Unirea între Oradea şi Sînmartin, aflată duminica viitoare în ştampila de vot a orădenilor, are o miză cât se poate de concretă: preluarea la oraş a staţiunii Băile Felix.

Avantajele ar fi incontestabile. "În urmă cu 25 de ani, staţiunea Hajduszoboszlo era un sat de câmpie cu o singură stradă. Astăzi are un milion de turişti pe an, iar noi abia un sfert. Dacă facem ceea ce trebuie, în 5 ani îi putem depăşi. Avem aceleaşi ape termale şi nu are cum arăta mai bine câmpia Ungariei decât centrul Oradiei", spune primarul Ilie Bolojan.

"Mai cunoscute"

Dincolo de avantajele caracteristice unui oraş mai mare, miza specială a fuziunii între Oradea şi Sînmartin este preluarea la municipiu a staţiunii Băile Felix. Cu investiţii bine făcute, cu o promovare adecvată şi o strategie de relansare a celei mai mari staţiuni permanente din România, Oradea poate deveni o capitală a apelor geotermale. "Băile Felix sunt mai cunoscute decât Oradea. Trebuie doar să valorificăm acest potenţial turistic", consideră Ilie Bolojan (foto).

Relansarea staţiunii înseamnă investiţii de 25 milioane euro numai în infrastructură. Bolojan are în calcul construirea unui drum, paralel celui actual, care să lege Nufărul de Sînmartin de lângă Praktiker până în dreptul pensiunii Millesime din Felix. Noua arteră ar scoate traficul greu din centrul Sînmartinului şi ar uni oraşul de staţiune şi printr-o pistă pentru biciclişti. Un al doilea drum ar urma să lege şoseaua de centură de Cihei, ocolind Felixul prin spatele pădurii şi asigurând accesul auto şi velo la viitorul parc de agrement din pădure.

Staţiunea s-ar transforma rapid. Lista de investiţii enunţată de edilul Oradiei cuprinde construirea unui aquaparc pe păşunea dintre Băile Felix şi 1 Mai, deschis tot anul, a unei parcări supraterane la intrarea în Felix, care să elibereze locul pentru pietoni, amenajarea unui lac de agrement la ieşirea spre Cordău, construcţia de trotuare, extinderea de spaţii verzi ş.a.

Investiţiile, dublate de o promovare pe măsură, ar creşte în 5 ani de 4 ori numărul celor 270.000 de vizitatori pe an pe care îi au acum Oradea şi Sînmartin. "Cine vine pentru o săptămână în Felix, vine şi în Oradea să vadă centrul şi Cetatea", spune Bolojan. Iar asta ar însemna noi locuri de muncă şi încasări mai mari în comerţ şi servicii. Adică, venituri cu 3 milioane euro mai mari la bugetul local numai din impozitul pe salarii...

Paragina Felix

Astăzi, Băile Felix, la fel ca Băile 1 Mai, nu au nici măcar trotuare. Turiştii cazaţi la pensiunile din Sînmartin se înghesuie printre maşini, de cel puţin două ori pe zi, pentru a ajunge şi a se întoarce de la scaldă. Traficul pietonal e îngreunat de şirul maşinilor parcate în jurul staţiunii mai mult pe interzis decât legal. Puţinele alei asfaltate sunt atât de crăpate că din ele cresc arbuşti.

Staţiunea e plină de pensiuni construite fără nicio regulă, clădirile din centru au faţadele căzute, pasajul centrului comercial miroase a prăjeală şi urină, fostul cazino e părăsit, iar zona centrală s-a dughenizat amintind de kitschul de altădată din Piaţa Rogerius. Incendiat săptămâna trecută de necunoscuţi, în bazar se vindeau de la sutiene şi chiloţi la icoane cu Arsenie Boca şi tricouri supraelastice de culoare "gata-vechi".

Tabloul e completat de contrastul dintre şerpăria plină de mizerii şi eleganţa opulentă a viitorului complex balnear de 5 stele construit de SCT Felix. Cel mai mare operator turistic local a investit aici 20 milioane euro şi vrea să îl inaugureze în august, dar cu o floare nu se face primăvară, mai ales dacă e înconjurată de buruieni...

Cu doi stăpâni

În prezent, nimeni nu ştie cu exactitate cine ce face în staţiune. Primăria şi SCT Felix îşi dispută şi acum 17 hectare de teren delimitat de drumul din centru şi cel dinspre pădure. Aflată în proprietatea societăţii de turism în baza unui decret post-comunist care ar fi trebuit să se mărginească doar la amprenta la sol a hotelurilor şi la căile de acces aferente, terenul se întinde de la intrarea în staţiune până la Hotel Internaţional.

Comuna gospodăreşte doar suprafaţa rămasă, dar nici pe aceea toată. Parcarea de 2,2 hectare de la intrarea în Felix e în administrarea unei firme cu care Primăria se judecă încă din anii ’90. "Vrem să aranjăm staţiunea, dar pe ce nu este al nostru nu ne putem băga", spune primarul Lucian Popuş (foto). Primăria deţine o societate care întreţine puţinele locuri de parcare din proprietatea publică până la spaţiile verzi. Cei 30 de angajaţi sunt însă şi puţini, şi slab echipaţi. "Cele mai performante scule din dotare sunt câteva coase Stihl", spune un localnic.

Bazarul, la lichidare

Culmea, şi directorul SCT Felix, Florian Serac (foto), ar vrea să reabiliteze staţiunea. Dar tot degeaba. "Am încercat încă din 2007 să demolăm clădirile vechi şi să extindem zona de agrement, dar Ministerul Culturii ne-a interzis să ne atingem de ele. Ne judecăm şi, la sfârşit, vom cere despăgubiri", spune Serac.

SCT Felix vrea să demoleze clădirile pentru a-şi extinde ştrandurile. În plus, vrea să constuiască o sală de spectacole cu 600 de locuri şi una de jocuri, de la bowling la biliard, ca să le ofere turiştilor posibilităţi de distraţie. Pentru că ambele proiecte sunt blocate, deocamdată se mulţumeşte cu altele mai mici. "Bazarul nu a arătat prea bine în ultimul timp. Acolo au fost nişte căsuţe făcute după proiect, la care în timp s-au adăugat tot felul de terase şi terăsuţe. Acum, că a fost şi incendiat, am în plan să-l lichidez!", spune directorul SCT Felix.

Cum sezonul estival stă să înceapă, rămâne de văzut dacă şi când vor demara lucrările. Oricum, ar însemna doar o curăţenie târzie de primăvară, nu şi o investiţie aducătoare de venituri. Pentru dezvoltarea efectivă şi constantă, Băile Felix au nevoie de sprijinul oraşului. Spre câştigul reciproc atât al locuitorilor din Oradea, cât şi al celor din Sînmartin...


URBANIZARE DE URGENŢĂ
La STAS de Oradea

Odată votată de orădeni, unificarea cu Sînmartin ar duce în scurt timp la urbanizarea actualei comune. Pentru început, au fost demarate lucrările de racordare a întregii comune la apă şi canalizare prin proiectul Aparegio, dar treptat se vor extinde toate celelalte servicii specific urbane. Companiile orădene, având mai mulţi clienţi, vor fi mai productive, iar locuitorii din Sînmartin vor beneficia de servicii mai bune. Spre exemplu, odată cu fuziunea, Distrigaz va putea opera legal în fosta comună pentru a deservi cele 120 de apartamente din blocurile ANL, lăsate încă din proiect fără termoficare. Reţeaua de gaz s-ar putea extinde şi în cartierul de vile, unde operatorul nu va avea emoţii cu încasarea facturilor, precum şi în zona de pensiuni, unde proprietarii ar putea face chiar economii. Pe lângă transportul în comun, care va fi regândit să deservească noul cartier, un alt avantaj al unificării va fi extinderea ariei de operare a RER Ecologic Service, care va putea nu doar să colecteze gunoiul, ci şi să asigure măturarea şi spălarea străzilor.