Acceptabilă la începutul anilor 2010, atribuirea locurilor de parcare la domiciliu este o soluţie care astăzi generează doar probleme. Odată parcările împărţite, nimeni "din afară" nu mai are unde-şi lăsa maşina.

Chiriaşii din blocuri, care nu pot revendica un loc de parcare, vizitatorii care vin cu autoturismul la prieteni ori rude, dar şi echipajele de intervenţie îşi lasă maşinile pe spaţii verzi, trotuare sau în drum. "E cea mai mare prostie că Primăria le dă voie şi acuma asociaţiilor de proprietari să împartă locuri de parcare", reclamă un şofer din Rogerius.

Un regulament...

Adoptat în anul 2010 prin Hotărârea de Consiliu Local 448 şi completat după un an prin HCL 347/2011, regulamentul de atribuire a locurilor de parcare la domiciliu a fost util la vremea lui. Potrivit acestuia, orădenii îşi pot rezerva parcarea de acasă între orele 16-7 în zilele lucrătoare şi de sâmbătă de la ora 7 până luni la aceeaşi oră. Parcările sunt amenajate de municipalitate, care încasează câte 100 lei pe an, şi atribuite de asociaţiile de proprietari, care le şi întreţin. Pe fondul creşterii parcului auto, au apărut însă şi problemele.

Ioan Șimon, șeful Serviciului Parcări OradeaFamiliile care deţin mai multe autoturisme pot solicita un al doilea loc doar dacă în urma atribuirii rămân unele libere, ceea ce nu se întâmplă de ani de zile, iar dacă mai mulţi şoferi vor aceeaşi parcare sau numărul lor e mai mic decât al solicitărilor, amplasamentele se atribuie prin licitaţii, ceea ce se întâmplă tot mai des. În urma lor, în cartierele aglomerate taxa de parcare creşte şi de 15 ori! "În zona Cazaban, în Ioşia, un locatar s-a obligat să plătească 1.500 lei pe an pentru un loc, iar în Rogerius, pe strada Iza, unul plăteşte 1.300 lei", spune şeful Serviciului Parcări, Ioan Şimon (foto).

... cu nereguli

Conceput acum 7 ani, regulamentul de atribuire a parcărilor este în prezent depăşit. Normativul nu ţine cont că gradul de motorizare a crescut mult mai repede decât numărul parcărilor, că peste 40% din locuitorii din Rogerius şi Nufărul sunt chiriaşi frustraţi că deşi au maşini nu pot cere locuri de parcare pentru că nu au domiciliu stabil în zonă, sau că alţii au maşină primită de la firmă ca autovehicul de serviciu şi nu pot pretinde un loc unde s-o pună deoarece nu o deţin în proprietate.

În plus, la adoptarea regulamentului, municipalitatea a eliminat obligativitatea instituirii unor locuri de rezervă, cum se întâmplă în oraşele civilizate, pe considerentul că acestea vor fi ocupate "româneşte" de şmecherii care nu vor să plătească. Şi aşa s-au umplut de maşini nu doar curţile blocurilor, ci şi trotuare şi zone verzi...

Fără Salvare

Liviu Sabău Popa, director economic Ambulanța BihorSăptămâna trecută, un echipaj al Ambulanţei ieşit la intervenţie a blocat mai multe maşini în curtea blocurilor din strada Transilvaniei pentru că nu a avut unde parca. Episodul a declanşat o furtună pe reţelele de socializare, internauţii fiind împărţiţi între cei care acuzau ambulanţierii de nesimţire şi cei care îi apărau. "Echipajul a intervenit la un pacient cu ischemie (n.r. - întreruperea circulaţiei sanguine). Dacă întârzia, acesta risca amputarea piciorului stâng", explică directorul economic al Serviciului de Ambulanţă Bihor, Liviu Sabău-Popa (foto).

Consilier local PSD, Popa spune că va cere modificarea regulamentului în sensul instituirii de locuri de parcare pentru echipajele de urgenţă. "E inadmisibil să fii obligat să dai ture după un loc de parcare când trebuie să ajungi de urgenţă la un pacient pe care apoi să îl mai şi cari cu targa sute de metri printre maşini", protestează acesta.

Cât despre accesul maşinilor de pompieri în curţile blocurilor de pe străzi ca Moldovei, Peneş Curcanul, Predeal, Transilvaniei, unde abia intră câte o maşină mică, nici nu poate fi vorba...

"Parchez pe trotuar!"

În ciuda evidenţei, municipalitatea nu doar că nu ia nicio măsură pentru detensionarea crizei, ci chiar o agravează. Luna aceasta, Primăria va preda alte 858 locuri de parcare de domiciliu către asociaţiile de proprietari pentru ca acestea să le atribuie membrilor lor. Nu contează că numărul e mult mai mic decât al celor peste 1.000 de maşini înmatriculate în oraş numai în cele patru luni de la eliminarea taxei de poluare, deci inerent se va lăsa cu scandal, important e ca bugetul local să îşi facă norma la taxe!

Indignaţi de atitudinea Primăriei, care acţionează de parcă ar vrea să îi învrăjbească, tot mai mulţi orădeni refuză să participe la împărţirea locurilor. "La noi pe stradă sunt 60 de parcări la 200 de maşini. Decât să licitez cu vecinul, mai bine rămân fără loc rezervat, parchez pe trotuar şi nici nu plătesc nimic", zice un locatar din strada Ovidiu. Blazaţi, mulţi şoferi nici nu au cerut locuri Asociaţiei Lacul, din zonă. "Am primit atâtea solicitări câte locuri de parcare sunt. Oamenii ştiau de trei luni că în iunie se dau locurile, s-au înţeles între ei, şi n-a trebuit să facem licitaţie", explică preşedintele asociaţiei, Florian Pantea.

De altfel, pe strada paralelă, Corneliu Coposu, deoarece numărul parcărilor trasate de-a lungul Parcului Mihai Viteazul este de trei ori mai mic decât cel al maşinilor, asociaţia a şi refuzat să le atribuie. Fiecare parchează cum şi unde găseşte loc...

"O eroare!"

Ilie Bolojan, primar OradeaCulmea, inclusiv primarul Ilie Bolojan (foto), promotorul regulamentului, consideră aberantă atribuirea parcărilor în orice condiţii. "Este o eroare să faci repartizarea locurilor dacă sunt insuficiente", spune edilul, care consideră că parcările "la liber" sunt mai eficiente în condiţii de criză. "Dacă parcările nu sunt rezervate, 7 locuri pot găzdui 10 maşini, pentru că un şofer vine, altul pleacă, şi există un flux. Dacă locul este rezervat, chiar dacă deţinătorul pleacă cu zilele din oraş, nu parchează nimeni pe locul său ca să nu fie amendat", spune Bolojan.

Cu toate acestea, edilul refuză amendarea regulamentului. "Va rămâne în continuare responsabilitatea asociaţiilor de proprietari dacă atribuie sau nu locurile". În ceea ce priveşte responsabilitatea municipalităţii de a asigura parcări pe măsura parcului auto, se cam spală pe mâini. "Vom construi în continuare cam 1.500 parcări pe an, dar din păcate spaţiul nu ne mai permite să intrăm în zonele aglomerate. O variantă, care nu poate fi aplicată mai repede de trei ani, ar fi să construim parcări subterane".

Parcări subterane de cartier ar putea fi amenjate sub terenurile de sport de la Liceul Onisifor Ghibu din Nufărul sau Şcoala Generală 11 din Rogerius. Problema e că o astfel de construcţie costă cam 3 milioane de euro, iar ca să poată porni la lucru Primăria are de adunat o groază de bani de pe urma parcărilor de domiciliu. Şi nici nu-i sigur că orădenii vor accepta apoi să-şi cumpere abonamente pentru a le folosi...


TARE ÎN PARCARE
"Alo, Poliţia Locală?"

Cristian Beltechi, director Poliția Locală OradeaÎn Oradea, la un parc auto de peste 79.000 maşini, în continuă creştere, există 24.700 locuri de parcare, din care 13.842 de domiciliu. Dacă în cartierele de case precum Ioşia veche sau Episcopia, unde oamenii au curţi, situaţia este încă sub control, în centru şi în cartierele de blocuri şoferii se bat pe fiecare metru pătrat. "Avem cam 80 de reclamaţii pe săptămână din partea orădenilor care îşi găsesc locurile de parcare ocupate", spune directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi (foto).

Poliţiştii locali ies în teren şi aplică o amendă de 150 lei contravenientului care, dacă o achită în 48 de ore, plăteşte doar jumătate, dar asta nu rezolvă problema. Numărul parcărilor dintre blocuri fiind mult mai mic decât al maşinilor, întotdeauna un proprietar îşi va găsi locul ocupat...