Localităţile din Zona Metropolitană Oradea îşi întăresc legăturile rutiere. Municipalitatea orădeană face demersuri prin ZMO pentru suplimentarea drumurilor către localităţile limitrofe.

"Astăzi avem cam 25.000 de navetişti. Estimarea este că numărul navetiştilor va creşte având în vedere că localităţi similare, cum ar fi Nyíregyháza din Ungaria, au de două ori mai mulţi. O să creştem cu cel puţin 10.000 de navetişti pe zi în următorii ani, va creşte şi numărul de locuitori ai Oradiei, fapt pentru care este nevoie de reţele de transport", a declarat primarul Ilie Bolojan, vineri în cadrul unei conferinţe de presă.

Lista investiţiilor vizate de municipalitate este deschisă de construirea unui drum nou de legătură cu comuna Sânmartin. Proiectul a fost abandonat pe fondul opoziţiei localnicilor din Staţiunea Băile 1 Mai, îngrijoraţi că zgomotul provocat de traficul rutier va alunga turiştii.

Astfel, priorităţile oraşului au devenit construirea unei legături noi cu comuna Sîntandrei, pornind de la intersecţia străzii Cazaban cu şoseaua de centură până în strada Râturi din comuna limitrofă, şi amenajarea unui drum nou către Oşorhei prin Podgoria.

Prima lucrare a fost deja atribuită la jumătatea lui martie unei asocieri de firme reprezentată de Drumuri Bihor, pentru suma de 6,8 milioane euro, cu termen de predare în zece luni. Cea de a doua s-a blocat săptămâna aceasta în faza de licitaţie pe fondul unor contestaţii.

Centuri pentru comune

Printre proiectele care urmează să fie implementate prin intermediul ZMO se mai numără asfaltarea drumului de Borş care porneşte din Episcopia Bihor şi amenajarea unei legături cu comuna Paleu pornind din strada Izvorului prin fostele livezi.

Cea mai mare investiţie o va constitui însă amenajarea unei centuri ocolitoare pentru comuna Biharia. "Şoseaua de centură va fi amenajată spre drumul de Marghita. Nu vrem să repetăm situaţia din Oşorhei după ce autostrada va fi dată în folosinţă, iar traficul se va muta aici", a spus Bolojan.

Lucrările sunt estimate la peste 4 milioane euro, având în vedere că pe lângă cei circa 4 kilometri de drum constructorii mai au de ridicat supratraversări peste drumul de Marghita pentru a le asigura locuitorilor accesul la terenurile agricole.

O investiţie similară urmează să fie implementată şi în Oşorhei, unde inelul ocolitor menit să scoată traficul greu pe la periferia comunei va fi construit înspre satul Alparia.

"Proiectarea celor două lucrări urmează să fie finalizată anul acesta, urmând ca ulterior să căutăm fonduri europene sau guvernamentale pentru finanţarea lucrărilor", a declarat Bolojan.

Potrivit primarului, sarcina identificării de fonduri va reveni reprezentanţilor ZMO. "Nu banii sunt problema. Apar în permanenţă posibilităţi de finanţare", a spus Bolojan.