Primarul Oradiei, Florin Birta, a anunțat joi într-o conferință de presă că autoritățile locale, adică Primăria Oradea și Consiliul Județean, reiau demersul de căutare a unei companii private care să opereze zboruri de la Oradea spre București și spre Londra.
Birta a recunoscut că, din 2021 încoace, când a fost înființată compania Air Oradea, autoritățile locale nu au reușit să „găsească soluțiile” pentru a aduce și păstra curse regulate pe Aeroportul Internațional Oradea.
Edilul a enumerat câteva motive care au pus, în ultimii ani, industria aeriană în dificultate la nivel internațional, cum ar fi lipsa personalului, în contextul concedierilor din pandemie, și lipsa de aeronave suficiente.
O nouă încercare
Totuși, cum conectivitatea aeriană este necesară pentru susținerea ritmului de creștere a orașului și județului, edilul Oradiei a spus că se face o nouă încercare de găsire a unui operator privat care să opereze cursele dorite de Air Oradea.
Astfel, Florin Birta a afirmat că aleșii locali sunt chemați să aprobe o procedură de selectare a unui operator privat, în mai multe etape. În primul rând, trebuie realizat un caiet de sarcini pentru viitorul partener, iar pentru asta „am luat decizia de a contracta serviciile Price Waterhouse Coopers Romania”, care va primi 270.000 de lei plus TVA pentru acestea.
Firma a mai realizat în trecut procesul de realizare a testului operatorului privat - cum se numește o astfel de procedură - pentru CEC Bank și s-a ocupat și de planul de reorganizare a Tarom.
La București și la Londra
Companiile care vor să intre în parteneriarul public-privat trebuie să îndeplinească o serie de condiții, a anunțat Birta.
Din acestea reiese că Air Oradea și partenerul privat vor trebui să asigure zboruri de la Oradea la București și la Londra, precum și o cursă de tip charter.
Concret, operatorul va trebui să aibă o flotă formată din minimum 5 aeronave de tip „jet” fie în proprietate, fie închiriate, precum și să își asume deschiderea a minimum 3 destinații (două curse de linie, una charter).
Dintre acestea se cer cel puțin 5 zboruri / săptămână pe ruta Oradea – București, tur-retur, și cel puțin 3 zboruri săptămânal pe ruta Oradea – Londra, tur-retur. De asemenea, câștigătorul va trebui să opereze șase luni pe an o cursă charter, destinația urmând să fie stabilită în funcție de cele mai populare destinații printre orădeni. Operatorul va trebui să aloce o aeronavă exclusiv pentru zborurile spre și dinspre Oradea.
Să opereze deja pe rutele cerute
În ceea ce privește „experiența similară”, autoritățile din Oradea cer ca ofertantul să aibă cel puțin 3 ani de experiență în domeniul operării de curse aeriene pentru pasageri pe rute interne și internaționale. Ba mai mult, ca ofertantul să opereze deja zboruri de linie cu destinațiile București și Londra.
De asemenea, compania care se va asocia cu Air Oradea trebuie să aibă o cifră de afaceri de cel puțin 50 de milioane de euro în anul financiar anterior.
„Estimăm ca până în luna decembrie să avem finalizată această procedură și astfel la finalul acelei luni să avem selectat un operator pentru zborurile care vor fi reluate din primăvară”, a spus, optimist, Florin Birta.
Primarul Oradiei nu a dat detalii concrete despre ce va oferi la schimb compania publică Air Oradea, adică despre banii pe care Primăria și CJ Bihor îi vor pune la bătaie pentru realizarea zborurilor.
Întrebat de BIHOREANUL, acesta a spus doar că: „Air Oradea va oferi o sumă de bani care va fi stabilită în momentul finalizării documentanției tehnico-economice, pe care sperăm să o avem la finalul lunii octombrie. Banii sunt pentru a atrage un operator privat care să vină să realizeze aceste curse și probabil să acopere o parte din cheltuielile inițiale. Suma va fi probabil anuală, fiindcă, în funcție de încărcarea aeronavelor, ea va putea fi negociată”.
Amintim că Aeroportul Internațional Oradea nu are în această perioadă nicio cursă externă de linie, ci doar zboruri de București, operate de Tarom. Acestora li se adaugă curse charter programate de operatori din turism.