Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, prefectul Claudiu Pop, directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, un reprezentant al Tarom şi unul al asocierii de firme care a câştigat licitaţia pentru extinderea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare au participat, luni, la deschiderea oficială a lucrărilor, chiar dacă acestea au fost începute încă de vineri după-amiază, după plecarea de la Oradea a premierului Victor Ponta, venit în vizită electorală.

"O zi pe care o aşteptăm de mult"

În explicaţiile oferite celor prezenţi la mica ceremonie, preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, a spus că aceasta "este o zi pe care o aşteptăm de mult", prezentând totodată şi câteva informaţii tehnice ale proiectului.

Potrivit acestuia, pista actuală, de 1.800 metri lungime şi 30 metri lăţime, va fi complet înlocuită cu una nouă, lungă de 2.100 metri şi lată de 45 metri. De asemenea, proiectul prevede construirea unei platforme extinse, de 33.000 metri pătraţi, aptă să primească şi aeronave grele (în total şase), a două noi căi de rulare, a unei instalaţii de balizaj pentru semnalizarea luminoasă a pistei pe întreaga lungime atât de-o parte, cât şi de cealaltă, precum şi a unei uzine electrice apte să deservească toate instalaţiile şi sistemele Aeroportului.

Popa a mai spus că proiectul trebuie finalizat până la 31 octombrie 2015, urmând ca anul viitor, din luna aprilie, Aeroportul să fie închis timp de 59 de zile.

10 curse externe de la anul

În scurtul său discurs, prefectul Claudiu Pop a ţinut să scoată în evidenţă că şi bugetul de stat contribuie cu circa 6 milioane euro, adăugând însă că "la urma urmei nu contează de unde vin banii" şi că îşi doreşte ca perioada de închidere a Aeroportului să fie cât mai scurtă, iar apoi "să avem curse externe, care să justifice această investiţie, pentru că altfel e doar o investiţie fără finalitate".

Imediat după prefect, directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc a precizat că după ce a cerut Comisiei Europene acest lucru, împreună cu preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, "a venit deja aprobarea pentru 10 curse internaţionale" şi că licitaţiile în acest sens vor fi organizate "anul viitor în trimestrul doi".

"Un obiectiv foarte ambiţios"

La rândul său, Harald Braun, managerul tehnic al firmei austriece Porr Construct, cea care în asocierea cu Teerag-Asdag Aktiengesellschaft şi Col-Air Trading, a câştigat licitaţia pentru execuţia lucrării, a declarat că "ne-am zbătut foarte mult să obţinem acest contract şi am depus o ofertă corectă şi bună", dând asigurări că lucrările vor fi încheiate până la termenul fixat.

De altfel, conform contractului, pentru fiecare zi de întârziere Aeroportul din Oradea şi Consiliul Judeţean vor percepe penalităţi de 50.000 euro, astfel că firmele s-au apucat de treabă încă de vineri, chiar dacă la Curtea de Apel Oradea încă e în judecare o contestaţie a unei asocieri rivale.

Braun a afirmat că şi-a asumat riscul de a începe lucrările chiar şi în aceste condiţii, şi a explicat că în acest an firmele vor munci pentru realizarea noii platforme de îmbarcare-debarcare, a uzinei electrice şi parţial a canalizării, urmând ca pista să fie atacată în luna martie a anului viitor.

"Probabil vor fi mai multe şi cursele spre Bucureşti, faţă de cele 13 pe săptămână operate în prezent. Ceea ce faceţi aici la Oradea este un obiectiv foarte ambiţios. Această bucată de pistă să nu credeţi că este doar ca o bucăţică de autostradă, ea vă leagă de întreaga lume şi vor veni aici avioane mari", a spus şi Alexandru Szlivka, şeful Serviciului Operaţiuni al Tarom, care a subliniat că acest lucru va fi de mare importanţă pentru a exploata "potenţialul economic şi turistic al Oradiei".