Tel Aviv - Oradea

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, şi directorul Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, au anunţat într-o conferinţă de presă susţinută miercuri că în această vară vor veni în Bihor, pe calea aerului, 2.000 de turişti israelieni interesaţi de turismul balnear în Băile Felix şi de cel montan în Munţii Apuseni.

Noutatea este că deja a fost stabilit oficial calendarul primelor zboruri, ce vor fi operate în regim charter de compania Air Bucharest, cu aeronave Boeing 737 (capacitate 126 locuri) care vor decola de la Tel Aviv. Prima cursă va ateriza la Oradea pe 21 aprilie la ora 19.00, iar o a doua în aceeaşi noapte, la ora 02.45. O a treia cursă de la Tel Aviv operată de Air Bucharest va ajunge la Oradea pe 1 mai.

Într-o a doua etapă, adică după 1 mai şi până spre finele sezonului estival, turiştii israelieni vor fi aduşi la Oradea cu aeronave ale Blue Air, o altă companie care a semnat în acest scop un contract cu tour-operatorul Mekesh, care va aduce în total la Oradea 2.000 de clienţi pentru turismul local.

Patru curse externe din 27 august

Tot în faţa jurnaliştilor, preşedintele CJ şi directorul Aeroportului orădean au semnat, împreună cu Ştefan Runcan, directorul societăţii LCG Denmark (ce reprezintă şase companii din Danemarca şi nu numai) un document ce stabileşte un aşa-numit "grafic de activităţi" pe care cele trei părţi le vor derula în cadrul unui contract cu scopul ca din 27 august de pe Aeroportul din Oradea să se zboare spre cel puţin patru linii externe (asigurate, aşadar, de curse regulate) din Europa.

Potrivit explicaţiilor furnizate presei, LCG Denmark – societate recomandată autorităţilor bihorene de Ambasada Danemarcei – îşi asumă evaluarea potenţialului de trafic al aeroportului orădean şi recomandarea a "cel puţin patru destinaţii de interes" până la 4 aprilie, iar până la 16 aprilie să comunice Consiliului Judeţean şi Aeroportului Oradea compania aeriană aptă "să efectueze zboruri regulate în patru destinaţii externe, cu o frecvenţă de două zboruri pe săptămână pentru fiecare destinaţie", implicit şi destinaţiile ce urmează să fie operate efectiv din 27 august.

Reprezentantul LCG Denmark a ţinut să precizeze că nu a solicitat şi nu va primi nicio sumă de bani de la Consiliul Judeţean sau de la Aeroportul Oradea decât, ca un fel de "comision de succes", dacă şi după ce vor fi stabilite şi anunţate oficial (pe baza unor contracte ferme) cele patru curse externe regulate, dar şi că în acest fel societatea, specializată în consultanţa în domeniul aviaţiei din 1988, a dezvoltat curse externe pe aeroporturile din Copenhaga şi Bilund, dar şi din alte ţări europene, inclusiv din România, precum cel din Târgu Mureş.

"Înfrăţiri" cu metropole europene

Deşi nici reprezentantul LCG Denmark, nici preşedintele CJ Bihor nu au nominalizat aeroporturile europene cu care Oradea vrea să fie conectată, directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, a spus că, potrivit unui sondaj făcut în toamnă şi iarnă (dar ale cărui rezultate nu pot fi deconspirate), s-au "conturat" ca destinaţii dorite şi posibile Barcelona (Spania), Milano (Italia), Londra (Marea Britanie) şi Stuttgart (Germania). Implicit, deşi nu şi automat, acestea sunt cele mai probabile destinaţii spre care LCG va încerca să convingă companiile pe care le reprezintă să deschidă curse externe.

În ce priveşte preţurile ce vor fi practicate, Runcan a arătat că acestea nu vor fi nici low-cost, nici standard "de linie", ci specifice regimului "smart-fly", adică "medii şi fixe, fără diferenţe între zile, ore sau clase de zbor", dar accesibile.

O idee interesantă expusă atât de reprezentantul LCG Denmark, cât şi de preşedintele CJ este că, pentru a mări potenţialul de călători, se intenţionează "înfrăţirea" Oradiei cu oraşele europene de care va fi legată prin aeroporturi, aşa încât din aceste zone să ajungă aici mai mulţi pasageri, fiind vizate colaborări între instituţii administrative, universităţi, unităţi medicale şi mediul de afaceri. Runcan chiar a dat exemplul industriei alimentare din Danemarca, interesată să proceseze carne de la animale crescute cu metode tradiţionale în Bihor.

Oradea, capitala aeroporturilor româneşti

Faptul că Aeroportul din Oradea, recent modernizat, devine tot mai interesant pentru companiile aeriene a fost evidenţiat şi de directorul Gheorghe Pasc, care a spus că pe 25 februarie întâlnirea bianuală a şefilor aeroporturilor din România va avea loc în Băile Felix.

La această întâlnire nu doar că va participa şi Tarom (care în ultimele două luni şi-a nemulţumit clienţii din zona de nord-vest a ţării prin dese întârzieri şi anulări de curse), ci – mai mult – compania naţională îşi va prezenta aici strategia de dezvoltare pentru aeroporturile româneşti. În contextul în care, mai nou, Tarom are concurenţă privată pe cursele interne, este de aşteptat să anunţe măsuri prin care să îşi facă mai accesibile preţurile pentru a nu pierde clientela tot mai tentată de serviciile unor companii precum Wizz Air, care operează de pe Aeroportul din Cluj către Capitală, urmând să facă acelaşi lucru şi de la Timişoara.

Citiţi pe această temă şi articolul Curse cu secrete: BIHOREANUL dezvăluie unde vom putea zbura de pe Aeroportul Oradea