Este perioada analizelor la nivelul instanţelor din Bihor, care au făcut publice cifre privind numărul proceselor înregistrate şi soluţionate.

Datele pe 2021 indică, faţă de anul precedent, o creştere a numărului de procese, în special la Judecătoria Oradea, unde magistraţii se plâng de lipsă de spaţiu.

Într-un palat cu peste 3.000 de metri pătraţi, arhivele s-au mutat cu chirie, iar magistraţii se înghesuie în 6 săli de judecată unde, ca să nu se "încalece", unele completuri au ajuns să judece doar periodic, tot la două săptămâni...

Pentru ce ne judecăm

Până în prezent, doar Tribunalul Bihor, Judecătoriile Oradea şi Beiuş au publicat, fiecare, pe portalul propriu, rapoartele de activitate pe anul trecut, comparativ cu 2020 şi chiar 2019, în timp ce Curtea de Apel Oradea, care a însumat în bilanţul propriu activitatea din două judeţe - Bihor şi Satu Mare - a transmis deocamdată presei doar un extras cu principalele cifre care privesc volumul de muncă al magistraţilor.

Ce spun datele? Că în ultimii doi ani, numărul proceselor în materie de minori şi familie - divorţuri, încredinţare minori, reglementare program de vizitare, adopţie - a fost în continuă creştere, ba chiar spectaculoasă, pentru anul trecut. Concret, de la 641 de dosare în anul 2019, s-a ajuns la 674 de dosare în anul 2020, respectiv 933 în anul 2021.

Tot constant au crescut, în ultimii ani, și dosarele deschise în materia litigii de muncă şi asigurări sociale, adică cele care privesc procese declanşate de angajaţi pentru revendicarea unor creşteri salariale ori a unor sporuri. În 2019, pe rolul instanţelor s-au înregistrat 1950 de dosare, în 2020 au fost 1995 de dosare, iar anul trecut au fost 2675 de dosare.

Și procesele civile sunt tot mai multe, de la 1.967 în 2020, la 2.298 dosare în anul 2021. De asemenea, cauzele penale s-au înmulţit, de la 1.746 dosare în anul 2020, la 2.094 dosare în 2021.

A crescut mult şi numărul litigiilor în materia contenciosului administrativ - adică cele pornite de persoane fizice sau juridice care se consideră lezate de acte administrative sau refuzul nejustificat al unor autorităţi publice de a le soluţiona cererile – de la 2.923 dosare (2020) la 3.350 dosare în anul care a trecut.

În materia insolvenţei, în anul 2021, s-au înregistrat 2.172 de dosare, mai puține faţă de anul 2019, când s-au înregistrat 2.455 de dosare, cât şi faţă de anul 2020, când s-a înregistrat un număr de 2.176 de dosare.

Judecătorii sunt operativi...

Analiza comparativă a indicatorilor statistici din perioada 2019 - 2021 relevă, deci, o creştere constantă a volumului de activitate şi a încărcăturii pe fiecare judecător la mai toate instanţele din judeţ.

Însă, deşi au avut mai mult de lucru, spun şefii instanţelor, judecătorii au reuşit să se menţină într-un grad onorabil de performanţă, „eficient” şi chiar „foarte eficient” în privinţa operativităţii.

Tribunalul Bihor a raportat de pildă, că, din totalul de 10.299 de dosare soluționate, 9.308 au fost închise în termen de maximum un an de la înregistrare, în timp ce la Judecătoria Oradea, din totalul de 20.392 de dosare, 19.049 au fost soluționate în mai puţin de un an, iar la Judecătoria Beiuş, dintre cele 3.765, 3.580 au fost soluţionate în 12 luni.

Raport de bilanț privind activitatea desfășurată de Tribunalul Bihor în anul 2021

Redactări cu întârziere

Cifrele arată, însă, că magistraţii au probleme atunci când trebuie să-şi redacteze soluţiile adoptate, care în multe cazuri sunt motivate cu întârziere.

La Tribunalul Bihor, de pildă, din 9.162 de hotărâri pronunţate în 2021, 2.004 au fost redactate peste termen; la Judecătoria Oradea, la un număr de 13.460 de dosare soluţionate prin hotărâre, 2.233 nu au fost redactate în termen, pe când la Beiuş, la polul opus, dintre cele 2.218 soluţii, doar 41 au fost redactate peste termen.

Judecătoria Beiuș - Bilanț 2021

Pandemia a lungit procesele

Rapoartele de bilanţ scot la iveală, însă, şi alte probleme. Activitatea instanțelor a fost îngreunată serios de contextul pandemic.

Concret, au fost frecvente situaţii de amânare motivate atât de faptul că avocaţii sau părţile se aflau în izolare sau carantină, cât și de faptul că în cazul persoanelor private de libertate, procesele se desfăşoară în sistem de video-conferinţă din Penitenciar, iar în unele situaţii sistemul nu a fost funcţional.

Judecarea dosarelor pe intervale orare, tot măsură impusă de pandemie, a presupus o prelungire a duratei şedinţelor de judecată, dar şi a duratei de soluţionare, atât a cauzelor penale, cât şi a celor civile.

În plus, instanţele se confruntă şi cu greutăţi administrative. La Beiuş, de pildă, judecătoria funcţionează într-o clădire construită în 1911, în stare avansată de degradare, care ar avea nevoie de schimbarea ferestrelor vechi, care nu se mai închid etanş, de refacerea tencuielii şi a zugrăvelilor, dar mai ales de reconfigurarea şi reabilitatea instalaţiei electrice. 

Un palat atât de mic

Probleme sunt, însă, şi la Palatul de Justiţie din Oradea, a cărui reabilitare a costat peste 26 de milioane de euro. Iar asta deoarece, aşa cum BIHOREANUL a scris încă de la finalizarea renovărilor, compartimentarea nu a ţinut cont de nevoile reale ale instanţelor, spaţiul alocat sălilor de judecată fiind la limita minimumului necesar.

Magistraţii Judecătoriei Oradea, instanţa cu cel mai mare volum de activitate din judeţ (în total 26.711 cauze, dintre care 6.928 reprezintă stocul rămas la sfârşitul anului 2020), se înghesuie în 6 săli pentru şedinţele publice de judecată. Este vorba despre sala de şedinţă 6 (pentru şedinţele în materie penală) şi sălile de şedinţă 3, 8 şi 9 (pentru şedinţele în materie civilă), toate la demisolul clădirii, la care s-au adăugat ulterior încă două spaţii la parterul imobilului: sala 64 (atât pentru şedinţe în materie penală, cât şi civilă), precum şi sala 2, pentru şedinţele de cameră de consiliu ale ambelor secţii (măsuri preventive şi ordine de protecţie).

Chiar şi în aceste condiţii, numărul de săli este insuficient, astfel încât „majoritatea completurilor civile au şedinţele de judecată la două săptămâni, toate completurile de acţiuni în anulare au şedinţe începând cu ora 13, la fel ca şedinţele camerelor de consiliu ale completurilor civile", după cum scrie în bilanţ.

Şi asta nu e tot, căci în clădirea de peste 3.000 de metri pătraţi nu s-au găsit spaţii suficiente pentru arhivarea dosarelor. Pentru a face loc dosarelor aferente anilor 2019, 2021 şi celor din acest an, Judecătoria Oradea a fost obligată să-şi mute dosarele soluţionate în perioada 2013-2016 într-un spaţiu închiriat, care, după cum se arată în raport, la rândul lui este unul impropriu.

Raport de bilanţ privind activitatea desfăşurată de Judecătoria Oradea în anul 2021