Viitorul drum de legătură între Paleu şi Calea Borşului prin cartierul Oncea, lung de 3,17 kilometri, care va avea şi un pasaj suprateran, va fi construit cu exproprierea şi demolarea unui showroom autorizat de municipalitate în 2021 şi abia construit în strada Matei Corvin.

Vine demolarea!

Coridorul de expropriere pentru realizarea investiţiei de 79,6 milioane lei, aprobat joi de Consiliul Local Oradea cu votul exclusiv al reprezentanţilor PNL, mai vizează două case nelocuite, zeci de metri de garduri şi peste 66.000 de metri pătraţi de teren privat.

Consilierii locali ai opoziţiei reprezentante de PSD şi UDMR au refuzat să voteze proiectul prezentat miercuri în conferinţă de presă de primarul Florin Birta şi preşedintele Consiliului Judeţean, Ilie Bolojan, şi supus joi dezbaterii. Merită precizat că ideea amenajării acestei șosele a fost anunțată, în martie 2023, de Florin Birta, laolaltă cu alte proiecte majore de conectivitate. Atunci, însă, erau menționate două posibile variante de traseu pentru „legarea” zonei Paleu de șoseaua Borșului.

„Aş vrea să vă puneţi în locul unui antreprenor orădean care în anul 2021, în luna decembrie, primeşte autorizaţie de construire, în ianuarie 2022 începe construcţia halei, iar în martie 2024 este cu hala finalizată. Acesta a făcut o investiţie de sute de mii de euro, este cu avansurile plătite pentru echipamente şi utilaje şi află ieri (n.r. - miercuri) că traseul pe drumul Oradea - Paleu va trece peste hala lui care se află în faza închiderii autorizaţiei de construcţie”, a protestat, în plenul şedinţei, consilierul PSD, Liviu Sabău Popa.

Consilierul local a acuzat proiectanţii municipalităţii de lipsa unei strategii de dezvoltare transparente, care duce acum la demolarea unei construcţii abia ridicate.

În acest context, pesedistul a cerut amânarea materialului pentru modificarea traseului. „Există o soluţie tehnică cu mutarea traseului 20 de metri mai încolo", a susţinut Sabău Popa.

"Este un lucru bun"

În replică, reprezentanţii municipalităţii au afirmat că traseul ales pentru o legătură directă dintre comuna Paleu şi strada Calea Borşului este cel mai potrivit. "Să reuşeşti, pe traseul unui drum de trei kilometri, să nu afectezi nicio familie într-o zonă de case este un lucru bun", a susţinut primarul Florin Birta.

Acesta a adăugat că varianta alternativă a drumului vizează o legătură prin străzile Molidului şi Torentului care implică exproprierea şi demolarea a trei case locuite. "Până acum tot timpul ne-aţi dat lecţii (n.r. și ne-ați cerut) să facem drumuri fără să trecem prin casele oamenilor", a replicat primarul.

În apărarea municipalităţii, Florin Birta a spus că la eliberarea autorizaţiei de construire edilii nu ştiau că vor construi această cale de legătură. "Cele cinci proiecte de conectivitate (n.r. care vizează drumuri de legătură în Oradea) au fost anunţate anul trecut", a argumentat Birta.

De altfel, proiectul legăturii dintre Paleu şi Calea Borşului a devenit realizabil doar după ce Consiliul Judeţean Bihor şi-a asumat jumătate din valoarea investiţiei. "Pasajul care va trece strada Matei Corvin va fi finanţat pe o axă destinată Consiliilor Judeţene. Din 80 milioane lei (n.r. cât este investiţia în noul drum), 40 milioane lei va fi finanţarea Consiliului Judeţean Bihor din fonduri europene", a explicat Birta.

"Nu ştiu ce voi face"

În ciuda lipsei de predictibilitate de care a dat dovadă Primăria Oradea în acest caz, Florin Birta a încercat să minimalizeze impactul exproprierilor asupra investitorului afectat. "Acel proprietar nu a aflat ieri despre traseul drumului", a spus primarul.

Poziţia edilului a fost şi susținută de viceprimarul Marcel Dragoş, care a adăugat că „hala nu este realizată şi nu este recepţionată, este încă în construcţie”.

Imobilul în cauză, situat în strada Matei Corvin 43, aparţine firmei Globalcar, specializată în comercializarea de piese şi instalaţii de climatizare pentru autoturisme, şi urma să servească drept showroom pentru anvelope auto şi pentru componente electrice.

Contactat de BIHOREANUL, patronul societăţii a spus că, în această fază, nu știe dacă va ataca sau nu decizia privind exproprierea clădirii sale. „Sunt plecat din localitate. Nu ştiu deocamdată ce voi face. Voi lua o decizie în zilele următoare", a declarat Gyursik Zoltan.

De legătură

Viitorul drum, lung de 3,1 kilometri, care va începe în zona străzii Piersicilor, va coborî dealul pe lângă serpentinele care vin de la Paleu pentru a intersecta strada Calea Bihorului prin actualul sens giratoriu de la poalele dealului. Traseul, continuat prin cartierul Oncea, va intersecta strada Episcop Ioan Alexi, va traversa printr-un pasaj suprateran strada Matei Corvin, pentru a avea ulterior punct final la intrarea în strada Uzinelor.

Proiectul noului drum de legătură între dintre zona comunei Paleu şi Calea Borşului, aprobat joi de Consiliul Local Oradea, urmează să fie supus și aprobării Consiliului Judeţean Bihor, care şi-a asumat construcţia pasajului rutier peste strada Matei Corvin.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!