Întâi Primăria a făcut exproprieri pentru amenajarea de artere necesare, cum ar fi drumul rapid, sau pentru legături peste Criş, precum Podul Centenarului. Cu buldozerul pornit, conducerea Primăriei se joacă cu el prin oraş...

Municipalitatea a pus la pământ 20 de case din Nufărul pentru a amenaja parcări locatarilor din blocuri, vrea să demoleze două imobile din zona Matei Corvin pentru un parc într-un cartier oricum verde şi se pregăteşte să dărâme trei case arătoase din centrul istoric pentru a lega strada Libertăţii de Parcul Traian. "Dezvoltarea are un preţ pe care trebuie să îl plătim", spune primarul Florin Birta. Doar că preţul e nesimţit de mare comparativ cu beneficiile...

O străpungere în inima oraşului

Florin Birta, primarul OradieiLa propunerea primarului Florin Birta (foto), săptămâna trecută Consiliul Local a aprobat coridorul de expropriere pentru realizarea unei legături între strada Libertăţii şi Parcul Traian. "În prezent, dacă vii din strada Libertăţii spre Parcul Traian ieşi la mijlocul pasajului care subtraversează Bulevardul Magheru. Astfel, nu poţi intra în pasaj, nici circula spre Şcoala Oltea Doamna şi, ca să întorci, trebuie să ocoleşti până în giraţia din Piaţa Gojdu", a declarat Birta.

Primarul vrea ca după realizarea străpungerii să amenajeze în Parcul Traian un sens giratoriu în zona dintre şcoală şi sediul Poliţiei, în care şoferii să poată întoarce spre orice direcţie. "Ulterior, partea din strada Libertăţii dintre noua străpungere şi actuala ieşire în Parcul Traian va fi pietonală, iar strada Andrei Şaguna, de lângă Prefectură, va deveni pietonală şi cu pistă de biciclete, care le va lega pe cele din străzile Eminescu şi Ciorogariu de cele de pe malul Crişului", explică edilul.

Costuri de zeci de milioane

Pentru acest proiect, Primăria va demola o casă cu două etaje (foto) şi 3 apartamente de peste 110 metri pătraţi fiecare, din strada Libertăţii nr. 44, şi alte două, cu 4 apartamente şi o anexă cu terasă, din Parcul Traian nr. 17. Potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobaţi de Consiliu, lucrările ar costa 8,4 milioane lei. "Sunt 84 metri liniari de drum pentru care se plătesc 8,4 milioane lei, ceea ce înseamnă 100.000 lei pe metru", a protestat liderul grupului PSD, Emilian Pavel.

Acesta e cu atât mai revoltat cu cât costurile exproprierilor, de 5,9 milioane lei, sunt de două ori mai mari decât ale lucrării în sine, de 2,5 milioane lei, iar cheltuiala totală va fi mult mai mare. "Dacă adăugăm pietonalizarea străzii Andrei Şaguna şi a părţii nefolosite din Libertăţii, cheltuielile vor urca pe la 24 milioane de lei, pentru o prostie". Suma ar putea fi chiar mai mare. "Nemulţumiţi de despăgubirile limitate la grila notarilor şi încă un procent mic, proprietarii vor da Primăria în instanţă şi vor obţine mai mult", avertizează Pavel.

Orădeni vs Primărie

După mai bine de un deceniu în care Primăria a demolat cam tot ce a vrut, proprietarii celor trei case sunt blazaţi. Ştiau ce îi aşteaptă încă din toamna anului trecut, când reprezentanţii Primăriei au făcut măsurători, iar primarul le-a confirmat temerile. Acum se gândesc doar cum să-şi minimalizeze pagubele. "Nu-mi pare normal să ne demoleze, dar asta este. Aştept să vedem ce se întâmplă", spune Diana Goga, patroana firmei Communications Media, cu sediul în Parcul Traian 17.

De altfel, singurul proprietar care chiar locuieşte acolo - celelalte apartamente fiind transformate în birouri - se pregăteşte de mutare. "Îmi caut casă în Cihei. Problema e că preţurile cresc continuu, iar eu nu ştiu cât o să-mi dea Primăria", zice Ioan Dârjan. Bărbatul e resemnat. "Cine s-a împotrivit exproprierii doar şi-a pierdut timpul şi banii în procese".

Proprietarii casei cu două etaje din strada Libertăţii 44 evită şi ei un conflict cu municipalitatea. Avocatul Mihai Carp, fratele fostului viceprimar Gheorghe Carp, acum senator, nu vrea scandal. "Legea permite Primăriei să aplice exproprierea de utilitate publică, aşa că n-avem ce face. E paradoxal însă că ne expropriază pentru a transforma în pietonală strada Andrei Şaguna, care este destul de lată pentru a avea şi piste pentru biciclete", constată Carp.

"E o prostie"

Şi locuitorii zonei sunt de aceeaşi părere. "Să transformi capătul străzii Libertăţii în pietonală îmi pare o prostie. Nu vine şi nu duce nicăieri", zice o orădeancă.

Iosif Rad, presedintele Camerei taximetristilor BihorNici şoferii nu văd proiectul cu ochi buni. "Eu înţeleg că acum e moda cu mersul pe jos în zona centrală, dar costurile depăşesc cu mult beneficiile. Este o investiţie mare, pe perioada căreia centrul va fi iar blocat. Puteau duce bicicletele pe Şaguna şi gata", spune preşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad (foto).

În plus, pietonalizarea străzii Şaguna va crea probleme pentru transportul deţinuţilor la Penitenciar, al celor reţinuţi la Parchete, iar amenajarea unei giraţii în faţa Poliţiei şi Şcolii Oltea Doamna, zonă extrem de aglomerată, pare o adevărată aventură.

De altfel, sub anonimat, poliţiştii rutieri spun că nebunia a pornit de la construirea pasajului pe sub Bulevardul Magheru, insuficient gândită. Dacă acum şoferii care vin dinspre Libertăţii mai pot întoarce spre Rogerius, Aleea Ştrandului sau strada Eminescu în giraţia din Piaţa Gojdu, după construirea pasajelor subterane din Centrul Civic acest lucru va fi imposibil. "Astea-s bolile primarului, să facă străzi pietonale şi pasaje unde nu-i cazul. Primăria face ce vrea de ani de zile", acuză un rutierist.

Fără dezbatere publică

Cea mai bună dovadă că administraţia liberală îşi impune proiectele cu forţa, mizând pe majoritatea din Consiliul Local, e faptul că nici măcar n-a supus dezbaterii publice un Plan Urbanistic Zonal referitor la viitoarea străpungere între strada Libertăţii şi Parcul Traian. "Nu există niciun PUZ pentru această zonă, ci doar un studiu de fezabilitate necesar pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei", confirmă arhitectul şef, Radu Fortiş.

De altfel, primarul Birta recunoaşte că a evitat orice dezbatere pentru ca orădenii să nu-i poată bloca proiectul. "Pe lege, exproprierile se pot face printr-un PUZ (n.r. supus dezbaterii publice) sau un Studiu de Fezabilitate. Noi am ales să facem SF. Dacă s-ar face dezbatere publică, nu s-ar mai expropria niciodată nimic", zice edilul, susţinând, însă, că riveranii nu au de ce să fie nemulţumiţi. "Nu se construieşte o clădire care să deranjeze vecinii, ci se demolează câteva case pentru un drum". Birta crede că transformarea străzii Şaguna în pietonală nu va afecta buna funcţionare a instituţiilor din zonă. "Strada Aurel Lazăr este şi acum pietonală, doar maşinile riveranilor şi ale Penitenciarului pot circula", spune el.

Hotărârea fiind deja luată, singura variantă ca imobilele să scape de la demolare e ca proiectul să fie respins de Comisia Naţională de Monumente, pentru că sunt situate în centrul istoric. "Dacă nu vom primi toate avizele necesare, nu vom expropria şi nu vom implementa proiectul. Dar eu cred că le vom primi", spune Birta. Asta doar pentru ca, indiferent de costuri, deranj şi voinţa orădenilor, Primăria să mai poată "bifa" un proiect...


DEMOLĂRI PENTRU PARC

"Nu mai vreau!"

Peto Dalma, consilier localExproprieri la fel de discutabile precum cele din centrul oraşului a aprobat Consiliul Local şi la intersecţia străzilor Matei Corvin – Rectorului, unde Primăria vrea un parc de 1.500 mp prin demolarea a două case, deşi în apropiere, în zona străzii Santăului, există un imens loc viran.

Birta spune că nu face decât să răspundă cererii locuitorilor, care au votat un proiect de bugetare participativă propus de consilierul Pető Dalma Csilla (foto). "Ca iniţiator al proiectului, vă anunţ că nu mai doresc implementarea lui. Nu sunt de acord ca numele meu şi voturile orădenilor să fie legate de exproprieri", a spus consiliera în şedinţa CL. Şi totuşi, proiectul a fost adoptat cu voturile PNL.

Locuitorii zonei sunt şocaţi. "Îmi pare o prostie să dărâmi o casă pentru parc într-o zonă unde există destul spaţiu liber", a declarat BIHOREANULUI proprietara unei case, Renata Katona (foto jos).