Înlocuiri de conducte, asfaltări de străzi, parcări noi şi autobuze second-hand. De patru ori mai mic decât anul trecut, bugetul local pentru investiţii a readus ambiţiile oraşului la nivelul de la sfârşitul anilor 2000.

Rămasă fără finanţările europene, Oradea îşi adaptează ritmul dezvoltării după forţele proprii. "Este o perioadă în care pregătim noi proiecte. Ritmul lucrărilor va creşte pe măsură ce ne vom apropia de anul 2020", spune primarul Ilie Bolojan.

Stop, joc!

Anul acesta Oradea nu va începe nicio investiţie majoră. Nu are din ce! Bugetul aprobat joia trecută de Consiliul Local este cu 43% mai mic decât cel din 2015. Astfel, din cele 901,4 milioane lei pe care mizează, municipalitatea va aloca 746,6 milioane lei pentru funcţionarea aparatului birocratic şi doar 151,8 milioane lei investiţiilor.

După ani de zile în care fondurile alocate dezvoltării au constituit cam o treime din buget, anul acesta procentul s-a înjumătăţit. Cheltuielile de funcţionare sunt estimate la 83%, iar cele de dezvoltare abia dacă ajung la 17%.

Chiar şi aşa, 59,5 milioane lei, adică 40% din sumă, vor finanţa proiectele europene întârziate precum finalizarea centralei pe gaz, anunţată pentru martie, reabilitarea Pieţei Unirii, programată să se încheie în aprilie, şi terminarea acvaparcului Nymphaea, care ar putea fi inaugurat în mai. Lista cuprinde, de asemenea, finalizarea drumului rapid prin fostul atelier CFR, preconizată în două luni după primirea avizelor, şi refacerea mozaicului în Pasajul Vulturul Negru, termenul de execuţie fiind de trei luni în condiţiile în care municipalitatea abia a deschis noile oferte.

Investiţii mici şi dese

Reprezentanţii municipalităţii sunt totuşi optimişti. "Valoric, bugetul de investiţii este mai mic, dar ca număr de proiecte este cel puţin egal celui de anul trecut", spune city managerul Eduard Florea.

Primele lucrări sunt programate după dezgheţ. În martie, Drumuri Orăşeneşti va începe reabilitarea piaţetei din faţa magazinului Crişul, iar Firesta-Fiser va relua lucrările pentru reabilitarea Podului Ladislau. "Trebuie turnate betoane, aşa că aşteptăm încălzirea vremii", explică şeful Direcţiei Tehnice, Mircea Ghitea (foto).

Tot în primăvară va începe modernizarea a 20 de străzi din vatra veche a oraşului, unde deja s-au înlocuit reţelele de apă şi canalizare: Abraham Lincoln, Clopoţeilor, Copacilor, Caraşului, Ecaterina Varga, Govorei, Măgurei, Olteţului, Pelinului, Salciei, Sirenei, Verii, Cerbului, Argeşului, Buzăului, Constantin Mille, Gheorghe Ţiţeica, Vasile Pârvan, Daliei şi Piaţa Ghioceilor.

La pământ şi sub pământ

Direcţia Tehnică a mai programat strămutarea axului drumului din strada Codrilor spre linia ferată pentru a face loc unei parcări cu 100 de locuri în faţa acvaparcului Nymphaea şi amenajarea pasajului ce va lega pe sub linia ferată strada Secarei de Bulevardul Ştefan cel Mare. "Lungă de 48 de metri, subtraversarea va fi fără trepte, uşurând accesul persoanelor în vârstă şi cu dizabilităţi", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Lista lucrărilor include şi modernizarea străzii Angel Saligny, din Parcul Industrial Eurobusiness II, lărgirea accesului spre parcarea supraterană din strada Tribunalului pentru a face loc autospecialelor de pompieri, amenajarea unor parcări pe terenul viran din strada Atelierelor şi construirea a 100 de incinte cu acces controlat pentru depunerea deşeurilor.

Sac fără fund

În ce priveşte reabilitarea termoficării, după un an în care a înlocuit 17,5 kilometri din magistralele 1 şi 3, Energomontaj va ataca încă 22 kilometri de conducte. În plus, CET-ul va cheltui 10 milioane lei pentru modernizarea cazanului pe gaz şi racordarea lui la noua centrală, şi va investi cam 4 milioane euro în modernizarea punctelor termice astfel încât să poată transmite pe unde radio datele de consum. "Iarna viitoare am putea citi contoarele în maxim două zile şi nu am mai bloca 25 de angajaţi timp de două săptămâni", spune directorul Termoficare, Stănel Necula (foto).

Societatea va moderniza 13 puncte termice şi va monta experimental module termice la blocul turn din capătul străzii Oneştilor. "Avantajul e că nu va mai fi necesară recircularea apei între bloc şi punctul termic, iar la intrarea în iarnă şi primăvară locatarii vor putea porni şi opri încălzirea când vor dori", zice Necula.

Tablă nouă pe motor vechi

Experimente face şi OTL, care ia în calcul recarosarea unui tramvai vechi, pentru a oferi călătorilor un plus de confort. "Dacă proiectul va reuşi, dorim să reabilităm în total 20 de tramvaie", spune city-managerul Florea.

Pentru 2015, OTL şi-a mai propus construirea unei staţii de transbordare a călătorilor în Bulevardul Ştefan cel Mare, lângă Gară, după modelul celei de la blocul ANL din Bulevardul Decebal, precum şi atragerea de finanţări europene. Societatea vizează între altele implementarea unui sistem de închiriere a bicicletelor, prelungirea liniei de tramvai de la Sinteza până în Parcul Industrial şi construirea unei linii noi pe direcţia Calea Aradului, Armatei Române, Făgăraşului şi Cantermir. Numai să aibă din ce...

Săpături de februarie

Anul acesta, marile investiţii îi revin Companiei de Apă Oradea prin proiectul Aparegio. Printre altele, CAO a re-licitat înlocuirea reţelelor din centrul oraşului, lucrare abandonată de firma Selina la intrarea în insolvenţă, precum şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare din Paleu şi Săldăbagiu de Munte, finanţată din economiile făcute după retragerea Bihariei din proiect. "Ordinul de începere a lucrărilor va fi dat probabil în a doua jumătate a lunii februarie", spune Renata Tripa, purtătorul de cuvânt al Aparegio.

În ce priveşte lucrările noi, compania vizează reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare pe străzi precum Menumorut, Tarcăului, Sebeşului, Petre Ţuţea, şi extinderea lor pe Căpşunilor, Ioan Ciordaş, Gheorghe Doja şi spre viitorul cartier de locuinţe din zona Ceyrat. Numărul lucrărilor necesare ar fi mult mai mare dar, deocamdată, la fel ca tot oraşul, compania trebuie să îşi dozeze eforturile. Anul acesta Oradea se întinde doar cât o ţine plapuma...


REFLUX

După trei ani de creştere continuă, bugetul alocat dezvoltării în 2016 reprezintă un sfert din suma alocată anul trecut şi este mai mic decât cel din urmă cu doi ani

2013 – 103,8 milioane lei

2014 – 203,2 milioane lei

2015 – 629 milioane lei

2016 – 151,8 milioane lei


VISURI "OLIMPICE"
Pariu pe sport

Confruntată cu o previzibilă diminuare a fondurilor europene, municipalitatea îşi resetează obiectivele către atragerea celor guvernamentale. "Sperăm să primim de la Ministerul Dezvoltării fonduri pentru construirea unui bazin didactic pentru înot în incinta Liceului cu Program Sportiv şi a sălii polivalente cu 5.000 locuri în strada Ogorului", spune viceprimarul Huszar Istvan (foto).

La finalizarea celor două obiective, cărora li se adaugă construirea sălii de sport a noului campus şcolar şi reabilitarea pistei de atletism a LPS, oraşul ar dispune de o infrastructură ce i-ar permite organizarea unor competiţii şcolare. "În toată lumea se organizează olimpiade şcolare care să încurajeze sportul de masă. Asta trebuie să facem şi noi", crede Huszar.