La anu' vom redescoperi mersul pe jos. Începând din primăvară, oraşul se va umple de şanţuri şi şantiere, iar traficul auto se va face bară la bară.

"În 2013 ne-am ocupat de latura birocratică a investiţiilor, am refăcut proiecte şi am pregătit licitaţii. Lucrările efective vor începe anul viitor", anunţă primarul Ilie Bolojan.

Se reface!

Mai ţineţi minte haosul provocat în centrul oraşului de reabilitarea străzii Primăriei? La anul va fi şi mai rău! "2014 va fi un an al şantierelor. Se va lucra în tot oraşul pentru că majoritatea proiectelor trebuie finalizate până în 2015", avertizează Bolojan.

Anul 2013 a fost unul pierdut din punct de vedere al lucrărilor finanţate din fonduri europene. Făcute pe genunchi, proiectele tuturor lucrărilor importante au trebuit refăcute. A fost revizuit proiectul centralei pe gaz, a cărei capacitate a fost majorată la 40 MWh pentru a produce şi energie electrică, a fost refăcută proiectarea aquapark-ului pentru a reduce costurile de întreţinere, a fost modificată proiectarea Pieţei Unirii pentru ca oraşul să nu se aleagă cu un centru sumbru ş.a.m.d. Cap la cap, investiţii de peste 100 milioane euro au fost amânate pe 2014!

Drumuri în lucru

Anul viitor, toate cartierele vor dudui a picamere. Iar cei care speră că ocolind pe şoseaua de centură vor circula mai lejer se înşală. Pe inelul ocolitor se vor construi 5 pasaje supraterane (din care unul este deja în lucru: cel peste linia ferată din zona Metro). Alte patru poduri vor traversa giraţiile din strada Nufărului şi Calea Aradului şi vor lega de oraş cartierul Grigorescu în dreptul străzilor Ciheiului şi Apateului. Estimate la 25 milioane euro, pasajele vor fi licitate în primăvară şi vor trebui finalizate în doi ani.

Dacă pe centură se va circula cu restricţii, în oraş se va rula la pas. Construcţii Bihor şi Energomontaj va începe în martie înlocuirea a nu mai puţin de 17,5 km din magistralele I şi III. Săpăturile vor brăzda jumătate din Oradea, pornind din Şoseaua Borşului. Lucrările de 13 milioane euro au fost blocate până luna trecută de contestaţiile perdanţilor licitaţiei. "Pentru a se recupera întârzierea, în lunile următoare se vor monta vanele pe conducte, astfel încât ulterior ansamblarea să meargă cât mai rapid", spune Mălan.

Se sparge Piaţa Unirii!

Cea mai mare provocare o constituie însă lucrările din buricul târgului, unde oricum se circulă greu. Municipalitatea va relua în februarie, la un an de la anularea primei licitaţii, procedura de selecţie a unui constructor care să reabiliteze Piaţa Unirii. Lucrările vor începe cât mai curând, pentru a putea fi terminate înainte de termenul limită stabilit pentru pentru sfârşitul anului. "Vom lucra pe tronsoane şi sub trafic", zice viceprimarul.

Nu acelaşi lucru se va întâmpla însă cu reabilitarea Pasajului Vulturul Negru. Lucrarea a fost dată la refăcut în iunie, după ce Marconst a încercat să o predea cu mozaicul crăpat, peticit şi de nuanţe diferite. Şantierul va închide pentru 4 luni accesul pietonal şi toate localurile din pasaj. Constructorul şi-a găsit deja un mozaicar din străinătate şi aşteaptă încălzirea vremii, în speranţa că va evita penalităţile cu care e ameninţat de municipalitate.

Februarie "fierbinte"

Cea mai mare investiţie amânată rămâne însă construcţia noului CET pe gaz, estimată la 53 milioane euro, care trebuia finalizată în decembrie 2013. Decalată cu luni de zile pentru refacerea proiectării şi blocată în instanţă de ofertanţi care au cerut modificarea caietului de sarcini, construcţia noului CET pe gaz va începe în vară. "Contestaţiile au fost soluţionate, aşa că în februarie vom trece la deschiderea ofertelor", spune Marius Moş, şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională.

Tot atunci va fi anunţată licitaţia pentru construirea viitorului aquapark. Lucrarea în valoare de 15 milioane euro a fost amânată deja un an pentru refacerea proiectului care mustea de greşeli elementare: reţelele de apă treceau pe sub bazine, care în cazul unei avarii ar fi trebuit sparte, toaletele erau puse în capătul ştrandului, iar accesele şi garderobele erau mult subdimensionate.

Pod "lent" pentru drum rapid...

Finalizarea podului Dragoş Vodă este o altă lucrare amânată din 2013. Şantierul va fi redeschis în primăvară, Primăria trebuind să decidă până atunci dacă lucrează tot cu Construcţii Bihor, pentru a nu pierde garanţia, sau licitează lucrarea.

Municipalitatea nu s-a grăbit cu finalizarea podului fiindcă proiectul drumului rapid Ecaterina Teodoriu urmează să fie finalizat abia pe 15 ianuarie, după care se va trece la organizarea licitaţiei. Pentru a asigura accesul locuitorilor de pe dealuri atât spre Episcopia cât şi spre podul Dragoş Vodă, artera va avea două sensuri giratorii, în dreptul străzilor Adevărului şi Louis Pasteur. Lucrările vor dura un an, aşa că din 2015 aglomeraţia din "turbogiraţie" şi traficul pe Magheru ar trebui să se reducă. Asta dacă nu cumva lucrările se vor "reporta". Ca toate marile investiţii programate pentru 2013...


ŞANTIERUL ORADEA
Noi cu drag muncim!

Şi regiile oraşului anunţă noi investiţii. Compania de Apă pregăteşte modernizarea şi extinderea a nu mai puţin de 86 km din reţeaua de apă şi canalizare. Lucrările vor afecta inclusiv zona parcurilor Libertăţii şi Traian, fapt pentru care circulaţia în centru va fi dată peste peste cap.

Administraţia Domeniului Public va termina construcţia parcării supraetajate din spatele Palatului de Justiţie şi va începe construcţia centrului de afaceri de pe amplasamentul Pieţei Rogerius, iar AIO va demara săpăturile la parcarea subterană din Piaţa Independenţei, iar OTL va încerca să termine amenajarea autogării din Nufărul.