat marţi depunerea cererii de finanţare şi devizul general al lucrării. Investiţia, în valoare de 253,2 milioane lei, echivalentul a 50 milioane euro, va avea un termen de finalizare de 3 ani şi va fi cofinanţată de la bugetul central.

"Aproximativ 40 milioane euro din cele 50 milioane euro ar trebui să primim de la programul Anghel Saligny. Diferenţa, de aproximativ 10 milioane euro, ar urma să fie contribuţia Consiliului Judeţean Bihor şi a Primăriei Oradea", a declarat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă care a precedat şedinţa în plen.

Bolojan a spus că, spre deosebire de viitoarea companie aeriană, unde Primăria Oradea este majoritară, în cazul inelului metropolitan CJ Bihor va avea o participare mai mare, în proporţie de 3 la 1.

Două viaducte, două poduri, patru giraţii...

Potrivit proiectului final, inelul metropolitan va avea o lungime de 16,7 kilometri, cu două viaducte pe teritoriul comunei Sânmartin, două pasaje şi patru intersecţii giratorii.

Conform prezentării făcute la hartă de Bolojan, centura va porni de la DN 79 pe raza comunei Nojorid, va ocoli localitatea Apateu înspre Oradea, comuna Cihei în partea dinspre Beiuş şi va ieşi în Băile Felix la intersecţia drumului de Cordău cu DN 76 Oradea – Deva.

"Având în vedere că în zona respectivă este o declivitate de teren foarte mare, între complexul President şi benzinăria USA Oil, valea de acolo şi DN 76 vor fi traversate cu un viaduct", a explicat Bolojan.

Inelul metropolitan va avea un al doilea viaduct în zona Betfia şi va avansa spre Băile 1 Mai prin pădure, pentru a ajunge la Oşorhei pe cel mai scurt traseu posibil.

"Acest drum face legătura cu centura Oşorheiului în aşa fel încât să evităm văile din zona localităţii Alparea, să nu mai facem un pod şi, de asemenea, să nu mai facem un pasaj peste calea ferată care leagă Oradea de Cluj, ci să folosim pasajul suprateran proiectat pentru centura Oşorhei", a explicat Bolojan.

Din Nojorid în Băile Felix în 3 minute...

Potrivit preşedintelui CJ Bihor, inelul metropolitan va rezolva problemele de trafic pe o rază de circa 30 kilometri.

"Dacă cineva vine de la Arad pe drumul expres sau vrea să meargă în Băile Felix, nu mai intră în Oradea, coboară la Livada de pe drumul expres, intră pe varianta Nojorid, ajunge pe acest inel metropolitan, în 3 minute este la giraţie la Cordău, coboară şi intră imediat în staţiunea Băile Felix", a arătat Bolojan.

Centura metropolitană este la fel de utilă şi în sens invers. "Dacă cineva vrea să meargă din zona Hidişel înspre zona Cluj nu mai intră pe centura Oradea prin Sânmartin sau pe noul drum de legătură, ci urcă pe acest inel şi iese la ieşirea din Oşorhei în zona giraţiei amenajată pe drumul naţional la intrarea în localitatea Fughiu", a spus șeful CJ Bihor.

"Urmăriţi interesele orădenilor!"

Parteneriatul dintre Consiliul Judeţean Bihor şi Consiliul Local Oradea pentru construirea viitorului inel metropolitan a fost aprobat marţi, de consilierii judeţeni, cu unanimitate de voturi.

Spre comparaţie, în Consiliul Local de luni proiectul a fost adoptat doar cu voturile consilierilor PNL şi UDMR. Reprezentanţii PSD s-au arătat sceptici atât cu privire la utilitatea unei centuri metropolitane cu o bandă pe sens, cât şi cu oportunitatea unei astfel de investiţii.

"Ideea unui inel metropolitan realizat la nivel de drum judeţean nu îmi pare reuşită", a declarat consilierul local Adrian Madar. Social-democratul i-a spus primarului Florin Birta: "Vă rog să urmăriţi interesele celor care v-au dat votul, iar pe această speţă interesul orădenilor este ca aceşti bani să fie folosiţi pentru ei".

Între canalizare în Oradea şi centură în afara ei...

La rândul său, social-democrat Emilian Pavel (foto) a afirmat că, înainte de a aborda proiectul unei centuri metropolitane care să deservească localităţile limitrofe, municipalitatea ar trebui să modernizeze "cele 200 - 300 de străzi orădene care nu au apă, canalizare sau asfalt" şi "problemele din cartierele vechi".

În replică, primarul Florin Birta a afirmat că inelul metropolitan va servi în fond tot orădenilor, pentru că nu va mai obliga traficul adiacent oraşului să treacă pe centura Oradiei sau chiar prin municipiu.

"Inelul metropolitan va decongestiona Oradea de o parte din trafic”, a spus Birta, care a afirmat că în perspectiva extinderii oraşului şi a dezvoltării Zonei Metropolitane, acestă investiție este imperios necesară.