Sâmbăta trecută, comercianții din Piața Nufărul își strângeau bagajele. Clienților nu le venea să creadă. „Chiar plecați?”, întreba un cumpărător. „Plecăm. De luni, piața se debranșează de la curent, apă și canalizare”, i-a răspuns vânzătorul.

Piața de la capătul orașului dinspre Băile Felix intră în demolare, municipalitatea făcând ce n-a reușit pandemia: s-o închidă definitiv!

„N-oi mai veni”

Piața Nufărul și-a trăit ultimul weekend. Cei circa 25 de producători și comercianți și-au adunat lucrurile. Unii se vor muta în Piața Cetate. „Ne conformăm. Nu putem sta s-o îmboarde pe noi”, spunea blazat un producător de coroane.

Alții și-au închiriat spații comerciale. „Ies mai ieftin. Dacă până acum plăteam 6.500 lei pe chirie și curent, acum dau 750 euro (n.r. - circa 3.660 lei) pentru o casă cu beci și magazie. La parter va fi magazin, iar sus birouri”, a zis un vânzător de fructe și legume. La fel va face și un vânzător de lactate: „Ca să rămânem lângă clienți, ne mutăm într-un spațiu comercial de peste drum”.

Cei mai nenorociți sunt micii producători. „Dacă închid piața, eu n-oi mai veni. Aci era bine, că era lângă autobuz. N-am cum ajunge la Piața Mare, că nu merg tramvaiele. O să dau smântâna și brânza cuiva să le vândă”, se plângea o lăptăreasă din zona Beiușului.

„Bătaie de joc!”

Locuitorii cartierului sunt și mai supărați. „Cei bătrâni, bolnavi, și până la urmă toți din cartier, de ce să nu aibă o piață?”, a protestat un orădean pe Facebook. Riveranii consideră că e o greșeală. „Ce minte slabă, după ce renovezi piața și bagi în ea bani, s-o demolezi? Nu este alt loc să facă Primăria parcare? Așa-i la noi, întâi investim, apoi demolăm, iar la final ne pare rău”, a scris Marius.

Oamenii nu vor să accepte înlocuirea pieței cu o parcare. „Bagi milioane în reabilitarea bulevardului Nufărul și desființezi parcările ca apoi să demolezi case și piața ca să faci locuri de parcare... Dacă asta nu-i prostie, nu știu ce este”, a răbufnit Sorin.

Opinia majoritară e clară: „Bătaie de joc! Din Piața Ioșia s-a făcut supermarket, din Piața Nufărul se face parcare. Ce urmează, Piața Decebal? Doamne ferește să aibă un producător local unde-și duce marfa!”...

Doar pe pierdere 

În schimb, Administrația Domeniului Public, care gestionează piețele, consideră că Piața Nufărul trebuia închisă. „A mers tot anul pe minus, iar scumpirea curentului face gaura și mai mare”, spune directorul Liviu Andrica (foto).

Cum piețele Rogerius și Cetate aduc la buget, fiecare, venituri de câte o jumătate de milion de lei pe an, declinul celei din Nufărul e văzut ca un păcat, deși vina aparține doar Primăriei. „Piața a fost adusă pe minus. Primăria a scurtat programul de lucru, a mărit taxele, a aprobat deschiderea unui magazin Penny după colț... La ce se aștepta?”, zice ironic un cumpărător.

Pentru municipalitate nu au mai contat nici investițiile de 90.000 euro făcute în copertină și spații comerciale, de la finalizarea cărora au trecut doar 6 ani, nici dezavantajul produs riveranilor. 

În loc de piață, parcare 

De altfel, piețele orădene par blestemate. În 2011 a fost desființată piața en gros Obor și vânzătorii au ajuns într-un spațiu privat, în 2017 s-a desființat mica piață Velența pentru a se face parcare, în 2019 a fost demolată Piața Ioșia și înlocuită cu un supermarket, iar acum Piața Nufărul va fi demolată pentru o parcare supraetajată. „În ședința Consiliului Local de la sfârșitul acestei luni se va hotărî dacă Primăria va concesiona amplasamentul unei firme sau va construi singură parcarea”, spune șeful Direcției Patrimoniu Public a municipalității, Lucian Popa.

Estimată la 26,5 milioane lei, viitoarea parcare cu patru etaje va avea 335 de locuri, cu spațiu comercial la parter. Inițial, primarul Florin Birta (foto) spunea că acesta ar putea avea destinație de piață, dar ulterior s-a răzgândit. „Vom vedea ce va fi”, zice acum.

Edilul înclină, însă, spre un supermarket. „Știm ce roșii «sănătoase» se vând în piețe”, spune el ironic, aluzie la samsarii ce revând legume și fructe importate din Polonia sau Ungaria, la fel ca lanțurile de magazine. Dar asta nu e vina orădenilor...

Alții pot 

În timp ce Primăria închide piețele pentru că, în goană după profit, a stricat vadul acceptând banii samsarilor care închiriau mesele bune prezentând certificate de producător mult prea ușor de obținut, în oraș și împrejurimi apar piețe mici, de producători, cu sute de cumpărători.

În fiecare sâmbătă, între orele 9 și 12, cea din centrul comunei Paleu atrage cam 400 de clienți în jurul a 30 de producători de legume, fructe și lactate. La fel, în fiecare joi de la ora 18, curtea Asociației Cătunul Verde din strada Nicolae Jiga 62 se umple de orădeni care fac cumpărături de la vreo 15 fermieri.

„La noi nu se plătește nicio taxă, pentru că nu avem cheltuieli de acoperit. Pentru gunoi plătește Primăria, iar curent se consumă puțin, fiindcă piața funcționează doar 2 ore, ziua”, spune Mihaela Erbașu (foto), unul dintre inițiatorii pieței din Paleu.

La fel se întâmplă și în cazul pieței Cătunul Verde din Oradea. „Nu considerăm piața o afacere, ci oferim un loc unde producătorii să se întâlnească cu cumpărătorii”, spune reprezentantul ONG-ului, Georgeta Szabo.

Secretul succesului? Controlul. „Cunoaștem toți producătorii, încurajăm cumpărătorii să se intereseze de proveniența produselor și să anunțe dacă sesizează ceva în neregulă”, spune Szabo. Lucruri pe care Primăria și ADP nu le-au făcut...

Un proiect disputat 

Pentru a acoperi golul creat de închiderea celor patru piețe, opoziția PSD a depus vinerea trecută la secretariatul Consiliului Local un proiect de înființare a unor piețe volante. „În ele vor fi doar producători verificați. Prin eliminarea intermediarilor, orădenii vor avea acces la produse sănătoase la un preț decent”, propune consilierul Liviu Sabău Popa (foto).

Piețele volante ar urma să funcționeze marțea și joia, tot la două săptămâni, lângă sala Antonio Alexe, pe platoul Pieței Rogerius, în piațeta McDrive din Nufărul, în Cetate,  Piața Unirii sau Parcul 1 Decembrie.

În replică, liberalii au propriul proiect. „Împreună cu Consiliul Județean vom înființa din primăvara anului viitor o piață volantă în centrul orașului. Au fost achiziționate patru truck-uri (n.r. - camioane tip rulotă) în care producători locali certificați își vor desface produsele o dată sau de două ori pe săptămână în Oradea, iar în restul perioadei, în județ”, spune primarul Florin Birta.

Fără șanse 

Directorul ADP e sceptic, totuși, că vor avea succes. „Piețele volante sunt potrivite pentru Elveția și Germania. Orădeanului nu-i place să vină la cumpărături într-o anumită zi, la o anumită oră”, spune Andrica, convins că piețele volante nu le vor putea înlocui pe cele clasice. „Când am venit la ADP credeam sincer că piețele vor fi omorâte de mall-uri. Nu știam că noi, bihorenii, avem piețele în sânge. Ne place să vorbim cu producătorii, să ne spună povestea produselor... În piața volantă nu se poate”, zice el.

Directorul e conștient de atenția tot mai mare acordată de oameni alimentelor, mai ales în contextul inflației galopante și al chimizării agriculturii. Atât doar că, în loc să caute soluții de protejare a producătorilor și a cumpărătorilor, a preferat profitul. Care acum falimentează piețele...


„CEA MAI BUNĂ ALEGERE”
Parcare pentru navetiști

Primarul Florin Birta își dorește demolarea Pieței Nufărul pentru a face loc parcării supraetajate pentru locuitorii din zonă, în condițiile în care, prin reabilitarea bulevardelor Nufărul - Cantemir, s-au desființat numeroase locuri de parcare în zonă. 

Directorul ADP susține proiectul fără rezerve. „E cea mai bună alegere. Practic aici va fi park & ride-ul orașului. Cei care vin din zona Beiuș își vor putea lăsa mașinile în parcare și vor putea lua tramvaiul sau autobuzul, fără să mai aglomereze orașul”, spune Liviu Andrica. Problema orădenilor din zonă lăsați fără piață cade în plan secund. „Nu putem bloca un amplasament atât de valoros pentru 25 de comercianți”, spune el.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!