Pe un deal din satul Paleu, un orădean are o îndeletnicire cu totul aparte. El şi-a transformat atelierul în care repara maşini într-unul menit să dea viaţă bărcilor cu vâsle, vele sau motor uzate. 

Fără nicio experienţă în domeniu, dar autodidact, Călin Ştef a devenit în scurt timp unul dintre cei mai cunoscuţi mecanici de ambarcaţiuni din ţară, după ce s-a lansat pe piaţă cu ajutorul reţelei de socializare Facebook.  

Mecanic afacerist 

În adolescenţă, Călin Ştef, acum în vârstă de 35 de ani, şi-a dorit să fie preot, de aceea a urmat un profil de teologie la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, la începutul anilor 2000, iar apoi Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii din Oradea. Nu şi-a încheiat, însă, studiile universitare pentru că şi-a dat seama că nu i se potriveşte. 

"La 20 de ani am renunţat la teologie şi am început să muncesc într-un service auto din oraş. Am învăţat meserie destul de repede şi primeam multe comenzi, aşa că am vrut să-mi deschid o afacere proprie în acest domeniu", povesteşte el.

Pentru a se perfecţiona, a urmat şi un curs de maistru mecanic, iar apoi, la 23 de ani, şi-a deschis un atelier pe strada Seleuşului din oraş.

De la maşini la bărci 

A muncit mulţi ani cu pasiune, iar în 2017 şi-a mutat service-ul auto la Paleu, aproape de casa în care locuieşte împreună cu soţia sa, Codruţa. Volumul mare de muncă şi lipsa implicării angajaţilor săi, care renunţau destul de repede la job, l-au făcut să îşi caute, însă, un alt drum în viaţă.

"Eu merg mult la pescuit în Ungaria, cu bărci mari. Admiram mereu navele şi de asta am început să citesc cum funcţionează, dar şi de ce e nevoie pentru a le întreţine. La service-ul auto voiam să renunţ, nu-mi mai făcea plăcere, aşa că m-am gândit să amenajez un atelier de reparat ambarcaţiuni", povesteşte Călin BIHOREANULUI.  

La început, nu i-a fost deloc uşor. A învăţat o jumătate de an despre regulile de producţie şi cerinţele de punere pe piaţă a ambarcaţiunilor în România, iar din banii adunaţi şi-a cumpărat ustensile şi maşinării, apoi şi-a pregătit documentaţia pentru a obţine autorizaţie de reparaţii a navelor.

Ambarcațiune

Comenzi din toată lumea

Noua afacere a pornit în 2019, iar după câteva săptămâni au venit şi primele comenzi. Călin s-a lansat pe piaţă cu ajutorul grupurilor de Facebook dedicate iubitorilor de nave din România, unde şi-a publicat fotografii cu o barcă pe care a creat-o doar cu titlu de exemplu pentru viitorii clienţi. Aşa a aflat că se numără printre puţinii mecanici de ambarcaţiuni din ţară şi singurul de pe raza judeţelor Bihor, Timişoara, Arad, Satu Mare şi Maramureş.

În timp, a reparat bărci pentru proprietari din Spania, Franţa, Ungaria şi România, inclusiv pentru unul care a adus nave din SUA pentru a le recondiţiona şi a le pune pe apă chiar şi în ţară la noi. 

Ocupaţia s-a dovedit mult mai profitabilă decât credea. "Îmi pare rău că mi-am petrecut 12 ani din viaţă reparând maşini. Ce fac acum îmi place şi câştig mai bine. Repar motoarele bărcilor, instalaţiile electrice, le sablez şi vopsesc, repar fisurile, fac tapiserie din piele şi pun şi mocheta marină, specială pentru nave, care nu mucegăieşte în contact cu apa. Costul recondiţionării diferă, dar preţurile variază între 4.000 şi 10.000 de euro", explică mecanicul. 

În curând pe apă

În urmă cu câteva săptămâni, Călin a acceptat o comandă specială: de a restaura fostul vapor "Snagov 1", devenit între timp "Leader", pe care dictatorul Nicolae Ceauşescu şi l-a făcut cadou pe 26 ianuarie 1978, în ziua în care a împlinit 60 de ani. 

Vapor

Nava uriaşă, confecţionată din oţel şi grea de 55 de tone, a trecut după Revoluţia din 1989 în proprietatea statului, iar în 2010 a fost scoasă la vânzare pentru suma de un milion de lei. Atunci a fost cumpărată de o persoană care a rebotezat-o "Leader" şi care 12 ani mai târziu i-a vândut-o mai departe lui Ionuţ Poghircă, mecanic şef la o companie de administrare a navelor în Constanţa. 

Acesta vrea acum o recondiţionare serioasă a vaporului, iar pentru asta, Călin a plecat în urmă cu două săptămâni la Bucureşti, iar apoi pe malul lacului Snagov, acolo unde se află "Leader".

"Este pentru prima dată când ne-am deplasat la faţa locului, unde se află vaporul, pentru că este prea mare pentru a fi dus în Paleu. Am repornit motoarele vechi, le-am curăţat, am verificat instalaţia electrică şi am reparat motorul generatorului, cel care dă electricitate. Peste două săptămâni vom pleca din nou, pentru a repara celălalt motor şi instalaţia. Cred că undeva prin primăvara anului viitor va fi gata tot, cu tapiserie şi vopsire", detaliază orădeanul. Călin e mândru că a ajuns să readucă la viaţă o piesă unică. În fond, la fel este şi îndeletnicirea lui, aici, acasă: unică...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!