Administratorii asociaţiilor de proprietari sunt în fierbere. Înlocuirea contoarelor de la nivel de scară, ce înregistrează consumul de apă rece, apă caldă şi căldură, a majorat sensibil facturile.

"Majoritatea vecinilor reclamă că după adoptarea citirii de la distanţă prin sistem radio consumurile înregistrate au crescut. Se întâmplă în tot oraşul. Nu are cum fi din vina orădenilor!", zice preşedintele Asociaţiei de Proprietari Şelimbărului, Ioan Horvath.

Cresc consumurile!

Ioan Horvath, administrator de asociație de proprietariReprezentanţii asociaţiilor se plâng că înlocuirea contoarelor mecanice din blocuri, citite de muncitori obligaţi să coboare în beciuri insalubre, cu dispozitive smart, cu citire de la distanţă, le-a crescut costurile. "Mulţi administratori zic că le-au venit consumuri cu 10-15% mai mari de când cu noile contoare. Cel mai tare îi doare încălzirea, că-i mai scumpă", spune Ioan Horvath (foto). Cum consumul mediu al unui apartament într-o lună de iarnă este undeva la 1,3 gigacalorii, la un preţ de 255 lei/Gcal, asta înseamnă un plus la factură de 30-50 lei.

Noile aparate arată consumuri mai mari chiar şi la apa rece. "După montarea noilor contoare nu există lună să nu ne vină consumuri mai mari", spune Cristian Ile, administratorul a cinci asociaţii de proprietari. Cap la cap, asta înseamnă un plus de circa 3 lei pe apartament. Nu mult, dar se adună...

"Problema e la ei"

Ovidiu Gavra, șeful Companiei de Apă OradeaOperatorii de servicii pun creşterea consumurilor pe seama citirilor mai exacte. Spre exemplu, Compania de Apă Oradea a investit în ultimii doi ani peste 2 milioane euro în contoare inteligente. "Am înlocuit deja două treimi din cele vechi, iar anul acesta vom avea acoperit tot oraşul", spune directorul Ovidiu Gavra (foto).

Dincolo de faptul că noile contoare pot fi citite prin simpla trecere a maşinii pe stradă, înjumătăţind procesul la doar trei zile, acestea sunt foarte precise. "Suma apometrelor dintr-o scară rareori dădea cantitatea indicată de contorul nostru de la intrare. Montate la începutul anilor 2000, majoritatea apometrelor din apartamente sunt ieftine, din clase de precizie slabe, şi nu înregistrează consumul unui robinet care picură". Obligat să verifice metrologic contoarele tot la 6 ani, directorul garantează pentru precizia acestora. "Oamenii ştiu că problema e la ei. Din peste 100 de reclamaţii înregistrate anul trecut în legătură cu contoarele vechi, mai puţin de 10 s-au dovedit cu probleme. Pe contoarele noi am primit doar 3 reclamaţii, toate neconfirmate", spune Gavra.

Explicaţia e simplă. În cazul unei sesizări nejustificate, pentru un plus de 2-3 lei lunar la factură, reclamantul plăteşte verificarea metrologică a contorului CAO, care costă cam 100 lei. Şi nu merită...

"Este consumul real"

La fel, reprezentanţii Termoficare consideră perfect justificată creşterea consumului de apă caldă şi căldură indicat de noile contoare. "Acesta este consumul real", susţine directorul societăţii, Stănel Necula.

Dan Crețu, purtător de cuvânt Termoficare OradeaÎn ultimii doi ani, firma a investit 3,5 milioane euro în montarea de contoare inteligente. Singurele zone încă neacoperite sunt cartierul Nufărul I, pe care municipalitatea vrea să-l treacă pe încălzire cu apă geotermală, şi comuna Sînmartin. "Chiar dacă nu avem acoperit tot oraşul, dacă până acum făceam citirile cu 50 de oameni în 7 zile, acum terminăm în 4 zile. Asta fără erori umane şi incidente de genul «lipsă acces»", zice purtătorul de cuvânt, Dan Creţu.

Iarna aceasta, Termoficare a primit de la clienţi 20 de reclamaţii pe lună privind consumurile "umflate", toate însă infirmate. "Vechile contoare, montate la nivel de scară la mijlocul anilor ’90, erau mecanice. În cazul unui şoc hidraulic, funcţionând la temperaturi de 110 grade Celsius, se dereglau şi nu mai înregistrau corect. Noile contoare ultrasonice nu au componente în mişcare, nu se dereglează şi sunt mult mai precise", spune Creţu.

Tentative de furt

Ce nu ştiu orădenii este că noile aparate nu doar transmit consumurile mult mai exact şi în timp real, dar le şi arhivează pe perioade de 6 luni, pe ultimele 45 de zile inclusiv cu variaţiile orare. Pe lângă precizia sporită, sistemul mai şi semnalizează automat tentativele de fraudă. "Iarna aceasta am avut cazuri în 7 asociaţii. Cineva cobora noaptea în beci şi scotea senzorii de tur şi retur, ca să nu înregistreze consumurile. Dar nu ştia că aparatul semnalează automat intervalul în care a fost scoasă sonda", spune Creţu.

Termoficare nu s-a deranjat să facă plângeri penale. Angajaţii societăţii doar au verificat contoarele violate, le-au resigilat şi urmează să emită facturile conform noilor consumuri. Evident, mai mari...