Mobilitatea urbană, ce include infrastructura, conectivitatea şi calitatea vieţii, precum şi proiectul construirii unui nou spital în Oradea, respectiv eficientizarea activităţii Consiliului Judeţean Bihor, creşterea conectivităţii între localităţile bihorene şi dezvoltarea economică a întregului judeţ au fost temele pe care candidaţii PNL la Primăria municipiului, Florin Birta, şi la preşedinţia CJ, Ilie Bolojan, le-au prezentat public prin intermediul jurnaliştilor într-o conferinţă de presă susţinută marţi în Cetate.
Teme conectate
„Mobilitatea urbană este una dintre provocările cu care se confruntă toate oraşele din UE şi subiect de preocupare pentru locuitorii acestora”, a spus Florin Birta, arătând că dintre cele 10 priorităţi ale programului cu care candidează la Primăria Oradea 3 sunt dedicate rezolvării acestor probleme.
Concret, Birta (foto) a afirmat că va continua proiectele de infrastructură deja începute şi va porni şi altele, „pentru fluidizarea traficului rutier prin modernizarea bulevardelor şi construirea de pasaje”, la fel şi cele de conectivitate şi transport (inclusiv prin construirea unor noi drumuri de legătură cu localităţile din Zona Metropolitană şi a unor drumuri colectoare în zona şoselei de centură), precum şi cele generic grupate ca determinând creşterea calităţii vieţii (prin extinderea de spaţii pietonale şi a spaţiilor verzi, a pistelor pentru biciclişti şi pentru amenajarea de piaţete de cartier).
Birta a spus că rezolvarea problemelor traficului rutier este o condiţie pentru creşterea calităţii vieţii, în acest sens urmând să fie modernizată întreaga arteră de circulaţie a oraşului pe axa Nufărul – Cantemir – Centrul Civic – zona magazinului Crişul - Gară (prin construirea de pasaje subterane, urmând ca la Gară să fie amenajat şi un hub intermodal de transport persoane feroviar - rutier) – Ştefan cel Mare (unde va fi lărgit pasajul pe sub linia de cale ferată către ieşirea în Episcopia Bihor).
„Imaginaţi-vă ce ar fi însemnat traficul în Oradea fără centura pe patru benzi, fără pasajele peste centură la ieşirile către Felix şi Arad, fără cele spre Grigorescu şi Cihei, plus viitorul pasaj din dreptul Pieţei 100”, a spus Birta, pentru a sublinia importanţa lucrărilor de infrastructură, şi repetând că „pentru a stimula mobilitatea pietonală şi pentru biciclişti este obligatoriu să o rezolvi şi pe cea pentru şoferi”.
Spital nou pentru Infecţioase şi Pneumoftiziologie
Florin Birta a prezentat şi proiectul construirii unui nou spital pentru pacienţii cu boli infecţioase şi afecţiuni pulmonare, ca parte a strategiei sale pentru sistemul de sănătate din Oradea.
El a afirmat că, pe lângă continuarea modernizării şi dotării spitalelor existente, precum şi a programelor de perfecţionare profesională a cadrelor medico-sanitare, Primăria Oradea a demarat deja un proiect pentru construirea unui nou spital, cu 250 locuri, pentru secţiile de Infecţioase şi Pneumoftiziologie, care în prezent funcţionează în clădiri necorespunzătoare, spre deosebire de cele deja modernizate pentru Spitalul Judeţean, Maternitate şi Spitalul Municipal.
Noul spital, a spus Birta, ar urma să coste aproximativ 25 milioane euro şi să fie construit din fonduri UE, urmând să aibă încorporate un dispensar TBC, un ambulatoriu pentru Infecţioase, dar şi compartimente de Radiologie şi Terapie Intensivă (în condiţiile în care, în prezent, niciun spital de Infecţioase din România nu are structură ATI).
În ce priveşte posibilele locaţii, Birta a precizat că nou spital va fi construit fie în spatele Maternităţii, pe un teren al municipalităţii, fie în zona Vlădeasa, unde CJ are în proprietate spaţii mari.
El a amintit, de asemenea, că Primăria are deja un studiu de fezabilitate şi pentru construirea, în perimetrul Spitalului Municipal, a unui spital de Pediatrie, în valoare de aproximativ 15 milioane euro, acesta urmând să aibă un statut oarecum regional deoarece ar deservi şi pacienţi din judeţele Satu Mare şi Arad.
Gata cu boiereala la CJ!
Candidat la preşedinţia Consiliului Judeţean, Ilie Bolojan a prezentat felul în care va determina „modificarea paradigmei în care funcţionează în prezent această instituţie”, adică în care o va eficientiza (inclusiv prin „desfiinţarea posturilor care nu se justifică”), modul în care vrea să creeze o conectivitate funcţională între toate zonele din judeţ, precum şi cel prin care CJ va determina dezvoltarea economică a acestora.
În ce priveşte eficientizarea CJ, Bolojan a comparat instituţia cu „o maşină care, în loc să consume 7 litri de benzină la sută, consumă 25-30 litri”, subliniind că „nimeni nu-şi doreşte o asemenea maşină”, concluzia sa fiind că „reducând cheltuielile de funcţionare, va rămâne o sumă importantă pentru dezvoltare, astfel încât banii bihorenilor se vor întoarce către ei” sub formă de servicii, drumuri şi facilităţi de producţie.
Cât mai multe drumuri
Bolojan a afirmat că apreciază drept esenţială realizarea unor obiective de infrastructură rutieră în judeţ, din care unele (Autostrada Transilvania, modernizarea DN 76 Oradea – Deva şi a DN 19 E Oradea – Marghita, precum şi construirea Drumului Expres Oradea – Arad) „nu depind direct de CJ, dar depind de partidul în numele căruia candidăm”, astfel că şi-a luat angajamentul ca până la 1 decembrie modernizarea DN 76 să fie finalizată între Dealul Bitiilor şi Oradea, iar reabilitarea DN 19E să fie finalizată de la Oradea la Chiribiş.
De asemenea, Bolojan a amintit că proiectul Drumului Expres Oradea – Arad a fost recent preluat de autorităţile din cele două judeţe pentru a accelera „cu cel puţin un an construirea” acestuia, precizând că şoseaua va funcţiona şi ca centură ocolitoare a Salontei.
Totodată, Bolojan a spus că CJ se va implica în realizarea de drumuri noi în zonele aglomerate din judeţ, începând cu Zona Metropolitană Oradea (Biharia, Oşorhei, Nojorid, dar şi Sânmartin), precum şi pentru rezolvarea problemei de tranzitare în Aleşd şi Beiuş (prin centuri ocolitoare ce pot fi preluate de fie de CJ, fie de primăriile celor două oraşe).
În doi ani, 4 parcuri industriale
Bolojan a arătat că realizarea de noi drumuri nu este un scop în sine, ci ajută la mobilitatea bihorenilor aşa încât aceştia să aibă o mai bună calitate a vieţii, în primul rând prin posibilitatea de a ajunge mai uşor la locurile de muncă.
În cazul celor care locuiesc la distanţe mai mari de Oradea, deci pentru care „soluţia nu este să-i colectăm din zonele în care locuiesc”, rezolvarea, spune Bolojan, este „să ducem locuri de muncă în zonele respective”. Concret, candidatul PNL la preşedinţia CJ a promis că în doi ani va face aşa încât Bihorul să aibă patru noi parcuri industriale în zonele Marghita, Beiuş, Ştei şi Aleşd, dotate cu reţele de apă, canalizare, gaz, electricitate, drumuri etc.
În finalul prezentării sale, Bolojan a făcut apel ca orădenii şi bihorenii care apreciază ceea ce a realizat ca primar al Oradiei să-l voteze nu doar pe el, ca viitor preşedinte al CJ, şi pe Florin Birta, ca viitor primar, ci şi listele de candidaţi ale PNL la Consiliul Municipal şi Consiliul Judeţean, deoarece numai cu o majoritate care să susţină proiectele propuse, acestea vor putea fi puse în aplicare.
„Părem ridicoli”
BIHOREANUL a profitat de conferinţa de presă pentru a-i întreba pe cei doi candidaţi ai PNL dacă acceptă sau nu provocările lansate de competitorii politici prezentându-se la o dezbatere electorală.
Bolojan a afirmat că „la nivel de principiu, sigur că dezbaterile sunt bune, pentru că se face schimb de idei, se pot face comparaţii”, dar în practică, în actualele condiţii, nu doar de pandemie, ci şi de alegeri într-un singur tur de scrutin, consideră că nu aduc niciun plus, deoarece „sunt candidaţi care au şanse şi candidaţi care nu au şanse, iar aceştia din urmă îşi permit să blufeze”, adică să pună în discuţie aşa-zise proiecte care nu sunt fezabile, numai pentru a face „spectacol”.
El a dat şi un exemplu, privind realizarea de parcuri, referindu-se, fără a-i numi, la cei din Alianţa USR-PLUS, care au promis să amenajeze un „parc municipal de 30 de hectare”, dar şi să nu facă exproprieri. „În condiţiile în care noi tocmai am realizat un parc de 7 hectare şi urmează să extindem Parcul Salca la 15 hectare, am părea ridicoli faţă de competitorii care spun că fac parcuri de 30 de hectare, şi fără exproprieri. Unde? Că nu există amplasamente pentru aşa ceva?”, a spus Bolojan.
„Într-o astfel de dezbatere, noi am părea deplasaţi, pentru că noi venim cu proiecte realiste, în timp ce ceilalţi ar veni cu „avioane”. Eu nu pot vedea dezbateri serioase când alţii vin cu cai verzi pe pereţi”, a concluzionat Bolojan.
Acesta a adăugat că în fiecare zi, atât el, cât şi Florin Birta au întâlniri cu sute de cetăţeni şi, în aceste condiţii „noi participăm la dezbateri cu cei care contează”.
Vezi mai jos întreaga conferință de presă!
Articol comandat de PNL Bihor, cod mandatar financiar 21200012