Patronul Selinei ştie că e detestat de mulţi. Nici nu-i de mirare: fost şofer de Rabă înainte de 1989, Beniamin Rus a pus pe picioare una din cele mai mari firme de construcţii care, evident, lucrează mai ales pe banii statului. Cu toate acestea, din când în când, omul de afaceri îşi permite câte o extravaganţă şi pentru binele public. Cel mai recent s-a întâmplat săptămâna trecută, când s-a aflat că Selina a reparat un tronson de drum făcut de mântuială de o firmă concurentă, în schimbul promisiunii că va fi plătit de aceasta cine ştie când.

Cine l-a convins pe afacerist să "cureţe" după alţii, ce interes a avut, care au fost combinaţiile, cine a câştigat şi cine a pierdut din afacerea aceasta, ca şi la altele din trecut, vă spune, în exclusivitate, BIHOREANUL, căruia Rus i s-a "spovedit" în premieră, scoţând la lumină detalii ştiute până acum doar de o mână de persoane sus-puse.

Sub presiune

Încă de la instalare, preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, declara că prioritatea sa va fi anul acesta terminarea drumului Sudrigiu-Padiş, proiect cu fonduri europene început în 2008, a cărui execuţie a fost câştigată de asocierea de firme MBS Cluj-Alfarom Satu Mare-Nemzetkozi Betonut Budapesta. Motivul? Termenul de finalizare era noiembrie 2011, şi chiar dacă fostul şef al CJ Radu Ţîrle a obţinut o prelungire până în 23 noiembrie 2012, în vară lucrările erau făcute abia în proporţie de 70%.

Nu erau turnate toate betoanele, nu erau realizate integral zidurile de sprijin şi nu se aşternuse asfaltul. CJ risca nu doar să rămână cu drumul neterminat, ci şi să înapoieze banii primiţi de la UE, peste 60 milioane lei. "Patru luni am tot mers pe şantier zi de zi, ba eu, ba Filip Cheşeli (n.r. - directorul tehnic al CJ), ca să nu păţim ca la Muzeul Ţării Crişurilor", declara astă-toamnă Cornel Popa, presând constructorii să termine la timp.

Rebilitare reparată

Lunea trecută, Popa a invitat presa la Padiş, să arate că s-a ţinut de cuvânt: cei 28,5 km de drum erau gata. Jurnaliştii erau însă sceptici, fiindcă deşi DJ 763 între Sudrigiu şi Pietroasa, iar apoi între Valea Aleului şi Padiş se deschidea în sfârşit circulaţiei, pe un tronson intermediar de 6,5 km între Valea Aleului şi Boga, cu statut de drum comunal, carosabilul era "varză". Asta deşi fusese reabilitat anul trecut, cu 2,5 milioane lei din fonduri SAPARD, de Construct Mod Oradea, câştigătoarea unei licitaţii organizate de Primăria Pietroasa.

Cu atât mai mare a fost surpriza când jurnaliştii au văzut că atât cei 28,5 de drum judeţean, cât şi cei 6,5 km de drum comunal erau numai buni de parcurs. Chiar şi cu Maybach-ul, cum demonstra Beniamin Rus, sosit cu limuzina, fără a se şti în ce calitate. Misterul a fost dezvăluit de şeful CJ numai în parte: cum MBS nu putea termina drumul judeţean fiindcă nu avea personal, materiale şi utilaje, a cedat asfaltarea Selinei. Şi, dacă tot erau în zonă, muncitorii lui Rus au reparat şi drumul comunal care era deja distrus.

Pentru că regulile de cheltuire a banilor europeni sunt stricte, interzicând orice intervenţie pe un drum reabilitat cu fonduri UE timp de 5 ani, întrebarea era prin ce artificiu a fost reparat tronsonul făcut de Construct Mod. Popa, însă, a fost zgârcit la vorbă: "Era păcat ca drumul comunei Pietroasa să compromită impresiile turiştilor care vor să ajungă repede şi sigur în Padiş, aşa că am hotărât să nu lăsăm această porţiune impracticabilă".

Şeful CJ a refuzat să dea detalii chiar şi după ce BIHOREANUL i-a cerut să explice oficial "ingineria" prin care, de data aceasta, o instituţie publică se putea lăuda că a pus o firmă privată să remedieze stricăciunile făcute de o alta, fără cheltuieli suplimentare. "Pot arăta numai că avem integral un drum bun până la Padiş. Degeaba puneam indicatoare pe tronsonul Primăriei să arătăm că nu e eşecul nostru, ci al lor. Cine ar sta să asculte scuze?", a spus el, adăugând doar că Selina s-a înţeles cu Construct Mod să-i refacă lucrarea, iar CJ, Primăria Pietroasa şi UE n-au dat nici un leu în plus.

Situaţie win-win

02 Beni Rus.jpgCum povestea, fie ea şi una "de succes", mirosea a aranjament, iar supoziţia că şeful CJ ar urma să răsplătească Selina cine ştie cum, cu altă ocazie, BIHOREANUL i-a cerut explicaţii şi lui Beniamin Rus (foto). Mai ales că afaceristul are la Boga o casă de vacanţă, pe drumul în a cărui realizare s-a implicat, şi putea fi bănuit că, astfel, şi-a rezolvat o cale de acces mai bună pe banii altora. Tot surprinzător, pentru prima oară, magnatul a fost de acord să dezvăluie "mica înţelegere" mediată de un politician între doi constructori concurenţi.

"Eu ştiu că oamenii pot privi chiorîş, dar a fost o situaţie care până la urmă s-a rezolvat favorabil şi din care câştigă toată lumea", spune Rus. Potrivit acestuia, după ce în vară Cornel Popa a cerut MBS asigurări că va termina la timp cei 28,5 km, iar clujenii n-au putut oferi nicio garanţie, a fost contactat din partea acestora pentru un acord de subantrepriză. "M-au întrebat dacă pot face asfaltarea în locul lor şi, după ce mi-am făcut socotelile, am acceptat. Apoi, dl Popa m-a întrebat dacă, fiindcă tot am şantierul în zonă, nu pot repara şi drumul făcut de Construct Mod, ca să nu meargă turiştii ca melcul şi să-şi rupă maşinile. După noi socoteli, Călin Roman (n.r. - directorul general al Selinei) s-a luat cu mâinile de cap şi mi-a spus să nu ne băgăm să reparăm după alţii", povesteşte Rus.

Şi totuşi s-a "băgat". "Am făcut cu Construct Mod un contract prin care s-au angajat să-mi plătească refacerea drumului, mai ales că nu i-l recepţiona nimeni la cum arăta. Am schimbat soluţia tehnică, proastă încă din proiect, şi în loc de mixtură cu piatră spartă, am pus încă un strat de piatră, mai gros decât prevedea proiectul, peste care am aşternut covor asfaltic".

Din orgoliu

Afaceristul spune că ar fi înţeles mai uşor dacă ar aminti că în 2008 Selina s-a prezentat atât la licitaţia pentru drumul judeţean, cât şi la cea pentru drumul comunal, dar s-a clasat pe locul II. "Acum am vrut să arăt că, deşi am pierdut licitaţiile, puteam face lucrările mai bine decât alţii care, deşi ştiu să facă trotinete, se bagă la tractoare. Ziceţi-i orgoliu, dacă vreţi!".

Cât despre interesele lui personale, nu prea există, susţine Rus. "Am o cabană la Boga, e adevărat, dar n-am timp să mă bucur de ea. Anul ăsta abia de trei ori am fost acolo. Şi, sincer, credeţi că nu-mi permit să merg cu o maşină de teren?", zice el, adăugând că şi câştigul financiar e deocamdată pur teoretic: "Construct Mod s-a angajat să-mi achite 30 de miliarde de lei vechi, dar habar nu am când, nici eu, nici Ovidiu Moldovan (n.r. - patronul firmei), pentru că a intrat în insolvenţă".

De ce, dacă aşa stau lucrurile, totuşi s-a aventurat la lucrări? O repetă foarte direct că din orgoliu, pentru că "mereu am vrut să arăt că eu pot ce nu pot alţii", dar şi dintr-un fel de datorie pentru actualul şef al CJ...

Pe încredere

Rus spune că, deşi mulţi îl vor critica şi mai tare pe Popa, tocmai fiindcă el îl laudă, acesta i-a câştigat încrederea demonstrând că "nu umblă cu lozinci" şi că "se bate cu adevărat pentru judeţ". S-a convins de asta tot în 2008. "Tocmai câştigasem licitaţia pentru modernizarea centurii, care în proiectul iniţial era cu două benzi. La deschiderea şantierului, l-a dus pe ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, de la Podul Densuşianu până la CET II, ca să-i arate ce greu se merge, şi l-a convins să schimbe proiectul pentru patru benzi".

Pentru oraş era bine, dar pe Rus modificarea îl încurca, căci era "cu sacii în căruţă". "Licitaţia a trebuit reluată, şi eu am şi pierdut apoi tronsonul dintre Calea Aradului şi Nufărul. E adevărat, mai târziu, firma câştigătoare tot la mine a venit să-l termin. Dar dl Popa s-a ţinut de cuvânt că va sta pe capul celor de la Bucureşti să vină la timp fondurile. Şi când era în opoziţie s-a bătut pentru asta. Ăsta-i singurul motiv pentru care am lucrat şi pe datorie. Dar statul încă îmi datorează bani", povesteşte magnatul.

Acum, Rus se gândeşte la o altă provocare: Podul Macio. Pentru că afaceristul italian care s-a angajat să finanţeze lucrarea n-a mai plătit executantul, Construcţii Bihor, iar termenul-limită a expirat de mult, patronul Selinei vrea din nou să-şi arate puterea, şi i-a propus primarului Bolojan să preia el lucrarea. "Eu cred că poate tot la Selina o să apeleze", zice Beni, cu tâlc, ştiind evident mai multe decât spune. Chiar dacă, pentru noul aranjament, şi politicienii, şi el o să fie şi mai abitir bârfiţi şi criticaţi...


RATEU CU ŢÎRLE
Patru ani degeaba

Rus zice că a încercat să fie "băiat bun" şi cu fostul şef al CJ Radu Ţîrle. "Când era la început de mandat, tot eu am terminat incubatorul de afaceri de lângă Biblioteca Judeţeană, lăsat baltă de CIAC pentru că şantierul era inundat cu motorina de la vechile depozite ale Armatei. Am salvat proiectul, dar nu mi-a mulţumit nimeni". Patronul Selinei susţine că, deşi "eram în stare să bat pas de defilare cum voia Ţîrle, să-mi fac lucrurile la timp şi de calitate, treaba n-a mers" fiindcă fostul şef al CJ era ezitant, nu lua decizii în timp util, ci le amâna până când lucrurile intrau în impas.

După cum se ştie, cei doi au ajuns să se duşmănească pe faţă, Ţîrle acuzându-l pe afacerist că vrea să monopolizeze toate lucrările CJ şi să le "umfle" preţurile, în timp ce Rus l-a numit "paranoic". Rezultatul? Începută cu întârziere acum 4 ani, transformarea fostei comenduiri a Garnizoanei în sediu pentru Muzeul Ţării Crişurilor stagnează, contractul dintre Selina şi CJ expirând fără a fi fost dus la bun sfârşit, în timp ce Consiliul plăteşte chirii grase Episcopiei Romano-Catolice pentru găzduirea unor secţii ce n-au putut fi mutate în depozite.