Programul de covoare asfaltice al Consiliului Judeţean Bihor e spectaculos ca un număr de iluzionism. "Părintele" lui, vicepreşedintele Ioan Mang, se mândreşte că anul trecut şi anul acesta se toarnă asfalt nou pe 200 kilometri de drumuri judeţene, ca niciodată în ultimii 30 de ani.

Spectacolul, însă, e înşelător: programul nu are atât baze tehnice, cât motivaţii politice, de imagine. Deşi şefii CJ susţin că "renovează" suprafaţa şoselelor după vechimea şi starea lor, primul criteriu e irelevant din simplul motiv că majoritatea sunt vechi, iar al doilea este folosit selectiv, ba chiar ignorat, aşa că înnoirea unor drumuri în stare bună a devenit prioritară comparativ cu a altora, ciuruite.

În schimb, în luarea deciziei nu contează deloc cât de folosite sunt şoselele. Rezultatul? Se pune asfalt nou pe drumuri traversate de câteva autoturisme şi tractoare, dar nu şi pe cele circulate intens, inclusiv de navetişti.

Laudă-mă, gură!

Ioan Mang, președintele PSD BihorÎn toiul verii, pe 25 iulie, vicepreşedintele Ioan Mang (foto) anunţa că CJ cheltuie 28,5 milioane lei (peste 6 milioane euro) pe covoare asfaltice în cadrul programului care anul acesta vizează 130 kilometri de drumuri judeţene, după ce anul trecut cuprinsese 63 km. Atât doar că lucrările abia porneau, după cum recunoştea Mang însuşi, într-o singură zonă, în jurul Marghitei, unde s-au ales 35,2 km, urmând ca firma angajată de CJ, SC Carier SRL, să se mute apoi în zona Aleşd, pentru a pune covoare pe alte 16,9 km. În celelalte trei zone (Beiuş - 18,6 km, Tinca - 33,35 km şi Oradea - 26,6 km) lucrările vor începe, explica vicele, după judecarea contestaţiilor, aşadar licitaţiile nici măcar nu sunt gata.

Încă de atunci, BIHOREANUL i-a semnalat, dovedind cu imagini oferite de un cititor, că lucrările abia începute se fac "în bătaie de joc, numai ca să se risipească nişte bani şi să se laude cineva că s-au făcut": pe DJ 191 între Suplacu de Barcău - Popeşti se arunca asfalt pe macadam, peste praf şi pietriş necompactat, peste gropi adânci de 20 cm, ceea ce deja făcuse ca stratul proaspăt turnat să şi crape. Reacţia? "Firma va remedia problemele", a spus PSD-istul, lăudându-se că programul este un "record", "cel mai mare din 1990 până acum".

"Este anormal"

Pe 3 august, opozanţii din PNL descopereau în teren că, de fapt, "CJ îşi bate joc de banii bihorenilor". Punând şi ei la dispoziţie o filmare şi fotografii, liberalii au acuzat că se turna inutil asfalt nou pe DJ 191A între Tăuteu şi Bogei, "în bună stare, fără nicio groapă".

"În condiţiile în care o bună parte a drumurilor judeţene arată ca după război, este anormal să-ţi baţi joc de banii judeţului, atâţia câţi sunt, trăgând strat peste strat de asfalt acolo unde nu se justifică sub nicio formă, numai pentru că primarul comunei este din acelaşi partid cu preşedintele CJ", arătau liberalii cu trimitere la UDMR. Ei au cerut executivului "să oprească imediat lucrările care nu se justifică" şi să facă reabilitări "cu prioritate pe drumurile grav deteriorate", precum DJ 108I Belfir - Cociuba Mare - Şoimi, DJ 767E Oşorhei - Copăcel, DJ 767 Sacalasău - Derna - Popeşti ori DJ 795 Tinca - Râpa.

O primă replică le-a dat-o purtătorul de cuvânt al CJ, ironizându-i că aceste DJ-uri au fost incluse în program, iar circa 84 km, adică 62% din totalul de 130, traversează comune cu primari PNL. Deci, CJ nu a acţionat politic...

Testul paharului

Funcţionarul n-a răspuns, însă, tocmai la întrebarea esenţială: de ce se aşterne asfalt pe un drum "cât se poate de bun", cum avea s-o demonstreze ulterior şi Digi24: corespondenţii televiziunii s-au deplasat pe şoseaua respectivă cu un pahar aşezat pe bordul maşinii, din care nu s-a vărsat nici măcar o singură picătură de apă.

Chiar şi în faţa acestei evidenţe, vicepreşedintele CJ a refuzat să admită că a dirijat o sumă importantă pentru un drum bun. "Ei (n.r. - adică şi liberalii, şi jurnaliştii Digi24) s-au dus pe drum după ce a fost pus asfalt pe o bandă şi au constatat că pe partea cealaltă este bun. Dar pe partea cealaltă erau fisuri, după ce s-a acoperit au venit ei să spună că arăta bine", s-a justificat Mang într-o nouă conferinţă de presă, joia trecută.

În realitate, în condiţiile în care un kilometru de covor asfaltic costă 230.000 lei, pe cei 2,5 km din Tăuteu s-a risipit peste o jumătate de milion de lei...

Fără probe

BIHOREANUL i-a cerut vicepreşedintelui să lămurească cine şi pe ce criterii a decis care porţiuni de DJ-uri să fie acoperite cu asfalt nou. Potrivit explicaţiilor date de Mang, hotărârea i-a aparţinut lui însuşi, "la propunerea Direcţiei Tehnice", şi "a avut în vedere" două criterii: vechimea şi starea carosabilului. "Am ales drumuri pe care nu s-a mai intervenit de 5 ani, în stare proastă, pe care am verificat-o personal în 90% din situaţii".

Ambele criterii sunt, însă, irelevante: pe de o parte, din cei 885 km ai reţelei de DJ-uri din Bihor asfaltul de pe mai mult de 600 km are o vechime de peste 5 ani, iar "calitatea efectivă" constatată de şeful PSD Bihor nu poate fi dovedită nici măcar cu fotografii, necum cu alte documente tehnice.

De altfel, nici pe site-ul CJ nu există nici măcar o singură informaţie despre DJ-urile peste care se pun covoare asfaltice, singurele date fiind cuprinse într-o "Informare" livrată consilierilor judeţeni pe 30 iulie, iar săptămâna trecută şi presei orădene.

De unde până unde?

Potrivit acesteia, în zona Marghita se va pune asfalt nou, de exemplu, pe DJ 190G între Săldăbagiu-Balc (doar pe 1 km din cei 5 km care despart cele două localităţi), pe DJ 190H Cherechiu - Cheşereu (pe 2 km din totalul celor 7 km), pe DJ 190C în "Sălacea în Centru" (1 km) ş.a.m.d. În zona Oradea se va pune asfalt pe DJ 767F în "Cetariu" (1,5 km), pe DJ 767 în "Vârciorog intravilan" (2 km), pe DJ 767H în "Săcădat" (1 km), pe DJ 768 între Bicăcel - Calea Mare - Lăzăreni (1,5 km din cei 4 km ai tronsonului) etc. În zona Aleşd, se va aşterne covor pe DJ 108I între Chistag - Aştileu (2,3 km din 5 km în total), pe DJ 764 Aleşd - Aştileu (1,3 km din 4), în zona Beiuş pe DJ 764C Remetea - Meziad (2,5 km din 5), pe DJ 767 în "Dobreşti intravilan" (2 km), iar în zona Salonta, de pildă, pe DJ 795 în "Salonta" (300 metri), în "Vintere intravilan" (2 km) etc.

Documentul nu precizează, însă, aşa cum este cazul celor cu caracter tehnic, că lucrările vor fi făcute de la kilometrul X+350 metri, de pildă, până la kilometrul Y+700 metri, deci nu descrie precis tronsoanele pe care se vor face intervenţii, pentru a putea fi verificate. În unele cazuri se menţionează, pur şi simplu, doar că se vor executa în "intravilan", unde chiar dacă există gropi, vitezele sunt limitate la 50 km/h, deşi logic ar fi să se îmbunătăţească starea DJ-urilor cu prioritate în afara localităţilor, unde probabilitatea accidentelor sau a avarierii maşinilor din cauza stării proaste a carosabilului este mai mare, tocmai pentru că se circulă cu viteze mai mari.

Fără studii

Cel mai surprinzător este, însă, faptul că selectarea drumurilor incluse în programul CJ n-a ţinut cont de un detaliu elementar: cât de circulate sunt ele. Pur şi simplu, nu s-a făcut niciun studiu de trafic pentru a decide că DJ 191A din Tăuteu (unde şi anul trecut s-a pus afalt pe 2,5 km) ar fi mai important decât DJ 767E Oşorhei - Copăcel (cuprins abia în programul din acest an, cu doar 2 km din totalul de 15 km ai tronsonului). Or, dacă în Tăuteu drumul e folosit strict de localnici, DJ 767E este folosit intens inclusiv de navetiştii din Vârciorog şi Copăcel care lucrează în Oradea.

La fel, este imposibil de explicat de ce CJ plăteşte asfalt nou pe 3 km din cei 9 km ai DJ 767A Săcueni - Sânnicolau de Munte, folosit doar de săteni, dar din cei peste 20 km ai DJ 191B, cel mai prost din Bihor, se vor acoperi doar 9 km, deşi acest drum asigură legătura între Popeşti, una dintre cele mai mari comune ale judeţului, şi altele trei importante economic (Suplacu de Barcău, Chiribiş şi Derna).

Planul a fost astfel întocmit fiindcă specialiştii CJ nu au fost ascultaţi de şefii instituţiei. "Inginerii de la Direcţia Tehnică au propus ca în programul de covoare asfaltice să fie incluse numai tronsoane de drumuri în stare proastă şi intens circulate, indiferent de vechimea lor, dar şefii instituţiei au decis altfel", spune o sursă a BIHOREANULUI.

Până la urmă, însăşi harta judeţului confirmă că "marea asfaltare" a fost decisă tot din pix, de dragul unui "record" care foloseşte mai puţin nevoilor de transport ale bihorenilor şi mai degrabă nevoilor de imagine, electorale, ale celor care-i conduc.


INVESTIŢIILE, ÎN PROIECT
"Mai bune decât în Oradea"

Vicepreşedintele CJ Ioan Mang susţine că după finalizarea programului de covoare asfaltice, anul viitor, "drumurile judeţene vor fi mai bune decât cele din Oradea", cu excepţia celor cuprinse în programul de investiţii. În condiţiile în care programul de covoare asfaltice va cuprinde 200 km, iar cel pentru reabilitarea şi modernizarea DJ-urilor 280,34 km, afirmaţia e falsă, din simplul motiv că întreaga reţea de drumuri judeţene numără 885 km.

Mai grav e, însă, că programul de investiţii este mult întârziat: reabilitarea DJ 792A Beliu - Tinca -Leş (42,71 km) a început în 2010 şi trebuia încheiată acum doi ani, dar nu este nici acum, modernizarea DJ 767D Vârciorog până la DJ 764 (2,1 km) trebuia finalizată în 2017, dar a fost amânată pentru decembrie 2019, modernizarea DJ 767A Uileacu de Criş - Bălaia - Burzuc trebuia finalizată, însă şi aceasta s-a amânat pe anul viitor.

Pentru alte proiecte nici nu s-au semnat contractele, ca de exemplu reabilitarea DJ 764 Beiuş - Roşia - Aştileu (33,65 km), a DJ 767 de la Sâmbăta până la intersecţia cu DJ 764 (21 km), a DJ 795 Salonta - Tinca (23,32 km) ori nici măcar nu sunt obţinute autorizaţiile de construcţii, cum este cazul aşa numitului Drum al Apusenilor, DJ 764A Beiuş - Stâna de Vale şi DJ 108J Stâna de Vale - Remeţi (43,37 km).

Când vor fi gata aceste lucrări, peste cine ştie câţi ani, cine le-ar mai putea imputa şefilor CJ că nu s-au ţinut de cuvânt, de vreme ce nici nu vor mai fi pe funcţii?