Când maşina începe să mănânce ulei, un şofer obişnuit se îngrijorează. Feri nu e însă un şofer obişnuit, fiindcă el şi-a modificat maşina să meargă pe ulei!

"Motorul trage la fel, nu produce mai mult fum şi, dacă aduni uleiul de pe la prieteni, poţi zice că de fapt circuli gratis", povesteşte orădeanul care şi-a luat adio de la benzinării.

Cai putere pe ulei prăjit

Ideea i-a venit încercând să găsească pe internet un combustibil cât mai ieftin pentru centrala termică pe care dorea s-o cumpere pentru încălzirea casei. "Am găsit tot felul de variante şi cea mai convenabilă mi-a părut uleiul ars pe care îl aruncă service-urile auto. Era ieftin şi ecologic. N-am mai luat centrala, dar m-am gândit cum aş putea folosi asta la maşină, ca să nu mai dau banii pe motorină", povesteşte Feri, un inginer electronist care şi-a modificat maşina să meargă pe ulei ars.

Bărbatul în vârstă de 36 de ani refuză să-şi declare identitatea, ca să nu aibă probleme cu oamenii legii pentru modificările aduse maşinii, dar susţine că motorul pe ulei e la fel de sigur ca oricare altul pe hidrocarburi. "De când s-au scumpit combustibilii în Germania şi Franţa, foarte mulţi şoferi şi-au modificat motoarele şi circulă cu uleiul adunat din restaurante", susţine tânărul.

Ezermester

Absolvent al Facultăţii de Electrotehnică din Oradea, Feri a schimbat mai multe locuri de muncă numai ca să scape de rutină. "Lucrul la bandă îmi pare omorâtor. Să faci sau să verifici aceeaşi piesă zile în şir nu e deloc pentru mine. Mie îmi plac proiectele care îţi pun mintea la contribuţie, în care faci mereu altceva", spune inginerul.

Bărbatului i-a plăcut să meşterească încă din copilărie. De-a lungul timpului şi-a făcut, pe rând, vaporaşe pentru navomodelism, sonerie dintr-un ceas electronic, telecomandă pentru becurile din casă şi multe altele. Modificarea motorului unei Skode i s-a părut un fleac. "Nu e mare lucru. Modificările se pot face la orice motor diesel care nu are pompă de injecţie tip Lucas, fiindcă aia se distruge repede", spune orădeanul. Practic orice proprietar de Volkswagen sau Mercedes mai vechi şi-l poate transforma. "Am pus un schimbător de căldură pe bază de apă de la motor, pe reţeaua de admisie a combustibilului, ca să preîncălzească uleiul, după care am montat două încălzitoare electrice care aduc uleiul la 90 de grade Celsius. Aşa, arde la fel ca motorina".

Singura bătaie de cap a inginerului e să-şi procure combustibilul. "Cunoscuţii îmi adună uleiul ars în bucătării. Eu îl încălzesc ca să se evapore apa şi îl strecor prin filtre de 25 şi apoi 5 microni, după care îl pun în rezervor". Feri a încercat să adune uleiul de la restaurante, dar unii patronii sunt reticenţi. "Cei care lucrează legal îl predau la firme specializate pentru a fi distrus, iar cei care nu, se tem să ţi-l dea ca să nu fie o capcană, şi preferă să-l arunce la canal", zice orădeanul. Dar pentru asta tot se descurcă, şi circulă ieftin şi ecologic.

"O să puşte tot!"

11 Lucian Popa.jpgPatron al unui service auto, Lucian Popa (foto) nu recomandă nimănui să-şi modifice motorul pe ulei. "O să puşte tot! Am văzut acum câţiva ani un motor ars complet din cauza asta. Ziceai că e sudat. Nu l-am putut deschide nici cu flexul", povesteşte mecanicul. Combustibilul neconvenţional suprasolicită piesele, care se distrug mai repede, şi există riscul gripării pistoanelor din cauza scurgerii uleiului din blocul-motor. "Dacă te prinde Registrul Auto Român îţi scoate imediat maşina din circulaţie", avertizează specialistul.

11 Valentin Panescu.jpgFeri e însă încrezător. Skoda lui are verificările tehnice la zi. Înainte de inspecţie demontează instalaţiile de preîncălzire, iar a doua zi le pune la loc. Durează doar câteva minute. Până şi poliţiştii rutieri sunt surprinşi de inventivitatea tânărului. "Eu n-am auzit să fi omologat cineva în Bihor un motor pe ulei, dar dacă maşina e înmatriculată, are inspecţia tehnică făcută, asigurare şi nu produce fum sau zgomot excesiv, nu prea ai ce-i face", spune comisarul şef Valentin Pănescu (foto).

În fond, nici nu ar fi corect ca tânărul inginer să aibă de suferit pentru că şi-a modificat maşina. În condiţiile în care milioane de români au schimbat cotletele sau copanele de pui pe urzici şi pâine prăjită, maşina lui de ce n-ar trece de pe motorină pe ulei uzat? Doar e criză...


"Dacă ai o maşină diesel de opt ani şi o modifici pe ulei, la 20.000 de kilometri, cam cât faci într-un an, îţi scoţi preţul ei din combustibilul economisit"
Feri


NECONVENŢIONAL
Uleiul arde!

Folosirea uleiului uzat ca şi combustibil neconvenţional nu e o idee nouă. O companie de autobuze din Auckland, Noua Zeelandă, şi-a modificat în urmă cu doi ani flota astfel încât să funcţioneze cu uleiul uzat provenit de la o firmă locală care produce peşte şi cartofi prăjiţi. La fel, în Marea Britanie, celebrul lanţ de restaurante McDonald's colectează uleiul prăjit produs de cele 1.200 de restaurante şi îl transformă în biodiesel printr-un adaos de 25% ulei de rapiţă.

Pentru prima dată în România, pe fondul scumpirii carburanţilor, în urmă cu trei ani, conducerea Asociaţiei Agricole Albina din judeţul Neamţ a folosit ulei nerafinat de floarea soarelui la tractoare. Găselniţa nu a funcţionat însă prea mult timp, pentru că ulterior a crescut şi preţul uleiului. Dar primul pas a fost făcut...