Drumul dintre comuna Pietroasa şi satul de vacanţă Boga, pe care circulă anual mii de turişti până pe platoul Padiş, este coşmarul oricărui şofer: 9 kilometri de nervi şi scrâşnit de dinţi, cu hârtoape noroioase şi movile de pietroaie, se străbat aproape într-o oră.

În acte, însă, drumul forestier Pietroasa-Bulz-Scăriţa e ca-n palmă, fiind reabilitat în urmă cu doi ani de firma Construct Mod, patronată de Ovidiu Moldovan, finul senatorului PDL Petru Filip, care a şi încasat 2,5 milioane de lei. Lucrarea e o imensă batjocură făcută pe bani comunitari, ajunsă acum şi în atenţia inspectorilor antifraudă...

Licitaţie cu dedicaţie

Proiectul pentru modernizarea drumului, având ca beneficiar Consiliul Local Pietroasa şi finanţat din fonduri SAPARD, prevedea reabilitarea prin întărirea fundaţiei şi pietruirea cu macadam, în mai multe straturi de piatră măruntă îndesată cu compresorul şi impregnată cu un strat de emulsie specială care ulterior să nu mai permită desprinderea pietrişului. De asemenea, executantul urma să realizeze şi şanţuri de scurgere pentru apa pluvială, ziduri de sprijin pentru prevenirea alunecărilor de teren şi parapeţi de protecţie.

03 Saveta Osvat.jpgLucrarea, în valoare la 2,5 milioane de lei, a fost atribuită în 2007 de către o comisie condusă de controversata primăriţă PDL a comunei Pietroasa, Saveta Oşvat (foto), firmei orădene Construct Mod, patronate de omul partidului, Ovidiu Moldovan.

Meşterii lui Manole

Şantierul a demarat în 2008, dar lucrările s-au derulat în stil balcanic. Specialiştii Inspectoratului Teritorial de Stat în Construcţii (ITSC) Oradea i-au prins în mai multe rânduri pe constructori că nu trasau sectorul pe care urmau să-l execute, aşa cum cere procedura, dar şi că folosesc materiale de proastă calitate.

"Lucrau "la ochi", iar pietrişul care trebuia folosit pentru stratul de rezistenţă era murdar, plin de noroi şi se fărâmiţa. Nu au respectat grosimea obligatorie a straturilor, au făcut umpluturi cu pământ în loc de pietriş, nu au executat rigolele, drumul era plin de denivelări", a explicat BIHOREANULUI unul dintre inspectorii ITSC. Cea mai mare problemă a fost însă faptul că emulsia care trebuia să "cimenteze" straturile de pietriş s-a turnat toamna, pe ploaie. "Emulsia se pune pe uscat, altfel e degeaba. Nu îmbraci pe ploaie o haină care absoarbe apa", arată specialistul.

Predarea lucrării s-a făcut după o amânare de 6 luni faţă de termenul din contract, când s-au văzut şi rezultatele. "Au terminat într-o parte a drumului, iar în alta au şi trebuit să le refacă, fiindcă problemele deja erau vizibile. La o lună după predare, gropile au reapărut ca înainte"...

Recepţie refuzată

Din cauza deficienţelor de execuţie, reprezentanţii ITSC au refuzat să semneze recepţia finală a lucrărilor. Totuşi, primăriţa din Pietroasa a plătit şi a preluat drumul de bun. Pe hârtie, totul părea frumos, aşa că, până azi, firma nu a fost chemată să mişte vreo pietricică. Asta cu toate că drumul era deteriorat imediat după predare iar acum, la doi ani de la recepţie, când a expirat şi garanţia de 24 de luni, arată ca după război. Straturile de pietriş sunt inexistente, fiind spălate de ploi, gropile sunt la locul lor, iar fundaţia, zidurile de sprijin şi parapeţii au crăpat peste tot.

Cum era de aşteptat, au apărut şi reclamaţiile, una fiind adresată şi Departamentului de Luptă Antifraudă. În urmă cu câteva săptămâni, o echipă de inspectori guvernamentali a şi descins la Pietroasa. "Se face o anchetă la Bucureşti, iar în funcţie de constatări se va încheia un raport şi se vor dispune măsuri", a declarat Czintos Barna, funcţionar în cadrul Serviciului Monitorizare al Centrulului Regional de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Nord-Vest, instituţia care a aprobat proiectul pentru drumul forestier şi care monitorizează modul în care s-au folosit fondurile.

Acte fer(m)ecate

Aberant e nu doar că drumul arată ca după bombardament, ci şi că actele care au stat la baza recepţiei făcute de Primărie sunt ferecate sub lacăt, iar la ele are acces doar primăriţa, deşi sunt documente publice. Iar primăriţa e pe nicăieri.

Căutată săptămâna trecută pentru a spune pe unde va scoate cămaşa pentru banii cheltuiţi în batjocură, Saveta Oşvat, preşedinta comisiei de recepţie, s-a dovedit de negăsit. Şi-a închis telefonul de serviciu, ca de fiecare dată când are o problemă. Potrivit funcţionarilor primăriei, femeia vine la serviciu numai când are chef, căci în restul timpului se ocupă de administrarea propriei pensiuni turistice din satul de vacanţă Boga.

Deşi toţi localnicii şi funcţionarii cunosc povestea drumului cu probleme, în absenţa primăriţei nu îndrăzneşte nimeni să vorbească, iar la documente nu are acces nici măcar viceprimarul Cornel Pilea. "Numai doamna primar ştie ce-a făcut. A făcut de capul ei şi licitaţia, şi recepţia, deşi ştia că lucrarea-i cu hibe. Am cerut actele să vi le pot arăta, dar sunt închise în dulapul ei, cu lacăt", a declarat BIHOREANULUI viceprimarul.

Cu probleme, dar cu lipici

BIHOREANUL a încercat să afle explicaţii şi de la proprietarul Construct Mod, Ovidiu Moldovan. Şi acesta însă, la fel ca primăriţa, a fost de negăsit, lăsând fără răspuns mesajele trimise pe telefonul mobil. Nici directorii lui nu au fost mai volubili, declarând că singurul care poate furniza informaţii e patronul.

Un patron care nici măcar nu e la primul lui eşec. În 2003, Construct Mod a lăsat lucrările de pe bulevardul Decebal nefinalizate peste iarnă, iar în primăvara următoare strada a trebuit decopertată şi asfaltată din nou. Iar acum doi ani, din dispoziţia preşedintelui Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, Construct Mod a fost obligată să decoperteze nu mai puţin de 2,6 kilometri de asfalt pe care îl turnase în decembrie pe DJ Roşia de Beiuş-Damiş.

03 Radu Marginean.jpgDeşi calitatea lucrărilor sale lasă de dorit, Moldovan are totuşi lipici la contractele publice. Îl recomandă carnetul de partid, naşul său Petru Filip, dar şi fosta asociată, Georgiana Mărginean, nimeni alta decât soţia fostului şef al Vămilor, Radu Mărginean (foto), cel anchetat de DNA în scandalul şpăgilor din Vama Halmeu. Împreună cu ea, Moldovan  a fost asociat în firma firma Labra Soft, o altă abonată la contractele cu statul şi implicată în serviciile de vămuire a utilajelor şi a materialelor destinate execuţiei Autostrăzii Transilvania de către compania Bechtel.

Insolvent milionar

Potrivit datelor oficiale, Moldovan a solicitat intrarea în insolvenţă şi reorganizarea societăţii Construct Mod, care la începutul acestui an avea de încasat peste 300 milioane de lei de pe urma contractelor încheiate cu Administraţia Naţională a Drumurilor şi cu diverse administraţii locale. Asta fiindcă din 2008 şi până la sfârşitul acestui an firma se ocupă, între multe altele, şi de întreţinerea drumurilor naţionale din Mehedinţi şi Arad, în baza unui contract gras de 92 milioane de lei, iar anul acesta a primit încă un contract, şi mai consistent, de peste 170 milioane de lei, pentru reabilitarea tronsonului Ştei-Vârfuri din DN76.

Cât despre ancheta guvernamentală după prestaţia de la drumul Pietroasa-Bulz-Scăriţa, deşi investigaţiile sunt abia la început, rezultatele sunt totuşi previzibile, fiindcă dezastrul lăsat în urmă de afaceristul PDL-ist se vede cu ochiul liber. Doar dacă nu cumva îl va scăpa partidul de răspundere, la fel cum l-a ajutat să se şi afirme...


DRUMURI PORTOCALII
Şantier în Padiş

03 Gabriel Silaghi.jpgÎn ciuda lucrărilor de mântuială, Ovidiu Moldovan continuă să facă afaceri în zona Pietroasa, reuşind să concesioneze o carieră de piatră de la care se aprovizionează şi colegul său de partid, celebrul Gabriel Silaghi (foto), consilier local PDL la Turda, a cărui firmă, MBS Group, a câştigat în asociere cu Nemzetkozi Betonut şi cu Alfa Rom Satu Mare contractul de reabilitare a DJ 763 Sudrigiu-Pietroasa-Padiş.

Din lucrarea de 64 milioane lei se "înfruptă", ca subantreprenori, şi alte firme "portocalii" precum Crişana Cons, patronată de afaceristul salontan Dorel Ungur, asociat cu fiica preşedintelui PDL Bihor, Ştefan Seremi, şi Consab Impex, aparţinând lui Daniel Sabău Merce, ginerele consilierului prezidenţial Terente Merce, fostul şef al UM 0215.

MBS Group Turda este o altă abonată la lucrări publice, devenită celebră prin controversatul patinoar din Braşov (12 milioane euro, de trei ori mai scump decât fusese stabilit iniţial). La Oradea a construit, în mandatul primarului Petru Filip, Bazinul Olimpic (12 milioane lei), Orăşelul Copiilor (14,6 milioane lei) şi acum lucrează la modernizarea Grădinii Zoologice (13 milioane lei). Acelaşi Silaghi se ocupă şi de reabilitarea drumului Răchiţele-Prislop-Ic Ponor (56,9 milioane lei) din judeţul Cluj, care împreună cu DJ 763 Bihor, e parte a unui proiect de modernizare a infrastructurii de acces spre Parcul Natural Apuseni.