Conducerea Aeroportului Oradea a prezentat public dotările de ultimă oră ce urmează să fie făcute în baza unui proiect cu fonduri europene în valoare de peste 72 milioane lei, de la gardul inteligent cu senzori şi camere de supraveghere mobile cu infraroşii până la construirea unui drum perimetral pentru vehiculele Ambulanţei, pompierilor şi echipelor antitero ale SRI.

De altfel, datorită acestui proiect, Aeroportul orădean a evoluat de la statutul de aeroport deschis traficului internaţional la cel de aeroport internaţional.

Pentru trafic greu

Într-o conferinţă de presă organizată vineri, directorul general al regiei Aeroportul Oradea, Răzvan Horga, şi adjunctul Eugen Tuduc, au expus şi explicat obiectivele proiectului "Creşterea gradului de siguranţă şi securitate", al cărui contract de finanţare din Programul Operaţional Infrastructură Mare a fost semnat la începutul acestui an, pe 6 ianuarie, la Ministerul Transporturilor.

Proiectul prevede, în premieră pentru Oradea, construirea unui gard perimetral inteligent, despre care Tuduc a arătat că va avea o lungime de 9.200 metri şi o înălţime de 2,5 metri, echipat cu senzori acustici de mişcare apte să depisteze apropierea unei persoane de la 5 metri, a unui vehicul de la 10 metri, iar o eventuală săpătură de la 20 metri.

În momentul în care un intrus ar încerca să pătrundă în aeroport, a explicat directorul adjunct, camerele de supraveghere se orientează spre zona respectivă, iar personalul de pază este alertat pentru ca o patrulă mobilă să poată interveni.

Pe de altă parte, a spus directorul general Răzvan Horga, Aeroportul va avea datorită acestui proiect şi un drum perimetral care va fi utilizat atât de către personalul de pază, cât şi de cel pentru intervenţii şi pentru mentenanţă. Drumul va avea o lăţime de 3,5 metri şi va fi construit pentru a permite traficul greu, în condiţiile în care există autospeciale pentru stingerea incendiilor a căror greutate atinge şi 30 de tone.

Eugen Tuduc şi Răzvan Horga la conferinţa de prezentare a proiectului

"Raze" la acces în zone speciale

O altă dotare pe care Aeroportul o va avea este un post de control al accesului pentru verificarea persoanelor şi vehiculelor care pătrund în aşa numita Zonă de Siguranţă cu Acces Restricţionat şi în Zona Operaţională Aeriană. Postul va avea echipamente Rx şi va asigura fluxuri separate pentru intrarea şi ieşirea în fiecare din cele două zone, precum şi echipamente specifice pentru supravegherea anti-teroristă.

Tot datorită proiectului pe fonduri EU, va fi construită o nouă remiză pentru autospecialele de intervenţie, în suprafaţă de 950 metri pătraţi, şi vor fi achiziţionate două autospeciale pentru stingerea incendiilor de categoria 7 (la aeronave mari), iar garajul vechi din anii 70 va fi înlocuit şi el cu unul nou, întins pe 289 metri pătraţi.

În fine, în cadrul proiectului vor fi achiziţionate şi alte echipamente, între care o ambulanţă de tip C (pentru intervenţii la traume majore), un punct mobil de comandă în situaţii de urgenţă şi trei instalaţii pentru mentenanţa suprafeţelor aeroportuare.

Contribuţia proprie, 2%

Proiectul pentru creşterea gradului de siguranţă şi securitate la Aeroportul Oradea are o valoare totală de 72,279 milioane lei, sumă din care 85% reprezintă contribuţia UE (49,4 milioane lei), 13% contribuţia bugetului de stat al României (7,5 milioane lei), iar 2% contribuţia Aeroportului (1,16 milioane lei).

Proiectul trebuie finalizat până la 31 decembrie 2023, iar directorul general Răzvan Horga a afirmat că pregătirile pentru derularea lui au şi început, fiind deja lansate unele licitaţii (de exemplu pentru achiziţia autospecialelor de stingere a incendiilor), elaborarea caietelor de sarcini fiind finalizată pentru alte achiziţii (cum ar fi pentru construirea remizei şi pentru realizarea gardului perimetral).

Datorită acestui proiect, în luna noiembrie a anului trecut (când proiectul era în stadiu avansat de evaluare), Ministerul Transporturilor a schimbat clasificarea aeroportului orădean de la statutul de "aeroport deschis traficului internaţional" la cel de aeroport internaţional.

În aşteptare

De asemenea, este de menţionat că Aeroportul Oradea are şanse să îi fie aprobat încă un proiect cu fonduri UE, estimat la 27 milioane euro, pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii, el prevăzând prelungirea cu 400 metri a pistei, de la 2.100 la 2.500 metri, extinderea platformelor de debarcare/îmbarcare a pasagerilor şi de garare a aeronavelor.

De altfel, aeroportul orădean este în dezvoltare, chiar şi în pofida pandemiei, anul trecut având 137.000 pasageri (faţă de 38.000 în 2020 şi 94.000 în 2019) şi tinzând către 300.000 pasageri pe an în anii următori, după încheierea completă a pandemiei.

În prezent, pe Aeroportul din Oradea sunt operate săptămânal 14 curse ce leagă oraşul de Capitală. Din luna februarie, compania Ryanair reia operarea zborurilor pe ruta Londra - Stansted - Oradea şi retur, iar din luna martie va opera din nou şi pe rutele care leagă oraşul de Milano - Bergamo, Bologna şi Dusseldorf - Weeze.