Orădenii acuză Primăria că le trimite acasă somaţii de plată în ciuda faptului că şi-au achitat integral impozitele online. Contribuabilii reclamă că funcţionarii municipalităţii îşi pierd timpul cu o birocraţie inutilă.

Şi bun-platnic şi somat!

"Eu mi-am plătit impozitele online încă din 15 ianuarie, pe casă, pe maşini, pe tot. Zilele trecute mi-a venit poştaşul acasă şi mi-a dat un plic trimis pe 24 februarie cu o decizie de impunere despre cât am de plătit pe anul acesta. Cineva din Primărie nu a verificat dacă mi-am plătit impozitul înainte să îmi trimită somaţia!", a reclamat un orădean BIHOREANULUI.

Bărbatul este cu atât mai supărat cu cât şi-a pus chiar întrebarea dacă banii pe care i-a plătit au şi fost evidenţiaţi în evidenţele municipalităţii.

"Să înţeleg că am plătit degeaba? Cum să mai am încredere în plăţile online ale Primăriei dacă aceasta nici măcar nu ştie că i-am dat deja toţi banii şi încă în avans?", se întreabă, pe bună dreptate, contribuabilul.

"Io nu mai înţeleg!"

Situaţia nu este nici pe departe singulară. Actorul Richard Balint a anunţat pe Facebook că a primit înştiinţare scrisă cu suma pe care o are de plată, cu toate că îşi achitase şi el impozitele prin internet.

"Bă, io nu mai înţeleg! Amu o lună mi-am plătit toate impozitele online. Azi îmi vine în poştă o decizie de impunere, cu vreo 60 de lei în plus! Alooo, primăriaaa! Mai lucrează cineva acolo în afară de Bolojan?", a postat actorul pe propria pagină de Facebook.

Mai mult, artistul a povestit că a trimis Primăriei un email în care a reclamat situaţia, iar funcţionarii i-au cerut să se prezinte la ghişeu.

"În loc să-mi ceară mai multe detalii sau dovada plăţii m-au trimis la ghişeele de informaţii. Adică şi online-ul primăriei are o limită! Păi eu de ce am plătit online? Ca să mă plimb după aia cu jalba-n băţ pe la ghişee?", a protestat Richard Balind.

Actorul a făcut haz de necaz, constatând că "probabil de aia e Oradea pe locul doi în topul Smart - City, că merge online-ul numai pe jumătate".

Înştiinţări la tot poporul!

Contactaţi de BIHOREANUL, reprezentanţii municipalităţii au declarat că nu au cunoştinţă de nemulţumirile orădenilor. "Nu mi-a spus nimeni că ar exista reclamaţii cu privire la deciziile de impunere transmise de Primărie", a spus, vădit surprins, directorul economic Eduard Florea.

Potrivit funcţionarului, transmiterea către contribuabil a deciziei anuale de impunere este o obligaţie legală impusă de noul Cod Fiscal şi este pusă în operă începând de anul acesta.

"Până acum făceam astfel de înştiinţări doar după scadenţa primului termen de plată (n.r. de la sfârşitul lunii martie) şi doar către contribuabilii care nu au făcut nicio plată. Începând de anul acesta, deciziile de impunere vor ajunge la toţi orădenii", a adăugat Florea.

Primele înştiinţări, către 13.000 de persoane juridice din evidenţele Primăriei, au fost transmise în urmă cu două săptămâni.

Apoi, săptămâna trecută au fost expediate primele 10.000 din cele 120.000 de impuneri anuale ale persoanelor fizice.

"Ideal ar fi fost ca deciziile anuale de impunere să le fi trimis în prima zi a anului. Acest lucru este însă imposibil. În cazul persoanelor fizice durează până când stabilim toate obligaţiile de plată, iar în cazul firmelor, Codul Fiscal spune că acestea pot depune rapoarte de evaluare (n.r. pe baza cărora se stabilesc obligaţiile de plată) până la data de 31 martie", a zis Florea.

Viitorul e online

În ciuda campaniei de comunicare prin poştă cu contribuabilii orădeni, directorul economic al Primăriei a declarat că municipalitatea va încuraja în continuare plăţile online.

"În plicul cu deciziile de impunere am introdus pliante cu informaţii privind posibilităţile de plată şi de comunicare online cu Primăria. În plus, am introdus un formular tipizat pe care contribuabilul îl poate completa şi expedia prin care poate solicita să comunice cu municipalitatea prin SMS sau email", a declarat Florea.

Potrivit directorului, în fiecare zi circa 30 de firme cer Primăriei să îşi mute corespondenţa în spaţiul virtual.

"Cum la persoanele fizice înştiinţările ajung abia în aceste zile, numărul orădenilor care cer să treacă pe comunicarea online este deocamdată mai mic", a explicat directorul.

"O scăpare"

Eduard Florea a pus pe seama unei scăpări a angajaţilor municipalităţii nemulţumirea orădenilor care s-au trezit cu plicurile în poştă în ciuda faptului că şi-au stins obligaţiile fiscale.

"Probabil ar fi trebuit să scriem clar pe formularele trimise că decizia de impunere este un titlu de informare, iar cei care şi-au plătit deja impozitele nu trebuie să ţină cont de ea", a spus Florea.

Costurile asumate de municipalitatea orădeană cu expedierea celor 13.000 de decizii de impunere către persoanele juridice şi cele 120.000 decizii de impunere către persoanele fizice se ridică la circa 150.000 lei.