2021 se anunță anul reluării lucrărilor în Oradea și Bihor după o perioadă de relativă acalmie. Municipalitatea va lansa lucrări amânate din 2020 de pandemie și alegeri, precum construirea tunelurilor din Centrul Civic şi reabilitarea bulevardelor Nufărul și Cantemir, dar și unele noi, ca parcarea Spitalului Județean, în vreme ce Consiliul Județean pregătește realizarea centurilor ocolitoare ale comunelor Nojorid, Oșorhei și Sântandrei și extinderea pistei Aeroportului.

Începutul de an e perioada rezoluțiilor. Unii își propun să facă mai multă mișcare, alții să renunțe la fumat, alții să slăbească... Administrațiile locale și județene nu fac excepție. Conducerea municipalității orădene plănuiește închiderea investițiilor începute anul trecut și inaugurarea de noi șantiere. „2021 va fi un an plin de lucrări. Șantierele vor fi deschise îndată ce ne permite vremea. Vor fi investiții mari și complicate”, avertizează primarul Florin Birta.  

Reportat din 2020...

2020 a fost atipic. Pandemia care a închis populația în case, restricțiile de circulație care au creat probleme în aprovizionarea firmelor, scumpirea manoperei în construcții cu peste 15% și febra alegerilor locale și parlamentare au încetinit ritmul lucrărilor publice. „Anii electorali nu sunt ani buni pentru investiții, pentru că apar tot felul de perturbări din plan politic”, obișnuia să spună fostul primar Ilie Bolojan.

A cobit! Proiecte de amploare anunțate de municipalitate pentru a doua jumătate a anului trecut, cum ar fi modernizarea bulevardului Nufărul - Cantemir, amenajarea complexului de pasaje din Piața Gojdu ori construirea pasajului peste Calea Borșului spre viitorul terminal intermodal din Episcopia, au fost amânate. „Investițiile vor fi demarate anul acesta”, promite actualul primar, Florin Birta (foto).

La mâna vremii...

Pentru început, săptămâna aceasta constructorii vor reveni pe șantierele închise înainte de Crăciun. Porr Construct va relua lucrările la pasajul suprateran de lângă Piața 100, pe care nu a reușit să le închidă în decembrie, cum dorea Primăria, din cauza vremii ploioase. „Dacă vremea va permite, se va turna hidroizolația, iar într-o lună s-ar putea circula pe pasaj. Dacă nu, până se mai încălzește, se va lucra la montarea parapeților și a stâlpilor de iluminat”, spune Birta. Primarul estimează deschiderea pasajului în martie, deci înaintea termenului limită din aprilie.

Tot pentru primăvară se anunță și finalizarea reabilitării grădinii publice Ciuperca, distruse de alunecările de teren din 2016. Încurcată în procesul cu executanții inițiali, Primăria a lăsat să treacă iarna peste consolidările făcute anul trecut, pentru a le verifica eficiența. „Dacă totul este în regulă, în martie lucrările de reamenajare vor fi finalizate”, spune edilul.

Blocați de Electrica

Tot pentru primăvară e programată și finalizarea reabilitării Pieței Ferdinand. „Constructorii mai au de terminat pietruirea și de amenajat spațiile verzi”, spune Birta. Lucrările au întârziat după ce executantul s-a călcat pe picioare cu firmele care înlocuiau rețelele operatorilor de utilități și riscă să fie predate doar parțial. „Firma contractată de Electrica să monteze punctele trafo subterane de lângă Teatrul Regina Maria și terasa Dock nu și-a onorat contractul. Sper să nu rămânem doi ani cu două gropi săpate, cum am pățit în Piața Unirii”, zice Birta.

În schimb, primarul spune că Electrica ar putea finaliza luna aceasta mutarea în subteran a rețelei noii linii de tramvai din Calea Aradului. „Odată demontați stâlpii de înaltă tensiune din zona Universității și a cartierului Ceyrat, lucrările vor avansa mult mai rapid”. Municipalitatea vrea să vadă linia operațională măcar în toamnă, pentru a le oferi orădenilor o alternativă, când lucrările de modernizare a bulevardelor Nufărul și Cantemir vor impune blocarea circulației tramvaielor.

Lucrări peste lucrări

Ordinul de începere a reabilitării bulevardelor Nufărul și Cantemir, atribuite în decembrie firmei Drumuri Bihor pentru 50,3 milioane lei, va fi dat săptămâna aceasta. „Lucrările vor începe dinspre ieșirea din oraș și vor avansa pe mai multe tronsoane în paralel”, zice primarul.

Riveranii vor avea un an agitat. Constructorii sapă deja la parcarea subterană din jurul catedralei episcopale din Centrul Civic, iar cel târziu în vară va începe construirea celor două pasaje subterane din fața Pieței Cetate, lucrare disputată de constructorii Selina (autostrada Transilvania), Freyrom (pasajul Magheru) și Porr Construct (pasajul de la Piața 100).

În plus, luna viitoare va fi scoasă la licitație și construirea celor cinci pasaje subterane care vor înlocui actuala turbogirație. „Lucrările ar trebui să înceapă cel târziu în septembrie”, spune Birta. Dacă menționăm că în aceeași perioadă e programată și modernizarea Pieței Cetate, cu tot cu parcarea subterană, circulația în zonă se anunță infernală.

Pe bani europeni...

Pe lista de priorități a Primăriei mai figurează lansarea lucrărilor la parcările de la Spitalul Județean, din strada Iosif Vulcan și de la viitorul complex sportiv din strada Făgărașului. „Proiectarea lor va fi scoasă la licitație săptămânile următoare. Lucrările efective vor începe undeva în octombrie”, apreciază Birta.

Marius Moș, șeful Direcției de Management Proiecte cu Finanțare InternaționalăPentru a le finanța, municipalitatea va contracta două credite în valoare de peste 34 milioane euro. Împrumutul, cu o perioadă de trageri de 3 ani și una de rambursare de 5 ani, va dubla de la 12,3% la 24,3% gradul de îndatorare al orașului în 2026. „Sunt investiții necesare pentru care nu am identificat finanțări europene”, argumentează edilul.

Dacă nu a găsit bani pentru parcări, în schimb Direcția de Management Proiecte cu Finanțare Internațională a reușit să atragă fonduri pentru încălzirea cartierului Nufărul cu apă geotermală (19 milioane euro), demararea celei de a treia etape de reabilitare a rețelelor de termoficare (32 milioane euro) și reabilitarea termică a spitalelor Județean și Municipal (15,8 milioane euro). „Lucrările vor începe anul acesta”, spune directorul DMPFI, Marius Moș (foto).

„Urmează exproprieri!”

Lucian Popa, șeful Direcției Patrimoniului ImobiliarÎn paralel, Direcția Patrimoniu Imobiliar (DPI) va finaliza în 2021 lucrări precum reabilitarea clădirii Primăriei (5 milioane lei), Bazinului olimpic (14 milioane lei), Școlii Generale 11 (14,2 milioane lei), Liceului Onisifor Ghibu (12,5 milioane lei) și construirea grădiniței din Parcul Industrial Eurobusiness (5 milioane lei).

În plus, DPI va elibera terenul pentru alte șantiere ale Primăriei. Bugetul pentru exproprieri va fi majorat de la 15 milioane lei, cât era anul trecut, la 20 milioane lei. „Urmează un val de exproprieri. Acestea vor avea loc pentru pregătirea unor investiții cum ar fi parcarea Spitalul Județean, modernizarea bulevardului Nufărul sau drumurile de legătură asumate de Primărie împreună cu Consiliul Județean”, spune directorul DPI, Lucian Popa (foto).

Drumurile și aeroportul

De altfel, anul acesta CJ Bihor pregătește investiții europene de amploare. „Centurile ocolitoare ale comunelor Oșorhei, Nojorid și Sântandrei sunt deja în stadiul de licitare a proiectării. Vrem ca anul acesta să avem selectați constructorii”, spune președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto). În paralel, până la sfârșitul lunii mai, urmează să fie finalizate studiile de fezabilitate pentru centurile ocolitoare Aleșd și Beiuș. „În primăvara lui 2022 ar trebui să avem lucrările începute”.

Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean BihorPrintre prioritățile lui Bolojan se mai numără construirea drumului expres Oradea - Arad, aflat în faza actualizării documentației, și modernizarea Aeroportului. „Vom prelungi pista cu câteva sute de metri spre Nojorid, ca să poată ateriza aeronave mari și să amenajăm un terminal cargo pentru mărfuri”, zice Bolojan.

Bani în gunoaie

Anul acesta, CJ Bihor va investi 40 milioane euro din fonduri europene în cea de-a doua etapă de implementare a Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor (SMID). „Vom moderniza stația de sortare de la Oradea, stațiile de transfer și vom amenaja în județ cel puțin 10 incinte pentru depozitarea deșeurilor mari”, promite șeful CJ.

Pe agenda acestuia se mai numără și demararea lucrărilor pentru reabilitarea clădirii fostei policlinici din strada Republicii. „Imobilul arată de toată rușinea”, spune Bolojan. Investiția estimată la 5,5 milioane euro ar urma să fie finanțată printr-un proiect european pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor. La finalul lucrărilor, imobilul ar urma să servească drept sediu pentru CJ. Anul 2021 pare că va schimba, deci, la față Oradea și județul Bihor...


CEVA MAI MULT
Actualizate cu inflația...

Anul acesta orădenii vor fi obligați să scoată din buzunar bani mai mulți pentru plata impozitelor. Consiliul Local a actualizat obligațiile fiscale conform ratei inflației din 2019, de 3,8%. Astfel, impozitul datorat pentru un apartament cu două camere de 66 mp va crește cu 8 lei, la 218 lei. Impozitul pentru un autoturism cu o motorizare de 1.400 cmc se va scumpi cu 3 lei, la 80 lei.

La fel ca anul trecut, orădenii care își vor stinge integral obligațiile fiscale până la sfârșitul primului termen de plată din 31 martie vor beneficia de o bonificație de 4% în cazul plății la ghișeu. Reducerea se va dubla la 8% pentru cei care își achită impozitele online.


VOCEA STRĂZII
Care credeţi că ar trebui să fie priorităţile Primăriei Oradea în anul 2021?

Curăţenia oraşului. Aş vrea să fie impecabil de curat tot oraşul. Străzile spălate şi aspirate, toate parcurile să fie la nivel european.
Nicolae Dumitru

Mai multe locuri de distracţie pentru tineri şi persoane de vârstă medie. Ne-am săturat de asfaltări şi renovări de clădiri.
Claudiu Indrieş

Vrem curăţenie, siguranţă, mai puţini cerşetori. Oraşul nu are un grădinar şi se simte, nu sunt flori, spaţiile verzi sunt fără stăpân.
Joó Emilia

Primăria să fie intransigentă când este vorba de calitatea lucrărilor, să fie mai transparentă şi să planteze cât mai mulţi copaci, nu arbuşti, tufişuri.
Kovacs Levente

Siguranţa orădenilor să fie prioritară, mai mulţi poliţişti locali pe străzi şi în parcuri. Îi vedem toată ziua în maşini, dar nu pe străzi.
Magdolna

Focusare maximă pe aeroport, atragerea de investitori, reţele de gaz în tot oraşul şi o hotărâre care să reglementeze liniştea pe timpul nopţii.
Ionuţ Moisa