Anunţul mult aşteptat privind deschiderea primelor curse aeriene internaţionale care să lege Oradea de marile metropole europene a fost făcut marţi, chiar la Aeroport, unde actualii şefi ai Consiliului Judeţean, Pasztor Sandor, Ioan Mang şi Traian Bodea, împreună cu directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, au organizat o conferinţă de presă alături de directorul de marketing şi vânzări al Ryanair pentru România, Denis Barabas.

Barcelona şi Milano

Primele două destinaţii, a anunţat oficialul Ryanair, vor fi Milano Bergamo (Italia) şi Barcelona Girona (Spania), chiar dacă iniţial presa din Oradea vorbea despre Londra Lutton, iar tarifele încep de la sume mai mult decât accesibile.

Cursa inaugurală va fi Oradea - Barcelona, pe 26 martie, iar frecvenţa zborurilor va fi de două ori pe săptămână, iar cea de-a doua, Oradea - Milano, va începe din 29 martie, cu aceeaşi frecvenţă, tot de două ori pe săptămână.

Cursele spre Barcelona vor avea loc miercurea şi duminica, iar cele spre Milano miercurea şi sâmbăta.

"În 30-45 de minute, de pe site-ul nostru se vor putea rezerva bilete începând de la 19,99 euro", a spus directorul Ryanair chiar în timpul conferinţei de presă, adăugând că acesta "este doar începutul", deoarece compania mizează în primul an pe 60.000 de pasageri şi consideră, în baza studiilor făcute, că potenţialul Aeroportului din Oradea este de 2 milioane pasageri pe an.

Avion branduit "Oradea"

De altfel, Barabas a declarat că a apreciat Oradea ca fiind "un oraş foarte frumos, cu mult potenţial", inclusiv turistic, pe care compania vrea să-l pună în valoare în interesul ambelor părţi, şi că Aeroportul de aici a concurat cu alte 200 de aeroporturi pentru noile curse. "Cred că este de apreciat că Oradea a câştigat în faţa celor 200 de aeroporturi", a spus oficialul Ryanair.

În acelaşi sens, preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor, a dezvăluit că pentru a promova oraşul, s-a discutat deja despre inscripţionarea uneia dintre aeronavele companiei Ryanair cu numele oraşului Oradea, aşa încât "să înceapă Europa să cunoască cuvântul Oradea" cât mai mult. Conform spuselor lui Pasztor, dorinţa ar fi ca avionul inscripţionat să fie cel ce va asigura cursa de Barcelona, dar acest lucru nu este sigur. 

Politica firmei

Potrivit spuselor reprezentantului companiei, Ryanair este cel mai mare operator de transport din Europa, având 84 de baze şi operând pe 200 de aeroporturi din Europa, Asia şi Africa, cu 315 aeronave, anul trecut numărul pasagerilor fiind de 100 milioane, iar anul acesta prognozându-se 117 milioane euro.

Barabas a mai precizat că, spre deosebire de alte companii, Ryanair îşi vinde serviciile doar pe propriul site, tocmai pentru a ţine preţurile cât mai mici, nivelul coborât al acestora explicându-l şi prin faptul că "avem cele mai mici costuri de personal şi de handling", chiar dacă, tot spre deosebire de alte companii low-cost, permite pasagerilor să deţină nu unul, ci două bagaje de cabină.

Anul trecut, de pildă, preţul mediu al unui bilet a fost de 46 euro, iar anul acesta se estimează să coboare sunt 35 euro, acest preţ incluzând un bagaj de cabină de 10 kilograme şi altul mai mic, cât pentru a include, de pildă, un laptop.

Aeroportul din Oradea, a spus Barabas, este al patrulea aeroport din România unde operează Ryanair. "Rutele noastre către Barcelona Girona şi Milano Bergamo sunt alegerea ideală pentru călătorii business şi de agrement", a explicat el.

Oficialul a mai afirmat că investiţia Ryanair în România este de circa 400 milioane dolari, iar cele două zboruri vor crea la Oradea "peste 45 de noi locuri de muncă în servicii adiacente" (transport cu autobuzul, taximetrie, catering etc). Zborurile vor fi operate cu aeronave mari, Boeing 737 - 800, cu acelaşi număr de locuri, pentru 189 pasageri.

Mai urmează

În aceeaşi conferinţă de presă, preşedintele CJ, Pasztor Sandor, a dezvăluit că zborurile Ryanair spre Barcelona şi Milano vor fi completate anul viitor cu ale unei alte companii, urmând să facă un anunţ pe această temă în "aproximativ o lună".  De altfel, şeful CJ a afirmat că în vara anului 2017 numărul curselor externe de pe Aeroportul din Oradea va fi "cu două cifre".

Tot Pasztor a mai spus, contrar primelor declaraţii făcute după instalarea în funcţie, că CJ şi Aeroportul vor coopera pentru construirea unui nou terminal, deoarece cel existent se va dovedi curând insuficient pentru traficul pe care îl va avea Oradea.

Pe de altă parte, răspunzând întrebărilor BIHOREANULUI, oficialul Ryanair a explicat motivul pentru care, în pofida informaţiilor vehiculate de presa locală încă din primăvară, prima cursă nu va fi spre Londra, şi anume Brexit-ul, adică ieşirea Marii Britanii din Europa. De altfel, Barabaş a elucidat acest detaliu, afirmând că din acelaşi motiv Ryanair nici nu va zbura de la Oradea spre Londra. "Noi vom tăia din capacitatea spre Marea Britanie", a spus el.

Barabas a fost completat de directorul Aeroportului, Gheorghe Pasc, care a lămurit de ce primele două rute sunt Barcelona Girona şi Milano – Bergamo: "După Londra, acestea au fost destinaţiile nr. 2 şi nr. 3 în preferinţele potenţialilor pasageri, conform studiului de potenţial de trafic pe care l-am făcut".

Cineva minte...

Tot oficialul Ryanair, şi tot la solicitarea BIHOREANULUI, a afirmat că această companie nu a primit din Oradea nicio scrisoare în care cineva să fi "pârât" deconspirarea secretului negocierilor începute încă de anul trecut între CJ şi Aeroport pe de o parte şi Ryanair pe de altă parte.

Amintim că atât preşedintele CJ, Pasztor Sandor, cât şi vicepreşedintele Ioan Mang au declarat, atât într-o conferinţă de presă, cât şi într-un interviu acordat BIHOREANULUI, că "cineva din Oradea" ar fi făcut acest lucru, cu scopul ca Ryanair să "sancţioneze" indiscreţia lui Mang, cel ce comunicase public cu privire la cursa Oradea – Londra.