Văzută ca o nenorocire de majoritatea populaţiei, pentru unele firme criza este o şansă. Într-o perioadă când vânzările scad direct proporţional cu veniturile consumatorilor, marii retaileri investesc în noi magazine.

BIHOREANUL a aflat că nu mai puţin de şase companii se pregătesc să ridice noi hypermarket-uri în Oradea, profitând de preţurile mici ale terenurilor şi costurile reduse ale investiţiilor...

Asaltul retailerilor

Comerţul bate criza! În ciuda prăbuşirii puterii de cumpărare, şase companii au făcut demersuri pentru demararea construcţiei de noi hypermarket-uri în Oradea.

Kaufland vrea două hypermarket-uri, unul în Şoseaua Borşului, în locul fostului service Dacia, iar celălalt în strada Nufărului, peste drum de actualul Selgros. Lidl, fratele mai mic al companiei germane, pregăteşte construcţia altor două complexe comerciale: primul pe amplasamentul fostei întreprinderi Exmob din strada Tudor Vladimirescu, iar al doilea mai mic, în vecinătatea giraţiei dintre Praktiker şi Selgros, pe strada Ogorului.

Penny vrea un nou market pe amplasamentul fostei întreprinderi Criortex din bulevardul Ştefan cel Mare, iar retailerul de materiale de construcţii Dedeman intenţionează să construiască un magazin în Şoseaua Clujului, lângă sediul Bador. La rându-i, compania Decathlon, specializată în comerţul cu articole sportive, a făcut deja demersuri pentru ridicarea unui show-room în parcarea din faţa Carrefour de pe Calea Aradului.

07 Maria Gergely.jpg"Toţi investitorii cu care am vorbit spun că vor să înceapă construcţia sau măcar să obţină autorizarea lucrărilor în acest an, astfel încât în prima parte a anului viitor magazinele să fie deja în construcţie", a declarat Maria Gergely (foto), director adjunct în cadrul Instituţiei Arhitectului Şef. Având în vedere contextul economic, chiar şi funcţioara este uimită de numărul mare al investitorilor dispuşi să mizeze pe Oradea...

Investiţii ieftine

Dacă luăm în calcul faptul că Primăria a scos la licitaţie jumătate din perimetrul Pieţei Ioşia pentru atragerea unui investitor dispus să amenajeze aici un hypermarket, înseamnă că în viitorul apropiat la Oradea va începe construcţia, în paralel, a nu mai puţin de opt centre comerciale. Mai multe chiar decât în perioada de boom economic!

07 dan octavian.jpgDan Octavian (foto), directorul Federaţiei Patronilor, spune că acest lucru nu ar trebui să mire. "Asistăm la al doilea val de investiţii în retail. Nu au venit anul trecut pentru că era începutul crizei şi nu ştiau cât de rău va fi. Acum şi-au făcut o idee şi se stabilesc la Oradea ca să fie pe piaţă peste doi-trei ani, când economia va începe să iasă din criză", spune Dan Octavian.

Directorul Federaţiei Patronilor crede că, în ciuda aparenţelor, investitorii "întârziaţi" nu au decât de câştigat: "Spre deosebire de concurenţa deja intrată pe piaţă, nou-veniţii pot construi mult mai ieftin, aşa că pot considera banii economisiţi drept profit şi vor avea mai puţin de recuperat din investiţie".

În condiţiile în care prăbuşirea pieţei imobiliare a ieftinit substanţial terenurile iar constructorii lucrează la preţuri mult sub cele din 2008, criza este cel mai fericit context în care un retailer puternic se poate dezvolta. "Aceasta va fi o nouă lovitură dată ABC-urilor de cartier şi micilor producători agricoli care au rezistat primului val. Singura lor şansă va fi regândirea afacerii în jurul pieţelor oraşului. Acestea ar putea deveni o alternativă la supermarket-uri, oferind produse locale, proaspete şi naturale", zice Dan Octavian.

Se "mătură" piaţa

07 Dacian Palladi.jpgConsultantul Dacian Palladi (foto) spune însă că micii comercianţi nu au nicio şansă în faţa comerţului pe scară mare. "ABC-urile vor da faliment. De obicei ele vând cu 10-30% mai scump decât supermarket-urile fiindcă nu pot negocia cu furnizorii de pe aceleaşi poziţii, iar în vreme de criză, când omul se uită la fiecare leuţ, zece procente în plus înseamnă foarte mult", spune Palladi.

Efectele venirii noilor retaileri vor fi multiple, dar nu de natură să relanseze economia oraşului. "Vor exista unele angajări deoarece constructorii vor lucra cu localnici, dar să nu ne aşteptăm la ceva ieşit din comun, pentru că îşi vor optimiza costurile la maxim". Deschiderea noilor centre comerciale va pune presiune pe preţuri astfel încât acestea, chiar dacă nu vor scădea, măcar nu vor creşte semnificativ. "Cel puţin la început vor exista promoţii, aşa că va câştiga cumpărătorul. Foarte probabil să tragă un câştig şi producătorii locali, dar numai dacă au produse de calitate şi acceptă să vândă sub brandul retailerului", afirmă specialistul.

Palladi spune că până la urmă al doilea val de investitori în comerţ nu face decât să repoziţioneze actorii pe piaţa desfacerilor în pregătirea "ostilităţilor" de după criză. Noii sosiţi vor încerca să curăţe terenul de concurenţa micilor comercianţi şi să câştige simpatia populaţiei locale. Totul pentru ziua în care, pe fondul redresării economice, vor declanşa bătălia finală pentru portofelele orădenilor!


ÎN (S)CĂDERE
11
la sută a fost scăderea vânzărilor pe primele două trimestre din 2010


"Noile centre comerciale nu vor influenţa determinant economia locală. Se vor crea unele locuri de muncă în construcţii şi vânzări, se vor stabiliza preţurile datorită concurenţei, dar comunitatea nu va avea alte avantaje deosebite"

Dacian Palladi


PRIMELE EŞECURI
Sortiţi falimentului

07 PIC.jpgRelansarea comerţului vine după o perioadă marcată de scăderea vânzărilor şi falimente răsunătoare. În octombrie 2009 grupul PIC şi-a închis hypermarket-ul din Şoseaua Borşului (foto) după doar doi ani de funcţionare, după ce vânzările au cunoscut un trend descendent, iar patronul Cornel Penescu, proprietarul FC Argeş, a fost arestat pentru mituirea unor arbitri.

La fel, Tiago Mall din Calea Aradului, unul din cele mai ambiţioase proiecte comerciale, a fost declarat falimentar în aprilie 2010, fără să fi fost măcar inaugurat. Estimat la 60 milioane de euro, mall-ul a fost vândut de lichidatori la sfârşitul lunii iunie firmei Shopping Center Holding, pentru jumătate din sumă, în urma unei licitaţii cu un singur ofertant. Cumpărătorul are trei luni să achite cele 30,5 milioane euro pentru a intra în posesia efectivă a complexului.