În prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, şi directorului Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, firma austriacă Porr Construct - care împreună cu conaţionalii de la Teerag şi de la Asdaq Aktiengesselschaft şi cu bucureştenii de la Col Air au câştigat licitaţia pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare – a început, joi, demolarea pistei din capătul acesteia spre oraş.

Aeroport deschis

"Azi începe demolarea pistei la capătul dinspre oraş, pentru prelungirea în această direcţie cu 150 metri", a spus preşedintele CJ, Cornel Popa. Acesta a precizat că în ciuda lucrărilor de anvergură activitatea Aeroportului orădean nu a încetat. "Aeroportul este operabil, chiar azi noapte a aterizat la Oradea un avion SMURD, iar azi dimineaţă a decolat un avion business".

Aeroportul orădean este deschis în continuare, a explicat şi directorul acestuia, Gheorghe Pasc, datorită faptului că aşa-numitul prag al pistei (locul de la care începe operaţiunea de aterizare şi la care se încheie procedura de decolare) a fost decalat cu 500 metri în direcţia opusă celeia unde se lucrează, adică spre Nojorid. "Lungimea pistei utilizabile este în prezent de 1.300 metri, astfel că în continuare ar putea opera şi Tarom. De altfel, restul de pistă este utilizabil, în condiţii de siguranţă, pentru aparate ATR 42, de tipul celor din dotarea Tarom, dar compania a preferat să suspende zborurile din motive ce ţin de reglementările interne", a spus Pasc, explicând de ce, chiar dacă Aeroportul orădean e încă deschis, de luni compania naţională de transport aerian şi-a suspendat zborurile, iar călătorii trebuie să apeleze la serviciile aeroporturilor din Timişoara ori Cluj.

La foc continuu

Inginerul Harald Braun, directorul tehnic al Porr Construct, a prezentat lucrările începute joi, arătând că acestea fac parte din prima etapă a proiectului de modernizare a infrastructurii aeroportuare orădene. "Noaptea trecută am decalat pragul pistei, iar în această dimineaţă am început demolarea pistei în direcţia Oradea, unde o vom prelungi cu 150 metri. Aceste lucrări fac parte din prima etapă a proiectului, care va fi gata pe 22 aprilie, când va începe etapa a doua", a spus oficialul companiei care a modernizat în urmă cu patru ani şi Aeroportul din Viena.

Practic, "vedetele" primei etapte a lucrărilor sunt două utilaje speciale, dintre care unul rostogoleşte pe pistă un accesoriu greu şi zimţat, care face betonul să vibreze şi să crape, iar celălalt este o ghilotină hidraulică de 7 tone, care "taie" în felii betonul, făcându-l mai uşor de excavat şi de încărcat apoi în basculante. "Pe o lungime de 350 metri şi o lăţime de 30 metri, va fi scos betonul de pe o suprafaţă de pistă de circa 11.000 metri pătraţi, în actuala etapă, iar ghilotina permite ca acest lucru să se realizeze în două zile", a explicat oficialul Porr Construct.

Dacă în prezent stratul pistei este gros de 25 centimetri, după modernizare acesta va creşte la 38 centrimetri, majorând portanţa (capacitatea de a suporta greutăţi) astfel încât pista să fie operabilă şi pentru avioane de mari dimensiuni.

Tot în prima etapă a proiectului, în paralel cu schimbarea pistei în direcţia spre oraş, muncitorii vor lucra şi la realizarea unei noi căi de rulare şi a unei noi platforme de îmbarcare-debarcare, data limită pentru încheierea acestei etape fiind 22 aprilie. După această dată, timp de 59 de zile, până la 20 iunie, Aeroportul din Oradea va fi închis pentru continuarea lucrărilor la pistă pe partea de mijloc a acesteia.

Aeroport nou

Lucrările de modernizare a infrastructurii aeroportuare din Oradea valorează 79,9 milioane lei fac parte dintr-un proiect cu fonduri europene în valoare de 129,70 milioane lei (din care 81,60 milioane sunt nerambursabile). Acesta prevede înlocuirea pistei actuale, lungă de 1.800 metri, cu una nouă, de 2.100 metri, şi lată de 45, faţă de 30 metri, cât are de acum.

De asemenea, vor mai fi construite două noi căi de rulare-degajare, o platformă de îmbarcare-debarcare pe care vor putea staţiona şase aeronave, inclusiv de tip C (de mari dimensiuni), sisteme de balizaj luminos de categoria II de operare, cu lumini inclusiv pe axul longitudinal, nu doar pe marginea pistei, sisteme de alimentare cu energie electrică de bază şi de rezervă, sisteme de telecomandă pentru sistemele de balizaj, sisteme de iluminat pentru platforma de îmbarcare-debarcare şi chiar şi o uzină electrică nouă, care să asigure consumul de bază şi de rezervă pentru sistemele de balizaj.