În condiţiile în care 76.640 de maşini înmatriculate în Oradea îşi dispută 16.966 parcări de domiciliu, seara, când traficul se opreşte, concurenţa pe un loc se apropie de cea de la Facultatea de Medicină. Sunt 4,5 maşini pe un loc. 

Inevitabil, cineva şi-l găseşte pe al său ocupat de un pretendent care şi-ar dori la rândul său parcare. Pentru a face faţă situaţiei, municipalitatea pregăteşte înăsprirea condiţiilor de acordare a locurilor de parcare de domiciliu. Pe principiul "primeşte cine plăteşte"!

Alo, Poliţia? 

Parcarea de sub geam declanşează mai multe scandaluri decât consumul de alcool, infidelitatea şi lipsa banilor la un loc. Seara, în dispeceratul Poliţiei Locale încep să sune telefoanele. "Uneori avem şi cinci ocupări (n.r. - de locuri de parcare la domiciliu) pe zi. Numărul creşte duminica, atunci când orădenii se întorc în oraş şi găsesc parcată pe locul lor altă maşină", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto).

Revoltaţi, deţinătorii de drept apelează Poliţia Locală la numărul 0259-969, iar agenţii ies în teren şi amendează contravenientul. Anul trecut, au aplicat 1.270 amenzi de 75 lei, iar trendul se anunţă constant în 2019. "Anul acesta vom avea cel puţin atâtea. Nu văd să fie o scădere", zice Beltechi.

Previzibil, cele mai multe apeluri vin din cartierele de blocuri cu maşini multe şi parcări puţine. Lista o deschide Rogerius, cu străzile Călugăreni, Moldovei şi Transilvaniei, urmând Nufărul, cu Bumbacului, Constantin Noica şi Onisifor Ghibu, şi zona de blocuri din Ioşia, cu Lăpuşului şi Meşteşugarilor.

Parcări la licitaţie

În Oradea există 16.966 parcări de domiciliu, din care 14.484 deja împărţite şi 2.482 în curs de atribuire. Cererea mare şi oferta limitată au făcut ca în cartierele aglomerate locurile să fie atribuite solicitanţilor de asociaţiile de proprietari prin licitaţie cu strigare.

În urma procedurii, în unele zone taxa anuală a urcat de la 120 lei pe an, cât a stabilit Consiliul Local, la 1.200 lei pe an în zona Aleea Rogerius sau chiar 1.620 lei pe strada Traian Lalescu. Săptămâna trecută, cea mai mare taxă de parcare, de 1.950 lei pe an, îi revenea unui orădean din zona Onisifor Ghibu 22. Omul şi-a asumat o taxă de 16 ori mai mare faţă de preţul de pornire, echivalentul a 162 lei pe lună!

"Am avut şi licitaţii la care taxa pentru un loc a ajuns la 5.000 lei pe an, dar solicitantul n-a plătit suma", spune un angajat al Primăriei.

Victime sigure 

Există însă în oraş şi zone atât de aglomerate încât riveranii nici nu vor să audă de atribuirea parcărilor. Spre exemplu, membrii Asociaţiei de Proprietari Sanda, din strada Transilvaniei, preferă să parcheze la mica înţelegere decât să se concureze.

"Aici, locuitorii a 7 blocuri turn, cu câte 55 de apartamente fiecare, şi încă 10 blocuri cu patru niveluri îşi împart, cum pot, o parcare cu 100 de locuri", spune administratorul Cristian Ile (foto). La preluarea cererilor, când numărul solicitărilor a ajuns să îl depăşească cu peste 50 pe cel al locurilor, reprezentanţii asociaţiei au renunţat la atribuirea parcărilor. 

"Dacă ajungeam la licitaţie, foarte mulţi locatari, care au o situaţie financiară mai modestă, ar fi rămas pe dinafară, ceea ce ar fi fost incorect", spune Ile. Iar acesta este doar unul dintre inconvenientele scoase la iveală...

Parcare de Oradea, maşină de "import"... 

În condiţiile în care, potrivit filosofiei primarului Ilie Bolojan, încasările din parcări sunt folosite pentru amenajarea a noi parcaje, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), a analizat bazele de date ale Primăriei şi a ajuns la o concluzie şocantă: aproape jumătate din locurile amenajate aduc beneficii minime: "Un sfert dintre maşinile care ocupă un loc de parcare de domiciliu nici măcar nu sunt înmatriculate în Oradea, iar din cele înmatriculate în municipiu un sfert înregistrează restanţe la bugetul local".

Concret, din cele 14.484 abonamente pentru parcarea de domiciliu, 3.850, adică 27%, sunt încheiate pentru maşini înmatriculate în alte localităţi. Asta înseamnă că impozitele aferente acestor autovehicule, care aglomerează parcările, nu se încasează în Oradea. 

De parcă nu era de ajuns, 2.756 orădeni, reprezentând 26% din cei 10.645 proprietari de maşini înmatriculate în oraş, înregistrau restanţe la bugetul local. Concret, Primăria are de încasat de pe urma deţinătorilor parcărilor de domiciliu impozite şi amenzi neplătite de 582.000 lei. "Corect ar fi ca locurile de parcare, dacă tot sunt puţine, să fie atribuite celor care contribuie la bugetul local", concluzionează directorul.

Cu taxele plătite şi actele în regulă... 

Pornind de la această idee, Primăria a publicat în urmă cu două săptămâni pe portalul propriu, spre dezbatere publică, modificările pe care doreşte să le aducă Regulamentului de atribuire a locurilor din parcările de domiciliu instituit prin Hotărârea de Consiliul Local 448/2010. "Noile prevederi urmează să fie supuse dezbaterii consilierilor locali în octombrie", spune şeful Serviciului Parcări, Ioan Şimon (foto).

Potrivit modificărilor propuse, la atribuirea locurilor vor putea participa doar persoanele cu domiciliu în Oradea, fără restanţe la bugetul local şi care au permis de conducere valabil. Automobilul va trebui să aibă verificarea ITP şi asigurarea RCA la zi, semn că este în circulaţie, şi să fie înregistrat în evidenţele fiscale ale Primăriei orădene.

Excepţie de la ultima prevedere vor putea face doar autoturismele achiziţionate în leasing sau cele de firmă, înregistrate fiscal în altă localitate, pentru care deţinătorii vor trebui să prezinte contract de comodat autentificat la notar. Această derogare nu se va mai aplica, însă, dacă solicitantul are autoturism propriu, pentru care a rezervat deja o parcare de domiciliu şi solicită încă una pentru a doua maşină.

Ori restanţe, ori parcare!

Prin modificările propuse, municipalitatea încearcă să se asigure că îşi încasează la timp banii şi că spaţiile dintre blocuri nu sunt ocupate de maşini care nu pot fi clintite pentru că sunt rable ori ai căror proprietari şi-au pierdut dreptul de a conduce. 

Potrivit normativului, locurile eliberate vor fi atribuite altor solicitanţi sau, dacă sunt mai multe cereri, vor fi scoase la licitaţie. Dar şi câştigătorii se vor gândi pe viitor dacă refuză să achite suma ofertată. Potrivit documentului, "persoanele care nu achită suma stabilită în urma participării la licitaţie pierd dreptul de a participa la alte proceduri de atribuire pe o perioadă de 3 ani". 

Măsura nu este menită atât să pedepsească, cât să dea un semnal: cu parcarea la domiciliu nu-i de glumit! Nimeni nu o ştie mai bine decât miile de orădeni care îşi mănâncă nervii cu ele...


CU MAŞINA LA ŞCOALĂ
Parcări de cartier

Conform municialităţii, în Oradea există 16.966 locuri de parcare la domiciliu, 8.000 locuri de parcare cu plată, 900 locuri în parcări supraetajate şi 56 locuri în parcări cu bariere. Numărul total este de trei ori mai mic decât cel al maşinilor. 

Pentru a suplini deficitul, municipalitatea are în diferite faze de lucru mai multe parcări pe străzile Independenţei (460 locuri), Braşovului (400 locuri), George Bariţiu (340 locuri), Iosif Vulcan (145 locuri). Acestea, însă, nu au cum rezolva criza locurilor de parcare dintre blocuri. "Pentru aceste zone luăm în calcul amenajarea, în curtea şcolilor din cartierele aglomerate, a unor parcări supraetajate care să aibă deasupra terenuri de sport", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Potrivit acestuia, primele parcări "de cartier" ar putea fi scoase la licitaţie în cursul anului viitor, cu execuţie din 2021. "Prima parcare de acest gen va fi construită în curtea Liceului Onisifor Ghibu din Nufărul, iar dacă se va dovedi un succes, modelul va fi implementat în curtea Şcolii Generale nr 11 sau a altei instituţii şcolare din Rogerius", susţine Birta.