Justiţiabilii care vor să-şi consulte dosarele aflate pe rolul instanţelor din Bihor o pot face de acasă, din faţa calculatorului. Aşa promitea preşedintele Curţii de Apel Oradea, judecătorul Andrei Rus, într-un interviu acordat BIHOREANULUI în primăvara anului trecut, anunţând că instanţele de pe raza de competenţă oferă o "arhivă" online unde oamenii să-şi poată accesa toate documentele şi să-şi afle soluţiile din dosarele aflate în judecată.

Deşi de la lansare a trecut un an, portalul www.curteadeapeloradea.ro nu este, însă, nici acum funcţional. Dosarele aflate pe rolul Judecătoriei Oradea şi Tribunalului Bihor sunt arhivate incomplet, având ataşate doar soluţiile pronunţate, actele depuse de părţi nefiind accesibile, motiv pentru care avocaţii şi clienţii acestora sunt obligaţi, pentru a le studia, să apeleze la formula tradiţională. Adică să bată drumul până la arhivele instanţelor care, evident, au program restrâns, de la ora 8.00 la 12.00...

Tot pe rând

Pagina web a Curţii de Apel Oradea, www.curteadeapeloradea.ro, a fost realizată în 2013 de specialiştii IT ai Curţii de Apel Cluj, unde aplicaţia a fost implementată încă din 2008. Scopul era mai mult decât lăudabil: decongestionarea activităţii din arhivele instanţelor, unde părţile din procese şi avocaţii se călcau în picioare pentru a studia dosarele, oferind posibilitatea ca aceştia să afle informaţii detaliate privin traseul dosarului de pe orice calculator legat la internet.

Iniţial, aplicaţia furniza doar informaţiile de bază, adică data înregistrării, obiectul, stadiul procesual, termenele de judecată şi dispoziţiile instanţelor la fiecare dintre acestea, detaliat pentru fiecare instanţă. Din noiembrie 2014, însă, specialiştii IT au finalizat şi implementarea serviciului "Vizualizare documente" care, prin autentificarea cu o parolă de acces, pusă exclusiv la dispoziţia părţilor, prin intermediul citaţiilor primite, permitea vizualizarea integrală a încheierilor fiecărei sedinţe de judecată şi a soluţiilor dispuse de magistraţi.

E gata şi nu prea

Andrei Rus, preşedintele Curţii de Apel OradeaÎn primăvara anului trecut, într-un interviu acordat BIHOREANULUI, preşedintele Curţii de Apel Oradea, Andrei Rus (foto), anunţa că, printr-o dispoziţie internă dată în aprilie, ceruse tuturor instanţelor din aria de competenţă (judeţele Bihor şi Satu Mare) ca, începând din 4 mai 2015, toate documentele din dosare să fie scanate şi arhivate în sistemul informatic propriu, de unde urmau să fie preluate pe platforma web a Curţii de Apel, pentru a deveni accesibile justiţiabililor.

"Din 4 mai 2015, aplicaţia va fi complet funcţională. Toate documentele sunt ataşate la versiunea electronică a dosarului. Pentru cauzele mai vechi, ajunse pe rol anterior datei de 4 mai, vor fi scanate doar documentele depuse după această dată", explica în aprilie 2015 preşedintele Rus.

Atât doar că slujbaşii instanţelor nu s-au grăbit să-i execute dispoziţiile. Cel puţin în cazul dosarelor aflate pe rolul Judecătoriei Oradea şi Tribunalului Bihor, părţile au posibilitatea să consulte online doar informaţiile de bază, adică traseul dosarului, încheierile de şedinţă şi soluţiile adoptate.

Celelalte documente din dosare nu sunt scanate şi ataşate nici până în prezent, nu doar în cauzele ample (cum ar fi dosarele comerciale, de insolvenţă şi faliment), dar nici măcar în cele simple, cum ar fi o banală contestaţie la o încheiere a judecătorului de Cameră preliminară, situaţie în care, după cum a constatat BIHOREANUL într-un asemenea proces, singurul document vizibil e soluţia adoptată la finalul procesului.

La alţii merge

Urmarea? Justiţiabilii şi avocaţii sunt obligaţi în continuare să se înghesuie în arhivele subdimensionate ale celor două instanţe. "Ca să vezi un dosar faci cerere, te programezi în unele cazuri chiar şi cu o săptămână înainte, iar apoi vii în timpul programului de lucru al arhivei, care este de numai patru ore, între 8.00 şi 12.00. Este pierdere de timp, mai ales dacă în paralel ai cauze la alte instanţe din judeţ", explică BIHOREANULUI un avocat nemulţumit că metodele de lucru sunt rămase ca "pe vremuri".

În tot acest timp, la Tribunalul Cluj, de pildă, cu un volum de activitate aproximativ egal cu cel al Tribunalului Bihor din punct de vedere al numărului de procese, dosarele sunt scanate integral, indiferent cât de mare este volumul documentelor. "Am consultat dosare cu rapoarte de expertiză chiar şi de 300 de pagini", susţine un avocat din Baroul Cluj consultat de BIHOREANUL.

Mai mult, în ultima perioadă, instanţa clujeană a început să scaneze şi să arhiveze în format electronic până şi dosarele proceselor vechi, finalizate înainte de apariţia portalului. Pentru a ajunge la această performanţă, spune sursa citată, instanţa a primit ajutor inclusiv din partea Baroului de avocaţi, care a delegat doi angajaţi la Registratura Tribunalului Cluj, pentru a ajuta la scanarea actelor.

Încercăm

La Oradea, însă, nu se poate! Motivul? Când e să găsească explicaţii pentru nereuşite, reprezentanţii Curţii de Apel dau vina pe tot felul de probleme - de la volumul mare de muncă şi lipsa unor copiatoare şi scannere performante, până la numărul redus al funcţionarilor - , de parcă asemenea neajunsuri nu ar fi predictibile şi rezolvabile, cum s-a putut la alte instanţe.

"Problemele sunt în special la nivelul Judecătoriei Oradea şi al Tribunalului Bihor, prin raportare la numărul restrâns al persoanelor desemnate să exercite astfel de atribuţii în cadrul instanţelor", a transmis BIHOREANULUI Biroul de Presă al Curţii de Apel Oradea, iar asta după aproape două săptămâni de la înregistrarea solicitării de a lămuri situaţia.

"În unele cazuri au apărut vizualizări fracţionate ale documentelor scanate, mai mari de 4 MB, datorate faptului că, din  anumite considerente tehnice, aplicaţia naţională ECRIS (n.r. - sistemul electronic intern de evidenţă a dosarelor) are o limitare referitoare la dimensiunea documentelor scanate şi ataşate", se adaugă în răspunsul care, la final, dă asigurări că "încercăm să găsim soluţii pentru eliminarea disfuncţionalităţilor".

Când se va întâmpla minunea ca şi instanţele de pe raza Curţii de Apel Oradea să intre în secolul XXI, reprezentanţii instanţei nu mai spun. Poate aşteaptă să le rezolve problemele de organizare tot colegii de la Cluj...


DISCUŢII
Transparenţă cu... negocieri

Carenţele de organizare şi de comunicare din instanţele bihorene au fost discutate săptămâna trecută într-o întâlnire iniţiată de preşedintele Curţii de Apel Oradea între ziariştii şi purtătorii de cuvânt ai Judecătoriilor şi Tribunalelor din Bihor şi Satu Mare. La întrunirea la care s-au prezentat doar 5 din cei 11 purtători de cuvânt (fapt în sine ilustrativ pentru seriozitatea cu care este tratată problema), BIHOREANUL a prezentat o listă de propuneri pentru eficientizarea relaţiei dintre instanţe şi mass-media, în prezent tensionată din cauza lipsei de transparenţă a magistraţilor, care oferă rar ori chiar deloc informaţii din oficiu sau din proprie iniţiativă şi răspund tardiv şi nedocumentat solicitărilor presei, fapt ce a determinat percepţia că nu pun mare preţ pe opinia publică.

Propunerile înaintate de publicaţia noastră vizează, printre altele, transmiterea regulată a informaţiilor de către instanţe, actualizarea promptă, exactă şi completă a portalului instanţelor cu informaţii privind procesele în derulare, stabilirea unor reguli şi proceduri clare pentru asigurarea accesului jurnaliştilor la şedinţele de judecată, inclusiv pentru înregistrarea acestora. "Vom analiza toate propunerile şi, în funcţie de posibilităţi, vom încerca să găsim o rezolvare", a promis preşedintele Curţii, Andrei Rus. Numai să nu mai treacă încă un an până când descoperă că personalul din subordine... nu îi pune în executare dispoziţiile.