Pesimiştii zic că DN 76 Oradea-Deva nu va fi gata în timpul vieţii noastre, optimiştii cred că tot răul e spre bine.

La 9 luni de când CNADNR a concediat o firmă şi a angajat alte trei asocieri care să repare măcar porţiunea până la Beiuş prin reciclarea asfaltului existent, BIHOREANUL a făcut un experiment pentru a vedea dacă promisiunea că lucrarea va fi gata până la sfârşitul anului are acoperire în teren sau rămâne vorbă goală. Surprinzător sau nu, un tur dus-întors pare să justifice speranţele.

Second-hand

După ce în martie constata că de patru ani CCCF Timişoara executase abia 7% din reabilitarea tronsonului Oradea-Beiuş al DN 76, în septembrie CNADNR lua o decizie la disperare: i-a reziliat contractul finanţat cu bani europeni (30,79 milioane euro pentru 50,3 km), a împărţit tronsonul în trei loturi mai mici şi a angajat din bugetul propriu (9,1 milioane euro) trei asocieri de firme pentru "reparaţii şi întreţinere curentă" printr-o metodă mai nouă, mai rapidă şi în sine mai puţin costisitoare: reciclarea asfaltului existent.

La momentul anunţării deciziei, CNADNR a stârnit numeroase critici, inclusiv din partea unor specialişti consultaţi de BIHOREANUL, argumentate atât prin pierderea fondurilor UE, cât şi prin faptul că soluţia aleasă, potrivită în Occident, unde drumurile au fundaţii rezistente, va eşua la noi, tocmai din lipsa acestora, ceea ce ar explica şi garanţia limitată la doar 2 ani.

În replică, CNADNR a insistat că reciclarea rezolvă problema, întrucât asfaltul vechi nu e tocat şi reaşternut pur şi simplu, ci în aport cu materiale noi, inclusiv un ciment special care "îngroaşă" fundaţia. Câştigul cel mai mare ar fi că în 90 de zile, adică până la finalul lui decembrie, între Oradea şi Beiuş ar urma să fie asfalt nou.

(Re)asfaltare-blitz

Dacă în vară, când lucrările erau "îngheţate", iar între Oradea şi Beiuş nu era mobilizat niciun utilaj, un drum dus-întors până la Ştei a durat 5 ore şi 45 de minute, BIHOREANUL a repetat experimentul săptămâna trecută, "scoţând" un timp scurtat semnificativ: 4 ore şi 15 minute.

Explicaţia? Încă de la ieşirea din oraş, fiecare din cele trei asocieri care şi-au asumat reciclarea (Trameco - Drumuri Bihor - Group DCM Timişoara pentru cei 15,95 km între Oradea - Hidişelu de Sus, Eldi Clau - CMS pentru 16 km între Hidişelu de Sus - Duşeşti, şi Viarom Construct - Autoprima pentru cei 16,4 km între Duşeşti - Pocola) a concentrat pe şantiere nu câte două reciclatoare, cum s-au obligat, ci câte trei.

În Sînmartin sunt deja reasfaltate toate cele patru benzi, iar la ieşirea din comună se lucrează din plin până la Hidişel, frezându-se şi reaşternându-se asfalt cu o viteză de peste 1 km/zi. Pe următorul lot, drumul e complet reasfaltat de la Duşeşti până la Sâmbăta şi se poate merge chiar şi cu 110-120 km/h pe aproape o treime din cei 16 km. Carosabilul e brăzdat ca un câmp doar după Drăgeşti, înainte de Pocola, pe dealul Bitiilor, unde se circulă în continuare alternativ, pe o singură bandă.

"Pe primul lot s-a ajuns la 65% din volumul total de lucrări, iar pe celelalte două constructorii au depăşit 50%. Dacă nu plouă, în 15 zile tot drumul va avea asfalt nou, de la Oradea până la Beiuş", spune şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan.

Beiuş-Ştei, la anul

În schimb, de la Pocola până la Ştei, unde soluţia reabilitării pe fonduri UE a fost păstrată, se circulă pe porţiuni întinse la fel de anevoios ca până acum, excepţie făcând doar partea de la ieşirea din Beiuş până la intrarea în Sudrigiu şi de aici o bucată mai mică până în apropiere de Rieni. Singurele schimbări notabile sunt că au fost acoperite toate casetele de pe marginea drumurilor şi se lucrează la acoperirea şanţurilor laterale, motiv pentru care pe marginea şoselei au fost pregătiţi munţi întregi de balastru.

În Rieni şi în Petrileni, însă, localnicii nu au scăpat nici acum de şanţurile de care se plângeau în septembrie chiar şefului CNADNR, Narcis Neaga. Un semn, poate, că avertismentele date de acesta constructorilor au fost cam degeaba şi drumarii riscă, la fel cum s-a întâmplat între Oradea şi Beiuş, rezilierea contractului. Dacă altfel nu merge...