În economie, ca şi în războaie, aeroportul are o importanţă strategică. Asemenea comandanţilor de armate, investitorii circulă nu cu maşina, ci cu avionul, aşa că până la brevetarea teleportării, aeroportul va sta întotdeauna primul în calea banilor. Dacă se va menţine funcţional!

Primarul Ilie Bolojan acuză conducerea Consiliului Judeţean că proasta întreţinere a infrastructurii şi managementul defectuos al Aeroportului îngreunează eforturile de dezvoltare a oraşului. "Sunt lucruri pe care până acum le-am tot spus în privat, dar nu m-a luat nimeni în seamă", declară Bolojan, în premieră.

Primar cu atitudine

10 Bolojan_1.jpgRelansarea economică a unui oraş e chestie de strategie. Doar acţiunea simultană a mai multor factori pot transforma un eşec într-un succes. Dacă obiective precum reindustrializarea, modernizarea infrastructurii şi îmbunătăţirea serviciilor oferite orădenilor sau promovarea obiectivelor turistice mai stau încă în puterea municipalităţii, relansarea aeroportului ţine exclusiv de Consiliul Judeţean. "Oraşul a pierdut foarte multe oportunităţi pentru că nu are un aeroport funcţional. Aceasta e una din principalele probleme pe care ni le ridică potenţialii investitori", spune primarul Ilie Bolojan (foto).

Edilul e atât de convins că aeroportul poate aduce avantaje oraşului încât se declară dispus să-l preia la Primărie. "Dacă nu se întâmplă în continuare nimic, la momentul potrivit chiar îl vom cere. Acum suntem prinşi cu alte probleme, precum spitalele sau termoficarea, dar dacă nu vom avea de ales va trebui să luăm atitudine".

Se putea!

Primarul afirmă că reuşitele preşedintelui CJ, Radu Ţîrle, precum inaugurarea noului terminal de pasageri şi promisiunea de atragere a peste 20 milioane de euro pentru extinderea pistei, promisiune primită în schimbul trecerii la PDL, nu aduc în sine niciun câştig oraşului. "La Aeroport, problema nu e de infrastructură, ci de management", spune Bolojan.

Ca argument, Aeroportul Cluj, care nu are o pistă mai bună şi care în 1996 avea chiar mai puţini pasageri decât cel din Oradea, a reuşit în 2010 să ajungă la un milion de călători pe an, în vreme ce orădenii se pot "lăuda" la sfârşitul lui 2011 cu 46.000 pasageri. Iar asta deşi Oradea are un Centru de Excelenţă NATO ai cărui cursanţi sunt interesaţi de aeroport, la fel ca investitorii italieni, mai ales că Aeroportul Oradea este cel mai puţin afectat de ceaţă din întreaga ţară.

Edilul crede că cei de la judeţ nici măcar nu trebuie să inventeze apa caldă. "E destul să te uiţi cum au făcut alţii. Dacă verifici site-ul Aeroportului din Budapesta, vei vedea că atrage curse prin facilităţile oferite. În primul an companiile sunt scutite de taxe aeroportuare, în al doilea an li se percep doar 25% din taxe şi abia din al cincilea an integral", spune primarul.

În plus, Bolojan spune că, dacă ar fi fost interesat, Consiliul Judeţean ar fi putut subvenţiona preţul biletelor pe rutele considerate strategice, facilitând accesul investitorilor către Oradea. "Se puteau stabili cinci destinaţii prioritare spre oraşe din Spania, Italia sau Germania, după cum cereau firmele din judeţ, şi se scoteau la licitaţie. Cine solicita cea mai mică subvenţie câştiga şi putea să opereze. Nu era mult, dar era un început pe care puteam construi. Aşa, nu avem mai nimic...", spune primarul.

"Aeroportul nu-i staţie de autobuz!"

10 Tirle.jpgProaspăt revenit în partidul de guvernământ, preşedintele CJ Radu Ţîrle (foto) zice că nici prin cap nu-i trece să cedeze aeroportul Primăriei. "Acum, când trebuie să primim 20 milioane de euro pentru reabilitarea pistei, normal că îl vrea Primăria!", spune el ironic.

Ţîrle susţine că a făcut tot posibilul pentru relansarea aerogării. "Aeroportul nu e staţie de autobuz, să vină oricine pe aici. Cursele low-cost de genul ATR 42 sau Airbus 320, cu număr mare de pasageri, nici nu pot ateriza la Oradea decât pe semnătura comandantului de aeroport sau de aeronavă. Nu e nimeni nebun să îşi rişte libertatea", spune preşedintele, concluzionând că aeroportul orădean va oferi condiţii pentru un trafic intens abia după modernizarea pistei, care să permită aterizarea şi decolarea aeronavelor mari.

După şeful CJ, situaţia e clară: "Oradea nu-i Cluj sau Timişoara. Companiile n-ar veni aici nici să le dai bani, pentru că nu le poţi asigura pasagerii!". Mai mult, Ţîrle consideră inoportună acordarea oricăror facilităţi şi subvenţii: "La Cluj s-au dat facilităţi pentru o firmă şi a ieşit scandal. Dacă ne-ar prinde Comisia Europeană cu astfel de măsuri, ne-ar tăia automat finanţarea la proiectul de refacere a pistei, fiindcă ar fi concurenţă neloială".

Se cer facilităţi!

10 Delia Ungur.jpgDeşi adevărată, afirmaţia preşedintelui CJ trebuie nuanţată. Căci scandalul la care face referire Ţîrle a izbucnit nu pentru că aeroportul din Cluj ar fi dat facilităţi companiilor aeriene, ci pentru că le-a oferit discreţionar. "Dacă organizezi o procedură de licitaţie transparentă şi legală, la care inviţi pe toată lumea, nu ai probleme", explică Delia Ungur (foto), directorului Eurobusiness Parc.

Şi ştie ce vorbeşte. Ca o dovadă că primarul Ilie Bolojan nu a cerut "la nervi" preluarea aeroportului, directoarea spune că a luat parte la mai multe conferinţe pe teme aeroportuare, ultima la Munchen, pentru a se documenta asupra problemelor cu care se confruntă acestea. Concluzia e clară. "Companiile aeriene negociază de pe poziţii de forţă. Pentru că sunt prea puţine aeronave în raport cu numărul de aeroporturi, acestea se bat în facilităţi şi subvenţii ca să le atragă. Dacă Oradea nu va oferi nimic în plus faţă de Cluj sau Timişoara, nu va atrage nicio companie", spune Delia Ungur.

Pentru că în aviaţie e la fel ca în viaţă: zgârcitul mai mult păgubeşte. Numai că de pierdut, pierd întâi de toate bihorenii...


NOU-NOUŢ!
4,2
milioane de lei a costat reabilitarea terminalului pentru pasageri din incinta Aeroportului


NEINTERESANT
U
DMR nu mai prinde aripi

Aliaţi cu PDL la nivel central şi cu PNL la nivel local, reprezentanţii UDMR se feresc să intre într-un conflict pe tema aeroportului. Ani de zile, grupul UDMR din CJ a susţinut necesitatea mutării acestuia spre nordul judeţului, de unde să atragă un număr cât mai mare de clienţi, pe motiv că numărul mic al populaţiei din Oradea nu-i oferă garanţia dezvoltării, dar şi că cele 150 de hectare eliberate spre Nojorid ar fi fost bune de transformat în cartiere de vile.

10 Szabo Odon_1.jpgAcum, că aeroportul a rămas pe actualul amplasament, UDMR şi-a pierdut interesul pentru subiect. "Noi spunem în continuare că Oradea e prea mică pentru a crede că aeroportul va putea aduce tot atâtea beneficii cât ar putea aduce dacă ar fi construit într-o regiune transfrontalieră, mult mai mare", spune preşedintele executiv al UDMR Bihor, Szabo Odon (foto).

"Debreţinul are aeroport, dar nu datorită lui a reuşit să se dezvolte. Un centru de cercetare bun la Universitatea Oradea ar aduce mai multe beneficii decât aeroportul, dar asta nu o vede nimeni, pentru că majoritatea politicienilor au terminat demult facultatea şi nu mai umblă la Universitate, în schimb trebuie să meargă cu avionul la Bucureşti după ordine", spune Szabo maliţios.