La trei luni de la deschiderea ofertelor pentru viitorul CET pe gaz, câştigătorul licitaţiei este în continuare incert. Cea mai mare licitaţie din istoria oraşului, în cadrul căreia municipalitatea orădeană pune la bătaie nu mai puţin de 54 milioane euro, din care jumătate provenind din fonduri europene, s-a blocat din nou săptămâna trecută fără ca Primăria să fi făcut public acest lucru.
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a suspendat megalicitaţia pe 16 aprilie, în urma unei contestaţii depuse de asocierea firmelor Romelectro şi Istroenergo Group care au reclamat că municipalitatea schimbă regulile în timpul jocului. Primăria este acuzată că a modificat condiţiile minime de calificare după deschiderea ofertelor!
Se schimbă regulile...
Contestatarii au arătat că iniţial, potrivit Fişei de Date a Achiziţiei, pentru a se putea califica la licitaţie, ofertanţii erau obligaţi să dovedească experienţa printr-un contract de lucrări de construcţii-montaj de natură similară în valoare de minim 75 milioane lei fără TVA dus la bun sfârşit în ultimii 5 ani, respectiv un contract de servicii de proiectare în valoare de 4 milioane lei fără TVA dus la bun sfârşit în ultimii 3 ani.
În schimb, la începutul lunii aprilie, municipalitatea a lăsat să se înţeleagă, printr-o solicitare de clarificări trimisă firmelor, că experienţa similară poate fi dovedită şi printr-un contract comun de proiectare şi execuţie, cu condiţia ca valoarea minimă a acestuia să fie de 79 milioane lei şi vechimea nu mai mare de 5 ani. Întâmplător sau nu, autoritatea contractantă a uitat să precizeze care este valoarea minimă a fiecărui serviciu - de proiectare şi execuţie - în parte.
Potrivit reclamanţilor, modificările aduse condiţiilor de calificare încalcă principiile tratamentului egal pentru că pot avantaja ofertanţii care au avut avut contracte mari de execuţie, dar nu şi contracte de proiectare. La fel, se încalcă şi principiul transparenţei, căci dacă posibilitatea depunerii unui contract de proiectare şi execuţie s-ar fi cunoscut de la bun început, poate şi alte firme s-ar fi încadrat în condiţiile minime obligatorii şi ar fi depus oferte în cadrul licitaţiei.
În pas alergător
Romelectro a reclamat muncipalităţii prin adrese repetate că schimbă regulile în timpul jocului şi a sesizat CNSC, solicitând suspendarea licitaţiei. În urma reclamaţiei, Primăria a modificat de îndată condiţiile de calificare şi a transmis CNSC o adresă prin care preciza că ofertanţii pot prezenta un contract comun de proiectare şi execuţie, cu condiţia ca acesta să aibă o valoare de minim 79 milioane lei iar acesta să se fi desfăşurat în ultimii 3 ani. Modificările nu au răspuns, însă, problemei de fond ridicate de contestaţia Romelectro, motiv pentru care aceasta a insistat la CNSC!
În data de 16 aprilie, CNSC a suspendat licitaţia, până la soluţionarea pe fond a reclamaţiei. După numai o zi, deci extrem de rapid, Consiliul a şi analizat argumentele celor două părţi, emiţând o nouă decizie, şi aceasta ciudată. CNSC n-a eliminat varianta unui contract comun de proiectare şi execuţie, aşa cum şi-ar fi dorit Romelectro, iar pe de altă parte a obligat municipalitatea să elimine termenul de 3 ani, deşi nu acesta era miza.
În consecinţă, pe 23 aprilie, municipalitatea s-a conformat şi le-a comunicat sec firmelor că acceptă ca dovadă de experienţă similară „acele contracte de proiectare şi execuţie care îndeplinesc cerinţele din FDA în mod cumulativ". Rămâne de văzut, după adjudecare, dacă există vreun competitor care a fost avantajat de această modificare, altfel spus, care să nu fi avut un contract de proiectare de minim 4 milioane de lei. Faptul ar ridica mari suspiciuni cu privire la corectitudinea procedurii de achiziţie.
„Iar câştigător este..."
Refuzând să intre în detalii, viceprimarul Mircea Mălan spune doar că municipalitatea a făcut tot posibilul să deblocheze licitaţia în cel mai scurt timp. „Am modificat, la cererea contestatarilor, cerinţele de calificare la licitaţie şi sperăm să nu mai fie nici un fel de probleme", a declarat Mălan.
Potrivit viceprimarului, municipalitatea intenţionează să anunţe un câştigător în cel mai scurt timp. Comisia de licitaţie întrunită joi a desemnat deja, potivit surselor BIHOREANULUI, viitorul executant al lucrării, dar acesta urmează să fie făcut public doar după avizarea procedurii de către Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice.
Având în vedere că în cele 6 luni de la declanşare procedura de achiziţie a fost contestată şi suspendată în mod repetat, este de aşteptat ca soluţia comisiei de achiziţie să fie atacată, la rîndul ei, în contencios de firmele care nu vor fi declarate câştigătore.
Pentru cele circa 54 milioane euro puse în joc de municipalitate, din care jumătate din fonduri europene, şi-au depus ofertele trei asocieri de firme: Construcţii Bihor şi Fovallalkozo (Ungaria), Romelectro Bucureşti şi Istroenergo Group (Slovacia), respectiv Elsaco Engineering Botoşani şi STC spa.
O centrală la cheie
Mega-licitaţia are ca obiect achiziţionarea unei centrale pe gaz cu o putere instalată de minim 40MW electric, livrată la cheie. Aceasta va fi dotată cu recuperator de căldură de minim 43 MW termic, acumulator de căldură de minim 8.500 mc, două cazane de apă fierbinte (CAF), plus instalaţii auxiliare.
Câştigătorul licitaţiei va face atât proiectarea cât şi execuţia lucrării şi se va ocupa inclusiv de instuirea angajaţilor care vor opera noua centrală. Acesta va trebui să îşi asume un termen de finalizare a lucrărilor de 18 luni sub sancţiunea unor penalităţi de minim 0,3% din valoarea contractului pentru fiecare zi de întârzire.
Termenul limită pentru implementarea investiţiei este luna decembrie a anului 2015, aşa că în condiţiile în care câştigătorul licitaţiei va fi contestat în instanţă, operaţiune urmată de un proces, constructorul nu va avea prea mult timp la dispoziţie pentru implementarea investiţiei...