Visul primarului Ilie Bolojan de a oferi orădenilor cele mai performante servicii publice din ţară se apropie de realitate uneori în cel mai absurd mod! Municipalitatea inventează avize cu o naturaleţe cu care medicii creează viruşi, iar fizicienii bombe. Totul sub aparenţa interesului public!

"Primăria mă obligă să lucrez ilegal. Îmi cere aviz de funcţionare deşi pentru obţinerea lui trebuie să transform spaţiul pe care l-am închiriat în spaţiu comercial, lucru pe care îl poate face, însă, doar proprietarul", acuză un patron.

Termen, 31 martie!

Firmele care îşi desfăşoară activitatea în chirie se pot pregăti să tragă obloanele. Primăria le pretinde tuturor agenţilor economici să obţină avize de funcţionare şi să le reînnoiască anual. Termenul limită pentru prelungirea avizului este 31 martie, dată după care Poliţia Locală va declanşa controalele pentru amendarea contravenienţilor.

"Din câte firme lucrează cu chirie în Oradea, nici 10% nu s-au vizat. Degeaba umblă chiriaşul după documente la Primărie, că proprietarii spaţiilor nu au niciun interes să le schimbe destinaţia în spaţii comerciale", spune un orădean.

Bărbatul deţine din 2007 o mică firmă de producţie publicitară adusă la limita supravieţurii de prăbuşirea pieţei, de costurile cu chiria şi cu dotările, iar mai nou, şi de pasiunea municipalităţii pentru avize imposibil de obţinut. El s-a lovit deja de refuzul propriei gazde, o episcopie ce nu vede necesar să-şi boteze spaţiu comercial "casa de locuit" pe care a dat-o în chirie. Nu de alta, dar apoi ar fi impozitată anual cu 1% din valoarea ei!

Timp şi bani pierduţi...

Revolta antreprenorului e cât se poate de justificată. Le fel de justificată este, însă, şi reticenţa proprietarilor de spaţii date în chirie. Din punct de vedere birocratic, documentaţia pentru transformarea destinaţiei unui spaţiu din locativ în comercial e la fel de complexă ca şi cum l-ar construi de la zero. Printre multe altele, proprietarul trebuie să comande unui topograf schiţa spaţiului, iar unui arhitect un proiect, să îşi obţină Certificat de Urbanism în baza unei documentaţii stufoase, iar apoi, dacă prin natura activităţii trebuie să facă modificări sau dacă imobilul se află în Centrul Istoric, o Autorizaţie de Construire.

Operaţiunea se încheie doar după notarea noii destinaţii a spaţiului în Cartea Funciară. Toate acestea costă însă timp şi bani. "Cap la cap, proprietarul spaţiului pierde cam două luni cu actele şi cheltuieşte mii de lei pe schiţe şi documente. E normal să nu-i convină", povesteşte chiriaşul. Proprietarul spaţiului e cu atât mai reticent cu privire le schimbarea destinaţiei spaţiului cu cât nu are nicio garanţie că la sfârşitul contracului îşi va mai găsi alt chiriaş, iar revenirea la fosta destinaţie locativă ar însemna reluarea procedurii în sens invers. Alţi bani, altă distracţie!

De fapt, o evidenţă...

Conform evidenţelor municipalităţii, până la sfârşitul lunii februarie 871 de firme şi-au obţinut autorizaţii şi alte 2.995 au făcut demersuri pentru obţinerea avizelor de funcţionare. Cifrele sunt infime dacă luăm în calcul că în Oradea sunt înregistraţi 11.900 de agenţi economici activi.

Ce-i drept, nu toţi trebuie avizaţi. Codul fiscal, încâlcit şi interpretabil ca orice lege românescă, scuteşte de autorizare firmele de producţie, obligă la obţinerea autorizaţiei de funcţionare doar barurile şi restaurantele şi cere avize de funcţionare de la agenţii economici rămaşi, alţii decât cei enumeraţi. Câţi sunt aceştia, nimeni nu ştie...

03_Sorin_Iacob_bihoreanul.jpg"Acesta e unul dintre motivele pentru care, începând din 2013, am cerut avizarea firmelor. Am vrut să avem o oglindă a activităţilor economice care se desfăşoară pe raza oraşului", spune Sorin Iacob (foto), director adjunct la Direcţia Economică. Potrivit acestuia, pentru o imagine cât mai exactă, municipalitatea va cere modificarea legislaţiei în sensul avizării anuale a tuturor firmelor, fără discriminare. "În felul acesta toate administraţiile publice locale ar avea baze de date la zi cu toate activităţile economice din localitate", spune directorul.

Desigur, evidenţa firmelor ar fi o mană cerească pentru municipalitate, care ar şti unde să trimită Poliţia Locală ca să amendeze agenţii economici care nu apar în bazele de date ale operatorilor ca având încheiate contracte de salubritate, deratizare şi multe altele...

"Cine nu are aviz, nu funcţionează!"

Contrar celor declarate de reprezentanţii firmelor aflate în imposibilitatea de a obţine avize de funcţionare, Adriana Lipoveanu, coordonatorul Instituţiei Arhitectului Şef, spune că inclusiv chiriaşii pot face demersuri pentru intrarea în legalitate. "Chiriaşul poate concesiona de la proprietar dreptul de a scoate autorizaţia de construire pentru amenajarea unei intrări din stradă sau recompartimentări, lucruri obişnuite la modificarea destinaţiei unui spaţiu". Asta, dacă proprietarul e dispus să dea actele din mână."Dacă chiriaşul nu poate intra în legalitate din cauza proprietarului, nu are altceva de făcut decât să se mute. E plină Oradea de spaţii goale", spune Lipoveanu.

03_Ilie_Bolojan_bihoreanul_8.jpgPoziţia directoarei e susţinută şi de primarul Ilie Bolojan (foto), liberal provenit din mediul privat. Potrivit acestuia, măsura autorizării, enervantă şi costisitoare cum este, face totuşi ordine în piaţă. "Cine nu are aviz, nu funcţionează! Poate părea o măsură birocratică, dar, în fond, e o punere în ordine a lucrurilor. La schimbarea destinaţiei spaţiului, solicitantul este obligat să ceară aprobarea vecinilor, ceea ce este foarte important. În ultimii ani majoritatea reclamaţiilor depuse la Primărie sunt legate de deranjul provocat vecinilor de cei care desfăşoară activităţi comerciale. Aşa, vom evita parte din ele", spune Bolojan.

Atâta tot că această birocraţie preventivă face şi victime colaterale. Firmele cu chirie nu pot lucra din cauza proprietarilor, iar aceştia ezită să intre în legalitate de groaza birocraţiei. Şi, până la urmă, toată lumea pierde...


SIMBOLIC
30

lei costă avizarea anuală a unui punct de lucru, jumătate din valoarea primei avizări a activităţii


PRIMĂRIE, VÂND SPAŢII!
Destinaţie la cheremul vecinilor

03_Claudia_Purde_bihoreanul_1.jpgUnul dintre principalii furnizori de spaţii cu altă destinaţie decât cea locativă este tocmai municipalitatatea. De anul trecut, Administraţia Imobiliară Oradea scoate la vânzare spaţii locative din zona centrală, eliberate de chiriaşi din diverse motive, însă fixându-le altă destinaţie decât cea de locuinţă.

În 2014 AIO a încasat circa 200.000 euro din vânzarea a 8 spaţii, iar anul acesta va scoate la vânzare alte 16. De schimbarea destinaţiei imobilului se ocupă, după cum e şi normal, tot municipalitatea. "Am avut spaţii pe care nu le-am scos la vânzare pentru că vecinii s-au opus schimbării destinaţiei lor. N-am avut ce face şi am renunţat", spune Claudia Purde (foto), directorul economic al AIO.