Zile în şir, săptămâna trecută, apa de la robinetele orădenilor a fost improprie consumului.
"Am ajuns să cumpăr apă la flacon din magazin, pentru că aia de la robinet este plină de particule sau de-a dreptul maro!", a reclamat BIHOREANULUI proprietara unui apartament din Bulevardul Dacia.
Situaţia e aceeaşi în mai multe zone ale oraşului şi pare fără rezolvare...
"Apa este foarte murdară!"
Primele reclamaţii au început să curgă prin aplicaţia Oradea City Report încă din 24 ianuarie. "Apa de la robinet de la o vreme este foarte murdară, se înfundă filtrele, se strică maşina de spălat, nu se poate folosi la nimic", scria un locuitor al străzii Gheorghe Doja. Vinerea trecută, sesizarea nu avea încă niciun răspuns.
Apoi, valul de plângeri ale locuitorilor străzilor Stelian Vasilescu şi Eugen Groza din cartierul Grigorescu, Nicolae Şova din cartierul Nufărul, Bihorului din cartierul Oncea ş.a. a inundat aplicaţia.
"Vreau să sesizez calitatea deplorabilă a apei potabile de la robinet. Este plină de impurităţi vizibile, imposibil de consumat", a reclamat şi ziarului un locuitor din Bd. Dacia. Deranjul nici măcar nu e de dată recentă. "Situaţia durează cel puţin din primăvară. Am sunat atât eu cât şi alte persoane la CAO, ni s-a transmis că se vor schimba lucrurile, dar nu am văzut nicio îmbunătăţire".
"S-au antrenat unele depuneri"
Contactaţi de BIHOREANUL, reprezentanţii Companiei de Apă Oradea pun situaţia pe seama unor lucrări de întreţinere iniţiate tocmai în scopul îmbunătăţirii serviciilor oferite. Pe 24 ianuarie, angajaţii CAO au golit unul dintre cele trei rezervoare de apă potabilă situate pe strada Piatra Craiului, pentru verificări. Operaţiunea, considerată de rutină, a fost făcută fără a fi anunţată orădenilor, cum se face înaintea lucrărilor ce presupun sistarea serviciilor.
"Având în vedere că în această perioadă consumul de apă este mai redus, am golit un rezervor cu o capacitate de 10.000 metri cubi, pentru expertizarea stării tehnice a acestuia în vederea unor lucrări de mentenanţă. Probabil, cu ocazia acestor goliri s-au antrenat pe reţea unele depuneri care existau pe fundul bazinului", afirmă directorul general Lucian Chindlea (foto).
Potrivit acestuia, odată cu spălarea bazinului, CAO a deschis hidranţii stradali pentru a goli de pe reţea apa potabilă compromisă şi a evita ca ea să ajungă la robinete. "Am încercat ca disconfortul provocat populaţiei să fie redus la minimum", se scuză directorul.
"În condiţii de potabilitate"
În ciuda spălărilor de reţele, apa potabilă ruginie a ajuns la consumatorii de pe malul drept al Crişului Repede. "Deşi am deschis hidranţii şi am curăţat filtrele tuturor staţiilor de hidrofor de până la consumator, unda cu apă de pe fundul de bazin a ajuns până în Bulevardul Dacia, în zona blocului ANL din Bulevardul Ştefan cel Mare şi spre cartierul Oncea", explică directorul tehnic al CAO, Cristian Popa (foto).
Reprezentanţii CAO au spălat reţelele zile în şir pentru ca apa murdară să fie scoasă prin hidranţi. "Problema este că nu avem hidranţi peste tot, aşa cum ne-am dori,", spune Popa. Iar efectele s-au văzut.
Probleme în lanţ...
Apa murdară şi plină de suspensii a început să afecteze inclusiv echipamentele din locuinţe. "Maşina de spălat vase dă eroare şi nu mai trage apa, iar vecinii se plâng că nu le mai merge bine maşina de spălat pentru că s-au făcut depuneri pe filtre", spune o orădeancă din Bd. Dacia.
Inerent, e de aşteptat ca, în timp, numărul defecţiunilor să crească. "Depunerile de rugină şi nisip înfundă electrovalva. Aceasta se poate spăla sub un jet de apă curată, dar dacă nu faci nimic, în timp, se va strica", avertizează un depanator de maşini de spălat.
De altfel, săptămâna trecută, depunerile au colmatat inclusiv filtrele din punctele termice. "Apa rece murdară a înfundat filtrele din punctele termice şi a provocat scăderea presiunii la apa caldă. Dacă de obicei avem cam 2-3 intervenţii pentru curăţarea lor într-o săptămână, săptămâna aceasta am avut 30-40", spune directorul Termoficare Oradea, Călin Ungur (foto). Societatea nu a făcut niciun demers pentru recuperarea cheltuielii. "Filtrele nu s-au stricat, ca să trebuiască înlocuite. Atât că am avut mai mult de lucru...", spune împăciuitor Ungur.
Se spală pe mâini...
Nici reprezentanţii asociaţiilor de proprietari nu s-au gândit să refuze plata apei neconforme. "Oamenii nu au cerut niciodată reducerea facturii din acest motiv", spune Marius Mladin, directorul societăţii Imonova, care administrează 13 asociaţii de proprietari.
"Am chemat oamenii CAO sau Termoficare să spele filtrele, ca să vină din nou apă curată şi să crească presiunea, dar cam atât", spune şi Cristian Ile, administratorul a 20 de asociaţii de proprietari. "Să ceri reducerea consumului facturat cu 10 metri cubi ar însemna undeva la 130 lei, cu servicii de epurare cu tot. La o asociaţie cu sute de apartamente, asta ar însemna sub 1 leu pe locuinţă. Sunt puţini bani şi n-ar aproba nimeni asta...", apreciază el.
Dacă nu la robinet, la WC
CAO nu a redus niciodată facturile fiindcă pe timpul unor avarii sau spălări apa a ajuns cu impurităţi la robinete. Directorul Lucian Chindlea spune că nici nu ar avea cum face asemenea "reduceri" câtă vreme "contoarele de la limita de proprietate măsoară doar cantitatea de apă, nu şi calitatea ei". De aceeaşi părere este şi preşedintele Consiliului de Administraţie al CAO, Nadia Haş: "Nu avem cum aprecia ce cantitate de apă nu a fost folosită efectiv".
De altfel, primarul Florin Birta (foto) respinge ideea din start. "Întâi, nu ai cum şti despre ce cantitate de apă neconformă este vorba. Apoi, poate că apa nu a fost bună de bătut, că avea impurităţi, dar la vasul WC s-a folosit şi a trecut prin canalizare, serviciu care trebuie plătit", susţine Birta.
Edilul spune despre CAO că oricum are cheltuieli serioase pentru eliminarea din reţele a apei cu impurităţi ca să-şi mai permită şi reduceri de facturi. "În fiecare an, 10% din apa pompată în reţea este folosită de CAO la spălarea conductelor prin hidranţi. E o cheltuială pe care şi-o asumă CAO şi Primăria pentru a menţine calitatea serviciilor", susţine el.
Altfel spus, decât să ajute orădenii să plătească atât cât consumă, edilii preferă să lase problema... baltă.
"FURAŢI" CU CONTORUL
Nici apa caldă nu-i tocmai caldă
Orădenii plătesc fără să consume nu doar apă rece, ci şi caldă. Reprezentanţii Termoficare evită să ceară CAO diminuarea facturilor de apă murdară cumpărată pentru obţinerea apei calde pentru că, la rândul lor, facturează clienţilor o apă pe care nu o consumă. Lunar, locuitorii etajelor superioare sunt nevoiţi să lase dimineaţa să curgă apă rece pe care o plătesc ca fiind caldă până când aceasta "se încălzeşte" ca să poată face baie sau duş.
Şi aceştia spun că nu au cum stabili cantitatea de apă neconformă. "Există o cantitate de apă rămasă pe coloană care peste noapte se răceşte. Dimineaţa, primii consumatori o lasă să curgă ca să poată face duş, dar nu avem cum măsura cantitatea exactă", spune directorul Termoficare, Călin Ungur.
Potrivit acestuia, singurele soluţii sunt repunerea în funcţiune a instalaţiilor de recirculare a apei calde dintre punctul termic şi blocuri sau montarea de module termice la nivel de scară, pentru ca traseul apei calde de la locul de preparare până la robinet să fie mai scurt. Şi să nu apuce să se răcească...