Aflaţi la final de mandat, aleşii au lăsat de-o parte măsurile nepopulare şi se concentrează pe finalizarea proiectelor începute, ca să dea bine înainte de alegeri.

"Constrângerile bugetare ne obligă să ne concentrăm pe finalizarea lucrărilor începute anul trecut şi să implementăm proiectele cu fonduri europene deja câştigate", declară primarul Ilie Bolojan. Asta nu înseamnă însă că nu vor exista şi "surprize"...

Va continua...

09 Ilie Bolojan_1.jpgÎn 2012 orădenii vor strânge iar cureaua. "Din păcate se anunţă un an foarte strâns din punct de vedere financiar. Avem de plătit anul acesta 34 milioane lei (n.r. - lei noi), pentru că încep ratele la tramvaiele Siemens, iar pentru următorii trei ani avem programate cofinanţări de 30 milioane euro la proiectele europene, ne-am trezit că Guvernul ne-a luat un milion de euro prin scăderea cotei alocate din impozitele pe salarii", explică primarul Ilie Bolojan (foto).

În contextul în care impozitele pe proprietate, principala sursă de venit a oraşului, au rămas la nivelul din 2011, iar în cazul firmelor au scăzut de la 1,1% la doar 1% din valoarea de inventar, municipalitatea va trebui să renunţe la angajarea de lucrări noi. "Vom pune accent pe finalizarea lucrărilor începute şi demararea proiectelor europene contractate în anii anteriori", spune primarul.

Încep licitaţiile!

09 Marcel Bolos.jpgConstrucţia noului CET pe gaz e cel mai important proiect început în 2012. "Dacă dăm greş, ne-am ars!", spune iniţiatorul proiectului, Marcel Boloş (foto), şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională. Proiectul valorează 94 milioane euro şi implică reabilitarea magistralelor II, din zona Tudor Vladimirescu, şi IV, din zona Parcului Petofi. Municipalitatea speră că după construirea centralei va putea vinde curent electric, acoperind din încasări parte din preţul gigacaloriei.

Pe lista investiţiilor anunţate se mai numără extinderea reţelelor de apă şi canalizare, lucrarea finanţată cu 10 milioane euro prin programul Aparegio. Lucrările vor începe din cartierul Grigorescu şi continuă prin Calea Sântandreiului spre Ioşia.

La fel, până în primăvară, municipalitatea va licita reabilitarea pieţelor Unirii şi Ferdinand, precum şi construirea viitorului Aquaparc din Ştrandul Municipal. În paralel, DMPFI caută finanţări europene de 8 milioane euro pentru viitorul drum dintre străzile Făcliei şi Ecaterina Teodoroiu şi alte 2,5 milioane euro pentru construirea unui bazar modern pe amplasamentul actualei Pieţe Rogerius.

În şantier

09 Mircea Ghitea.jpgResponsabil cu majoritatea lucrărilor din oraş, Mircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice, spune că anul acesta vor fi modernizate 30 de străzi care nu au avut niciodată asfalt, va fi construit drumul peste câmp din zona Meiului (cu pod peste Peţa), se vor amenaja 600 locuri de parcare în zona Sovata-Aluminei, iar intersecţia străzilor Sfântul Apostul Andrei, Fagului şi Carpaţi (care leagă Bulevardul Dacia de Podul Sovata) va fi transformată în sens giratoriu. "Vom amenaja o giraţie cu elemente din cauciuc, după modelul celor din Ioşia, adică ieftină", spune Ghitea.

2012 aduce însă şi veşti bune. Înainte de sfârşitul anului vor fi încheiate lucrările de construire a noii Grădini Zoologice, iar orădenii vor vedea înălţându-se în spatele Palatului de Justiţie prima parcare supraetajată din Oradea. Termenul de finalizare a lucrărilor este de 13 luni de la predarea amplasamentului dar, fiind an electoral, e de aşteptat ca executantul să se mişte mai cu "talent" şi să termine chiar anul acesta.

Lucrările, după buget...

09 Cristian Beltechi_2.jpgAdministraţia Imobiliară Oradea e singura direcţie a Primăriei care se va putea lăuda cu lucrări noi. Are şi din ce. Anul trecut a strâns 0,7 milioane lei numai din amenzi şi taxe de parcare. După doi ani în care nu a reuşit să atragă investitori pentru terenurile de tenis din Ioşia, AIO va demara în primăvară lucrările din fonduri proprii. "Vom amenaja patru terenuri, din care unul acoperit cu balon", spune directorul Cristian Beltechi (foto).

La fel, va scoate la licitaţie reabilitarea faţadei Palatului Vulturul Negru şi a acoperişului Palatului Ullman. Lucrările vor fi susţinute din bugetul local, care îşi va recupera investiţia în rate de la proprietarii din cele două imobile.

Cea mai surprinzătoare lucrare pregătită de AIO pare însă desprinsă din Big-Brother. "Vom implementa un sistem de monitorizare cu 90 de camere de luat vederi care vor fi ampasate pe domeniul public, în intersecţii şi cartiere, pentru monitorizarea traficului şi limitarea infracţionalităţii", spune directorul Beltechi. AIO şi-a pregătit în buget 900.000 lei pentru această investiţie, pentru că nu vrea să o facă oricum. "Vrem să amenajăm un dispecerat cu un perete de monitoare şi un soft special. Dacă o persoană pe numele căreia există mandat de urmărire trece prin faţa camerei, automat imaginea e mărită pe tot peretele şi softul dă alarma", explică directorul.

Cu toptanul

09 Radu Tirle.jpgDacă Primăria nu are bani de lucrări noi, Consiliul Judeţean promite marea cu sarea. Proaspăt transferat la PDL, preşedintele Radu Ţîrle (foto), anunţă investiţii de amploare. "Marţea trecută am vorbit la Bucureşti cu cinci miniştri şi toţi ne-au promis bani. Vom primi 13,4 milioane lei numai pentru drumuri şi reţele de apă", zice Ţîrle.

La asta se vor adăuga investiţii masive în Aeroport. Ţîrle mizează pe 20 milioane euro pentru reabilitarea pistei, căii de rulare şi platformei de garare. "Lucrările se vor face pe tronsoane. Întâi se va lucra la un capăt, apoi la celălalt, şi doar când va fi atacată porţiunea din mijloc pista va fi închisă pentru trei luni", spune fostul liberal.

Pe lângă lucrările de drumuri deja începute, dintre care cel de Padiş va fi terminat în vară, Ţîrle mai mizează şi pe finalizarea reabilitării clădirii Muzeului şi începerea unor lucrări noi. Nu de alta, dar odată trecut în barca puterii poate cere de pe alte poziţii bani pentru judeţ. Pentru că, oricât s-ar plânge bihorenii, până la urmă "tortul" se împarte de la Bucureşti...


REUŞIM ÎMPREUNĂ...
"Să facem şcoală!"

Înfiinţată pentru a stimula creşterea economică a Oradiei în parteneriat cu comunele limitrofe Zona Metropolitană Oradea pregăteşte proiecte pentru zeci de lucrări, între care modernizarea drumului de Toboliu, inclusiv cu construirea unui pod, construirea unui centru de afaceri în Oşorhei, reabilitarea Ştrandului cu valuri din 1 Mai, plus amenajarea iluminatului public pe drumurile dintre oraş şi comunele limitrofe.

În paralel, conducerea Parcului Industrial pregăteşte terenul pentru o platformă industrială în spatele CET I. La cererea investitorilor străini, managerii Eurobusiness Parc poartă negocieri pentru atragerea la Oradea a unei şcoli private cu predare în limba engleză. "Pentru 2012 ne dorim o şcoală internaţională, aşa cum există în Cluj, Timişoara, Iaşi sau Constanţa, pentru ca angajaţii străini care se mută în Oradea împreună cu familiile să aibă unde să-şi ducă copiii la şcoală", spune Delia Ungur, directorul Parcului Industrial. Demersurile au început anul trecut, dar deocamdată au rămas fără rezultat din cauza numărului relativ mic de copii ai angajaţilor străini.