Săraci, dar cu pretenţii. Cam aşa se arată şefii Companiei de Apă Oradea care, în al doilea an consecutiv de scădere economică, s-au gândit să-şi facă reclamă.

Nu pentru că n-ar avea clienţi, ci fiindcă nu beneficiază, chipurile, de imaginea pe care o merită după realizările înfăptuite.

Conducerea Companiei se pregătea să atribuie din bugetul propriu o sumă consistentă unei firme de publicitate, printr-o licitaţie nelegală, anulată abia în urma intervenţiei BIHOREANULUI.

Ne daţi ori nu ne daţi?

Pe 10 martie, când încă nici bugetul pe 2010 nu-l avea votat, Compania de Apă anunţa o licitaţie pentru achiziţionarea unui serviciu care numai urgent şi necesar nu era. CAO era în căutarea unor "servicii de publicitate TV prin intermediul unei agenţii de publicitate", la un cost estimat de 205.035 lei (de zece ori mai mult decât tot bugetul de publicitate pe anul trecut), data-limită de depunere a ofertelor fiind fixată sub două săptămâni.

Achiziţia era justificată printr-un referat de oportunitate vag, semnat de doi ingineri, Alin Sas şi Ioan Iancu: "CAO are responsabilităţi de informare a opiniei publice asupra activităţii sale, pentru furnizarea de informaţii corecte, complete, consistente şi obiective", iar "pentru o informare corectă şi obiectivă a grupului-ţintă căruia i se adresează, acţiunile şi realizările CAO trebuie diseminate cu operativitate prin mijloace de comunicare diverse, inclusiv prin media audio-vizuală", efectul urmărit fiind "creşterea gradului de informare, conştientizare şi implicare a cetăţenilor, informarea corectă şi obiectivă a societăţii civile despre activitatea CAO, dar şi construirea, promovarea şi menţinerea unei imagini instituţionale pozitive".

Cu dedicaţie

Deşi referatul vorbea despre informarea şi transparenţa decizională, obiective ce puteau fi atinse şi fără cheltuieli, prin conferinţe şi comunicate de presă, acţiunea s-a dovedit a fi un vehicul prin care o sumă de bani importantă să ajungă unde trebuie.

Documentul nu suflă o vorbă despre câte spoturi ar trebui realizate şi difuzate (informaţii elementare ca ofertanţii să poată să îşi calculeze tarifele), fapt ce dovedeşte clar că altul era scopul urmărit. În schimb, prevede că "în momentul depunerii ofertelor, agenţia trebuie să dovedească faptul că are în derulare contracte cu posturile TV locale nominalizate (n.r. - Pro TV, Antena 1 Oradea, TVS şi TTV) sau subcontracte care să facă obiectul achiziţiei". Altfel spus, de la licitaţie erau excluse agenţiile care nu aveau contracte de difuzare a reclamelor cu toate cele patru posturi TV locale. Or, surpriză sau nu, în toată Oradea o singură agenţie putea înfăptui un asemenea "miracol"!

Tulbure ca Kristalul

Mihai Dacin.jpgE vorba de Kristal Media SRL, firmă patronată de Lorin Iancu, iar motivul e simplu: în condiţiile în care TVS nu vinde nimănui spaţiu publicitar, cu această agenţie avea "moştenire" un contract controversat, dar care putea fi încă folosit. Lorin Iancu, fost angajat de marketing la trei din cele patru televiziuni locale (ce coincidenţă, nu-i aşa?), aparţine unui grup de "băieţi deştepţi", apropiat PNL şi dedulcit la contracte obţinute prin relaţii personale, inclusiv prin angajaţi ai municipalităţii. Între ei se numără atât prezentatorul Mihai Dacin (foto), specializat în contracte cu primăriile pentru festivalurile gen Zilele comunelor, dar şi directorul Casei de Cultură a Municipiului, Flavius Bunoiu, fost realizator de emisiuni şi proprietar de revistă, ajuns, prin natura noii funcţii, în postura de a trage sfori şi a direcţiona fonduri publice.

În concluzie, licitaţia organizată de CAO putea fi adjudecată lejer de Kristal Media dacă BIHOREANUL nu sesiza că, prin condiţiile discriminatorii impuse, Compania încălca legea, care prevede expres că specificaţiile de achiziţii publice "trebuie să permită oricărui ofertant accesul egal la procedura de atribuire şi nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natură să restrângă concurenţa". Drept urmare, regia a fost nevoită să anuleze licitaţia.

Vinovat, dar fără vină

Discriminarea creată între agenţii nu a fost, totuşi, singura neregulă a CAO, o alta fiind că achiziţia nici măcar nu era cuprinsă în Planul Anual de Achiziţii al Companiei. Abordat de BIHOREANUL, directorul general Ovidiu Gavra consideră, cu toate acestea, că dacă a greşit, nu a făcut-o nici cu voie şi nici ireparabil. "A fost ideea mea să ne facem publicitate, dar nu aveam de unde şti că în Oradea există o singură firmă care are contracte cu toate cele patru posturi TV", spune Gavra.

Pe de altă parte, recunoaşte el, "achiziţia nu era trecută într-un capitol distinct de cheltuieli, ci la Diverse", dar susţine că această chichiţă e permisă de lege şi că la rectificarea de buget cheltuiala urma să fie separată de la Diverse şi să ocupe o poziţie distinctă în bugetul Companiei.

Directorul are o explicaţie şi pentru a justifica de ce, în al doilea an consecutiv de criză, s-a gândit la reclamă, în condiţiile în care CAO are datorii faţă de constructorii care i-au şi cerut insolvenţa. "Restanţe avem numai faţă de firmele care au executat lucrări prin programul derulat cu fonduri de la Ministerul Mediului, dar asta nu înseamnă că nu avem bani, ci doar că acele lucrări nu le putem plăti din bugetul propriu".

Nu renunţă

Cât despre ceea ce alţii ar putea considera tichie de mărgăritar, directorul e neclintit: "CAO are nevoie reală de publicitate, chiar dacă e an de criză. Când e vorba de un aspect negativ, presa ne critică, pentru asta nu-i nevoie să rugăm pe nimeni, dar avem şi realizări care merită mediatizate. Şi cum nimeni n-o face pe gratis, trebuie să plătim, iar la TV era cel mai de impact", spune directorul, precizând că se gândea la "filmuleţe" care să-l laude nu pe el, ci Compania, şi care să aibă şi un rol educativ.

Cam ca documentarele de pe Discovery, dar scurte, pentru a prezenta, de pildă, circuitul apei în oraş, de la staţia de tratare la staţiile de pompare şi apoi la cea de epurare. "Nu am abandonat ideea, şi l-am însărcinat pe colegul care se ocupă de relaţia cu presa să se gândească cum să facem licitaţia aşa încât să nu mai fie probleme. Poate o să separăm producţia de spoturi de difuzare şi aşa n-o să mai fie o singură firmă favorizată"...

Pe cât de corect, pe atât de simplu. Ba chiar aşa de limpede încât nu te poţi întreba de ce n-a procedat aşa de la bun început...


NĂRAV COPIAT
Mai bine scump decât gratis

flavius bunoiu_1.jpgLa fel ca şi CAO, care dacă şi-ar gestiona corect comunicarea ar obţine fără cheltuieli mediatizarea "realizărilor", şi conducerea Casei de Cultură a Municipiului preferă să dea bani pe ceea ce ar putea obţine fără. Săptămâna trecută, directorul Flavius Bunoiu (foto) a plătit 1.500 lei la două cotidiane locale pentru a anunţa festivităţile prilejuite de împlinirea a 91 de ani de la intrarea Armatei Române în Oradea.

Cele două publicaţii au fost alese şi plătite de director după bunul său plac, deşi evenimentul fusese mediatizat de Primărie, pe gratis, prin comunicate de presă publicate de toate ziarele locale.