Viaţa bate filmul! Hotelul din Cetate se va închide înainte de sfârşitul anului. Primăria nu doar că a reziliat contractul cu firma care îl administrează, ci şi riscă să returneze banii încasaţi din chirie.

"Conform contractului de finanţare, acolo trebuia să funcţioneze un Azil al Artelor", explică directorul ADR Nord Vest, Marcel Boloş. Asta, în vreme ce directorii din Primărie îşi pasează reciproc responsabilitatea pentru modificarea destinaţiei şi închirierea spaţiului...

Proiect de milioane

După secole în ruină, Cetatea Oradea şi-a recăpătat strălucirea anul trecut. A fost nevoie de investiţii de 20 milioane euro şi circa 7 ani de şantier pentru ca fortificaţia să fie reintrodusă în circuitul turistic. Cofinanţat din fonduri UE, proiectul de reabilitare a fost încheiat în prima parte a lui 2016, când Constructorul Sălard a predat edificiul "la cheie" municipalităţii.

Printre obiectivele finanţate prin proiect au fost reabilitarea spaţiilor ce urmau să devină Administraţia Cetăţii, Muzeul Cetăţii şi al oraşului, Muzeul pâinii, Strada breslelor, dar şi un centru de restaurare, bibliotecă virtuală, galerie de artă, Casa căsătoriilor şi un spaţiu de cazare denumit Centru de excelenţă în domeniul culturii şi artelor "Asylum artorum". Un fel de "azil" pentru artişti, din care Primăria a făcut, însă, hotel...

Administrat fără chirie

Administrarea corpurilor D şi E destinate Azilului artelor a fost licitată de Primărie în primăvara anului 2016, în baza unei Hotărâri de Consiliu Local, printr-un tertip. Ca să împace şi capra şi varza, Primăria a impus operatorului să se oblige că "va pune ocazional la dispoziţia Municipiului Oradea, în baza unei notificări prealabile, un număr de trei camere, în vederea cazării artiştilor cu care municipiul are încheiate parteneriate de colaborare".

În urma licitaţiei din mai, la care s-au prezentat două firme, din care una descalificată pentru lipsă de experienţă, administrarea hotelului a revenit societăţii Pod Serv Com. Parte a President Group Hotel din Băile Felix, societatea urma să gestioneze facilităţile hoteliere în schimbul a 6.000 lei plus TVA pe lună, timp de 5 ani. "Această sumă nu reprezintă o chirie, ci o contribuţie la plata utilităţilor necesare pentru întreţinerea Cetăţii", preciza pe 14 septembrie, la inaugurarea hotelului, managerul de atunci al Cetăţii, Gabriela Arghiroiu. Parcă prevedea ce va urma...

Asaltat de turişti

Jean Podilă, patron Hotel PresidentSpaţiu de cazare cu 3 stele, Hotel Cetate numără 17 camere de peste 20 metri pătraţi dispuse pe două niveluri, 15 fiind camere duble şi două apartamente. Toate au fost mobilate din fonduri europene şi dotate de administrator cu televizoare şi alte facilităţi pentru o şedere plăcută. "În Felix avem mulţi turişti din străinătate pe care vrem să îi aducem în Oradea, să îi cazăm în Cetate", spunea atunci directorul Pod Serv Com, Jean Podilă (foto).

Antreprenorul era optimist: "N-am emoţii că n-o să meargă". Şi a avut dreptate. Conform site-ului Booking.com, vinerea trecută hotelul era rezervat integral de o săptămână. Turiştii au fost atraşi de nota mare, de 9,1 puncte din 10 posibile, acordată de vizitatorii precedenţi, precum şi de preţul accesibil, de numai 170 lei pentru o cameră dublă cu mic dejun inclus. Pentru oraş s-a dovedit, însă, o afacere păguboasă...

BIHOREANUL a aflat că, în secret, în urma unor controale făcute în august de inspectorii Autorităţii de Audit a Curţii de Conturi Cluj şi de ofiţerii de monitorizare ai ADR Nord Vest, contractul de încheiere a spaţiului a fost reziliat, pe 17 august, prin acordul părţilor. "Ne-am despărţit în condiţii amiabile. Am înţeles situaţia şi ne-am conformat", spune directorul general al complexului President, Dumitru Fechete.

Hotelul încă mai funcţionează doar pentru că Pod Serv Com a cerut ca acesta să fie închis după onorarea rezervărilor deja făcute, aşa încât brandul President, care deţine mai multe unităţi de cazare, să nu fie sancţionat de site-urile de booking.

Încălcare de contract

Marcel Boloș, director ADR Nord VestÎn schimb, Primăria nu va scăpa la fel de uşor. Directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloş (foto), spune că rezilierea contractului dintre Primărie şi firmă era inevitabilă pentru că municipalitatea i-a schimbat destinaţia. "În cererea de finanţare scria că în acel spaţiu va fi un fel de azil pentru artiştii care vin la evenimentele din Cetate, nu hotel în regim deschis".

Conform contractului de finanţare, camerele trebuiau să găzduiască artişti, aceştia urmând să plătească doar utilităţile şi să susţină la schimb cursuri de pictură ori sculptură, să dea concerte ori spectacole, pentru a creşte atractivitatea Cetăţii. Or, prevederea din contractul cu Pod Serv Com ca firma să pună la dispoziţia municipalităţii trei camere pentru artişti nu acoperă nici pe departe obligaţia asumată în faţa finanţatorului.

Mai mult, Primăria a închiriat un spaţiu pe care trebuia să îl gestioneze direct. "Regulile prevăd că beneficiarul finanţării europene trebuie să fie cel care încasează venituri de pe urma spaţiului, nu altcineva", explică directorul.

Bună de plată

Culmea, municipalitatea a invitat singură inspectorii în control. "Deschiderea hotelului în locul Asylum artorum a fost mediatizată printr-o conferinţă de presă, iar Hotel Cetate figurează pe toate site-urile de booking", zice Boloş.

Controlul este încă în derulare şi reprezentanţii municipalităţii urmează să comunice inspectorilor măsurile luate pentru intrarea în legalitate, dar aceasta oricum riscă sancţiuni. "În cea mai bună variantă, dacă se revine la funcţiunea din contract, Primăria va trebui să returneze bugetului de stat veniturile încasate din închirierea hotelului, ca parte a cofinanţării. În cea mai rea, dacă situaţia juridică se va menţine, ar putea fi pusă în situaţia să returneze finanţarea primită pentru reabilitarea acelui corp de clădire", explică şeful ADR Nord-Vest.

Altfel spus, în scenariul optimist, Primăria ar putea fi obligată să returneze circa 72.000 lei, cât a fost chiria pe un an, iar în cel pesimist 3,1 milioane lei, cât a costat refacerea clădirii...

Eu, nu!

Speriaţi de sancţiuni, directorii din Primărie îşi pasează acum responsabilitatea modificării destinaţiei. Şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş, spune că structura pe care o conduce s-a ocupat doar de atragerea celor 20 milioane euro pentru reabilitarea Cetăţii. "Administrarea efectivă a patrimoniului nu ţine de noi", zice Moş.

La rându-i, Lucian Popa, şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, deşi a iniţiat HCL-ul pentru închirierea hotelului, spune că fortificaţia are propriul şef. "Întrebaţi directorul care conduce Cetatea", se spală el pe mâini. Iar Angela Lupşea, directorul Muzeului Cetăţii şi şefă peste angajaţii de acolo, îşi declină şi ea orice culpă: "Eu n-am văzut nicio notă de control. Spaţiul e administrat de Direcţia Patrimoniu". Directoarea argumentează că a fost numită director interimar al Muzeului Cetăţii abia în noiembrie 2016, după demisia fostului manager Gabriela Arghiroiu, când contractul cu Pod Serv Com era deja semnat.

Puşi pe funcţii de primarul Ilie Bolojan, directorii se tem să spună că măsura le-a fost dictată de acesta, conform politicii ştiute a edilului, de a reduce costurile de personal, externalizând spaţiile de cazare, şi de a creşte veniturile oraşului prin încasarea de chirii. Cu ce preţ, se va vedea la sfârşitul controlului. Şi poate tot atunci vom afla şi cine plăteşte "factura"...


METODA "MUCLES"
Scuza cu controlul

Demersurile BIHOREANULUI pentru identificarea persoanelor vinovate de nerespectarea contractului de finanţare s-au lovit de un zid de tăcere. Municipalitatea nu a dat curs nici măcar cererii de informaţii publice prin care redacţia întreba de câte ori a cerut administratorului hotelului să pună la dispoziţie camere pentru cazarea unor artişti sau dacă în Cetate există şi alte spaţii a căror destinaţie a fost modificată. "Până la finalizarea controlului suntem în imposibilitatea de a oferi răspunsuri", se precizează în adresa Primăriei.

Nici primarul Ilie Bolojan nu a fost mai volubil. "Într-o săptămână - două vom avea raportul de control şi îl vom posta pe site", a spus edilul. Bolojan nu pare să creadă însă în vinovăţia subalternilor. "Acolo trebuia să fie tot hotel, dar probabil trebuia gestionat altfel", a comentat, lapidar, primarul.