Comercianţii din piaţa Rogerius nu sunt cununaţi cu locurile la mese. Adrian Şimon, preşedintele Asociaţiei Pro Democraţia Oradea, dă de înţeles că reprezentanţii Administraţiei Domeniului Public îi înduc în eroare pe comercianţii de aici atunci când le promit că după modernizarea acesteia pe bani europeni îşi vor recăpăta de drept vechile locuri.

"Aici trebuie respectate regulile europene şi trebuie făcută o licitaţie", a declarat Şimon, în cadrul unei conferinţe de presă, desfăşurate vineri la sediul asociaţiei.

Preşedintele APD a spus că, având în vedere faptul că piaţa va fi transformată într-un centru de afaceri agricole în baza unei finanţări europene, conducerea ADP va trebui să îşi asume regulile europene. "Nimeni nu-şi poate lua răspunderea că actualii comercianţi îşi vor putea relua locul în piaţă la finalizarea lucrărilor. Există principiul egalităţii de şanse, aşa că locurile vor fi date prin licitaţie. În cel mai bun caz, cei care au acum contract de închiriere vor primi la evaluarea ofertei între 5 şi 10 puncte în plus", a spus preşedintele Pro Democraţia Oradea.

Drept de proprietate

Pe de altă parte, Şimon a afirmat că proiectul de modernizare a pieţei este în întârziere datorită unor probleme legale provocate de existenţa în incinta pieţei a unor magazine aflate în proprietatea a cinci persoane private. Patronii cer ca acestea să fie integrate în viitoarea structură a pieţei sau să primească spaţii la schimb în viitorul centru de afaceri.

"E drept că atunci când porneşti un proiect de amploare aşa cum este acesta, multe lucruri se pot rezolva din mers, dar aici nu mai ţine, e vorba de dreptul la proprietate, care este un principiu european", a declarat Şimon.

Preşedintele Pro Democraţia Oradea a spus că în cazul în care proprietarii acestor magazine ar fi reclamat organismului de supraveghere al derulării proiectelor transfrontaliere de la Budapesta că le este încălcat dreptul de proprietate Primăria ar fi pierdut deja finanţarea proiectului. "Acei oameni ar fi putut trimite oricând o scrisoare la VATI (ONG din Ungaria în cadrul căruia funcţionează secretariatul tehnic româno-maghiar care gestionează fondurile transfrontaliere - n.r.), că nu le este rezolvată problema, şi proiectul cădea", a spus Şimon.

Fără licitaţie

Directorul Administraţiei Domeniului Public, Liviu Andrica, este însă de altă părere. "Eu nu am cunoştinţă de nicio normă, europeană sau nu, care să ne impună ca la încheierea lucrărilor să facem licitaţie pentru ocuparea locurilor în piaţă. Cei care sunt acum în piaţă cu acte în regulă vor putea reveni fără probleme", a spus directorul.

Liviu Andrica a declarat că le-a promis, în repetate rânduri, comercianţilor care au contracte de închiriere că îşi vor păstra locurile de vânzare, aşa cum s-a întâmplat şi în Piaţa Mare. "În piaţa Cetate s-au mutat 450 de locuri. Aţi auzit de vreun scandal că oamenii nu şi-au reluat locurile la mese după finalizarea lucrărilor? Nu. Câtă vreme sunt eu director aşa se va întâmpla şi în piaţa Rogerius", a spus Andrica.

"Vom ajunge la o înţelegere"

În ceea ce priveşte derularea proiectului, directorul a spus că acesta este în grafic, municipalitatea urmând să achiziţioneze proiectul tehnic al viitorului centru pentru afaceri agricole. "Până nu avem proiectul nu ştim cum vor derula lucrările, de unde începem, nu ştim nimic. Sunt doar speculaţii", a spus Andrica.

Directorul a mai afirmat că spaţiile proprietate privată din incinta pieţei sunt o falsă problemă. "Nu va cădea niciun proiect. Acolo sunt cinci proprietari de spaţii. Am avut cu ei o discuţie la sfârşitul anului trecut şi încă una în urmă cu două săptămâni. Înţelegerea de principiu a fost că vom face schimb de suprafeţe. Ei ne vor da actualele magazine iar noi le vom da altele la final. Se face o evaluare şi, dacă trebuie să le mai dăm bani, le vom da, iar dacă trebuie să mai primim vom primi", a spus Andrica.

Directorul ADP a mai arătat că în momentul de faţă juriştii municipalităţii lucrează la un proiect de contract care va fi propus să stea la baza schimbului de imobile care va exista între municipalitate şi comercianţi. "Sunt convins că vom ajunge la o înţelegere încă înainte să înceapă lucrările", a declarat directorul.

Cu cortul

Conform contractului semnat cu finanţatorul durata de desfăşurare a lucrărilor la Piaţa Rogerius va fi 24 de luni, perioadă în care comercianţii vor fi mutaţi, pe troansoane, într-un cort de circa 1.300 metri pătraţi care va fi amenajat pe platoul din faţa Spitalului Municipal "Gavril Curteanu".

Din valoarea totală a proiectului de 5,7 milioane euro, municipalitatea va avea la dispoziţie 4,7 milioane euro, diferenţa urmând să fie folosită de Camera de Comerţ şi Industrie Hajdu-Bihar pentru a-şi finanţa cheltuielile de reabilitare a actualului sediu.

Din suma rezervată Oradiei, finanţarea nerambursabilă va fi de 3 milioane euro (64,7%), 1,7 milioane euro urmând să fie acoperite de la bugetul local.