Ambuteiajele de la intrarea în Oradea dinspre Oşorhei şi Sîntandrei ar putea să se reducă de anul viitor. "Am luat decizia să amenajăm legături rutiere noi cu cele două comune", a declarat viceprimarul Florin Birta, luni, în cadrul unei conferinţe de presă.

La eveniment au mai luat parte primarul de Oşorhei, Ioan Pop, şi cel de Sîntandrei, Ioan Mărcuş, care au semnat cu Birta un contract de asociere prin care îşi asumă fiecare investiţia proprie.

Proporţional

Lucrările, estimate la circa 2 milioane euro, vor fi derulate prin Zona Metropolitană Oradea şi finanţate din bugetul celor trei primării proporţional cu partea de drum care revine fiecăreia.

"Dacă vom avea oportunitatea, vom încerca să atragem fonduri europene, dacă nu, vom plăti lucrările din bugetele locale ale celor trei primării", a spus Florin Birta

Potrivit viceprimarului de Oradea, studiile de fezabilitate aferente cele două investiţii au fost deja licitatate, urmând ca procedura de achiziţie a lucrărilor efective să fie lansată înainte de sfârşitul anului. "Sperăm ca în primăvara anului viitor să putem demara lucrările", a spus Birta.

Cu o bandă pe sens

Lungă de 3,6 kilometri, din care 1,7 kilometri pe raza administrativă a comunei Oşorhei, noua legătură va fi amenajată prin modernizarea unui drum de piatră care leagă cartierul Podgoria de satul Fughiu.

"Drumul de Podgoria există şi e asfaltat până în dreptul bazinelor Companiei de Apă Oradea la intrarea în cartier. Noul drum ar urma să înceapă acolo şi să ajungă în Fughiu la şoseaua asfaltată", a spus primarul de Oşorhei, Ioan Pop.

Gândită ca alternativă la circulaţia pe DN1 - unde, mai ales în Oşorhei, se circulă bară la bară -, noua rută va oferi o legătură rapidă între municipiu şi Fughiu, cu prelungire până în Ineu, Bitean sau Marghita.

Noua arteră de legătură va avea câte o bandă pe sens şi va fi construită pe amplasamentul unui drum peste câmpuri, pe care astăzi cu greu încap două maşini venind din sens opus.

"Iniţial am mers pe ideea să amenajăm şi o pistă pentru biciclete. Nu putem, pentru că drumul este prea îngust şi ar trebui să facem multe exproprieri", a spus primarul de Oşorhei.

Oşorhei trece pe gaz

Ioan Pop a spus că o pistă pentru biciclete care să lege comuna de Oradea ar putea fi amenajată într-o etapă ulterioară, după introducerea încălzirii pe gaz în comună.

Primăria a depus deja la ANRE studiul de oportunitate al lucrării. "Aşteptăm să ne comunice că la Oşorhei este oportun să se introducă gaz şi să facă licitaţia. Primăria nu dă nimic. Va fi o firmă care va aduce reţelele la limita de proprietate. Am lăsat pista pentru biciclete la urmă pentru că lucrările pentru gaz ar fi trebuit să o spargă", a spus Pop.

Drum nou spre Sîntandrei

În schimb, lung de 2,8 kilometri, din care 1 kilometru pe administrativul comunei limitrofe, viitoarea legătură rutieră cu Sîntandrei va avea avea atât pistă pentru biciclete cât şi trotuar.

"Noul drum va pleca spre Sîntandrei din giraţia de la intersecţia şoselei de centură cu strada Cazaban, prin fostul IAS, va traversa şanţul antitanc şi va ieşi în strada Râturi, unde va intersecta un drum gata asfaltat care face legătura cu cele două cartiere noi şi o parte din zona veche", a explicat primarul Ioan Mărcuş.

Construcţia noii artere de legătură va implica exproprierea unor terenuri de pe administrativul Oradiei, costuri care urmează să fie suportate de municipalitate.

Foarte necesar

"Îi mulţumesc domnului viceprimar Florin Birta că a înţeles necesitatea acestei investiţii şi ne-a sprijinit. În prezent există o singură legătură între cele patru comune (Sîntandrei, Girişu de Criş, Toboliu, Sînicolau Român) şi Oradea, pentru circa 16.000 de locuitori. Dimineaţa şi seara drumul este impracticabil. Cozile se întind şi pe 2 sau 3 kilometri", a spus Mărcuş.

Potrivit primarului, un accident rutier care a avut loc luni dimineaţă pe drumul de Sîntrandrei a provocat un ambuteiaj până în comuna Girişu de Criş. "Până la construcţia autostrăzii şi a centurii lărgite, este necesar acest drum de legătură", a declarat edilul.

Contractul de asociere prin care cele trei administraţii locale din Oradea, Oşorhei şi Sînmartin şi-au asumat construirea celor două drumuri din fonduri proprii urmează să fie supus dezbaterii consiliilor locale în fiecare localitate în parte.