În cel mult trei ani nu va mai exista în Oradea niciun garaj pe domeniul public. Construcţiile vor fi demolate treptat, pe măsură ce municipalitatea va putea să amenajeze noi parcări în cartiere.
"În ultimii 12 ani am tot demolat garaje şi vom demola în continuare, nu pentru că vrem, ci pentru că trebuie, având în vedere criza locurilor de parcare", spune primarul Florin Birta.
Şofer, caut parcare!
Aritmetica e simplă. În condiţiile în care în Oradea sunt înmatriculate peste 115.600 de autovehicule, dintre care peste 81.600 aparţinând persoanelor fizice, cele 27.000 de parcări de domiciliu sunt, clar, insuficiente. Practic, nu acoperă nici măcar un sfert din necesar!
Pentru a face loc parcului auto în continuă creştere, municipalitatea amenajează în fiecare an cam 2.000 de parcări noi şi tot nu ajung. În plus, în cartierele de blocuri spaţiul este extrem de limitat. "Parcul auto a crescut exponenţial. Prioritatea noastră este să le oferim orădenilor locuri de parcare, dar e tot mai greu să găsim amplasamente libere", spune primarul Florin Birta (foto).
Ca să facă loc parcărilor, municipalitatea a trecut la dezafectarea garajelor dintre blocuri. "Cam 50% dintre garaje sunt folosite ca depozite sau ateliere. Omul, în loc să îşi bage maşina în garaj, mai şi ocupă un alt loc de parcare care ar putea fi folosit de un vecin", spune Birta.
"În trei ani vor dispărea..."
Dacă în 2008 în Oradea erau peste 2.000 de garaje, în urma campaniilor de demolare, numărul lor a scăzut în 2019 la 872, pentru ca anul trecut să coboare undeva la 500. Joia trecută, Consiliul Local l-a mandatat pe primarul Florin Birta să ducă la bun sfârşit desfiinţarea lor graduală.
Hotărârea a fost luată cu votul consilierilor locali PNL şi UDMR, în condiţiile în care PSD-iştii s-au abţinut de la vot. "E clar că toată lumea are dreptul la un loc de parcare pe domeniul public, vrem însă ca eliberarea amplasamentelor să se facă cu termene clare. Omul să ştie din timp şi să aibă la dispoziţie 3 luni ca să îşi mute lucrurile sau uneltele, ce are el acolo", spune liderul grupului PSD, Emilian Pavel.
Pentru a putea demola garajele cât mai uşor, din 2017 Primăria nu a mai prelungit contractele de concesiune a terenului aferent după expirarea perioadei de 25 de ani, ci a încheiat doar contracte de închiriere pe un an. Contractele au prevăzută o clauză de reziliere care îi permite municipalităţii să le denunţe oricând, dacă ajunge cu lucrări în zonă.
"E clar că Direcţia Tehnică nu poate dezafecta 500 de garaje din tot oraşul deodată. Proprietarii vor fi anunţaţi din timp", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto). Cum, însă, municipalitatea amenajează cam 2.000 de parcări pe an, termenul limită este strâns. "Nu avem o dată fixă, dar eu zic că în 3 ani vor dispărea toate garajele de pe domeniul public", spune Popa. Spre exemplu, pentru anul acesta e programată demolarea a circa 100 de garaje în zona Aleea Salca, Aleea Sulfinei şi Seleuşului...
"Nu mai încap de noi!"
Vestea demolărilor nu le-a căzut bine deţinătorilor de garaje. "Nu mai încap de noi! Că sunt, că nu sunt destule locuri de parcare, Primăria vrea să ne demoleze garajele ca să asfalteze tot", spune un orădean din Rogerius. Bărbatul este supărat fiindcă are garajul de ani de zile. "Până acum n-a deranjat pe nimeni".
Majoritatea orădenilor sunt însă de altă părere. "Adevărul e că multe garaje arată deplorabil. Decât tot felul de betoane şi tăblării la colţ de bloc, mai bine parcări asfaltate şi trasate, cu zone de spaţiu verde. Ajuţi mai mulţi, arată mai bine şi sunt mai uşor de întreţinut", spune Cristian Ile (foto), care administrează 18 asociaţii de proprietari.
De altfel, multe demolări de garaje sunt cerute chiar de vecinii deţinătorilor. "Eu ce vină am că m-am mutat mai târziu? Nu e normal ca în aceeaşi curte de bloc unii să aibă garaj, iar alţii să nu aibă unde-şi parca maşina", zice un bărbat.
Există asociaţii de proprietari, ca de exemplu în zona Ştefan cel Mare, care au şi refuzat să scoată la licitaţie locurile de parcare de domiciliu, ca să nu facă război între vecini. Oricum s-ar împărţi ele şi oricât ar creşte taxa anuală, zeci de maşini tot ar rămâne fără loc. Aşa că locatarii chiar şi-ar dori să mai existe garaje care să poată fi demolate, pentru înfiinţarea a noi locuri de parcare...