Comercianţii din piaţa Rogerius nu mai au motive să se teamă că nu îşi vor găsi locul în viitorul centru de afaceri care va fi construit pe amplasamentul acesteia. Primarului Ilie Bolojan a anunţat luni că, în urma refacerii proiectării, construcţia va câştiga în plus o suprafaţă utilă de peste 700 metri pătraţi.

"Varianta finală a proiectului are modificări importante. Suprafaţa pieţei va creşte cu peste 700 metri. Aceasta se va extinde în spate, pe actuala zonă în care funcţionează punctul termic şi staţia de hidrofor care vor fi dezafectate şi construite în subteran", a anunţat Bolojan.

Extinderea pieţei va rezolva problemele de spaţiu care au dat fiori reci comercianţilor speriaţi de perspectiva de a nu putea reveni în piaţă la finalul lucrărilor. "Nimeni nu va rămâne pe dinafară. Prin modificările aduse proiectului am câştigat în plus locuri pentru circa 130 de comercianţi", a spus Liviu Andrica, directorul Administraţiei Domeniului Public, instituţia care gestionează pieţele orădene.

Fiecare dintre comercianţii din piaţă va avea propria boxă pe care o va putea închide, astfel că vânzătorii nu vor mai fi nevoiţi să îşi strângă marfa la sfârşitul zilei şi să o închidă sub lacăt sau chiar să o care cu maşina la un spaţiu de depozitare.

În trei etape

Potrivit arhitectului Daniel Tivadar, reprezentantul firmei Poliart, care se ocupă de proiectarea viitorului centru de afaceri, lucrările se vor desfăşura, pe tronsoane, în trei etape.

"În prima etapă, care va dura circa şapte luni, se va lucra pe tronsonul cel mai dificil, de la actualul punct termic până la actuala hală de lapte, în etapa a doua care va dura circa patru luni va fi amenajată actuala zonă de legume, iar în cea de-a treia etapă care va dura şase luni va fi amenajată zona de bazar", a spus Tivadar.

De-a lungul lucrărilor comercianţii din zonele afectate de acestea vor fi mutaţi provizoriu într-un cort care va fi amplasat în parcarea din faţa spitalului de copii.

Cu parcul la etaj

Partea dinspre latura construcţiei din strada Corneliu Coposu a fost şi ea modificată. Astfel, în varianta finală a proiectului, zona de flori va fi scoată pe trotuarul din faţa staţiei de tramvai pentru a putea funcţiona şi când centrul de afaceri este închis.

Clădirea, pe trei nivele, va avea la parter zona de bazar, la etaj o zonă de food, iar deasupra prima grădină suspendată din Oradea.

"Deasupra întregului ansamblu va fi amenajat un parc. Este un element inovativ pentru că nu există deocamdată în Oradea o clădire cu terasă verde", a spus arhitectul.

Terasa va fi amenajată pe un pat de pământ de circa 50 de centimetri pe care se vor planta copaci şi gazon, va avea sistem de irigat pentru verile secetoase şi bănci pentru odihnă.

Dincolo de aspectul estetic grădina suspendată are rolul de a asigura inerţia termică a clădirii ţinând cald iarna şi răcoare pe timpul verii. În interior, imobilul va fi supravegheat video pentru descurajarea furturilor şi va fi termoficat cu un sistem de încălzire prin pardoseală independent de CET. Proiectantul a ales sistemul bazat pe pompe de căldură pentru că implică costuri mai mici în anotimpul rece.

Mai frumos dar mai scump...

Potrivit primarului Ilie Bolojan modificările aduse proiectului au majorat valoarea estimată a lucrărilor de la 5,7 milioane euro la 6,7 milioane euro. Cifra exactă va fi cunoscută abia în toamnă, după adjudecarea licitaţiei.

Construcţia viitorului centru de afaceri este finanţată din fonduri europene, printr-un proiect transfrontalier câştigat de municipalitate în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Hajdu Bihar. Partenerii în proiect vor trebui să contribuie la lucrări cu 50% din suma cheltuită.