Dacă ar fi operator privat şi nu puşculiţa AIO, Serviciul de Parcări ar fi măturat de pe piaţă în doi timpi şi trei mişcări. Primăria, Poliţia Rutieră şi Protecţia Consumatorilor ar tăbărî peste firmă împărţind amenzi şi cerând confiscarea veniturilor încasate ilegal.

În ciuda aburelilor şefilor din Primărie şi Poliţie, care spun că toate parcările orădene au actele în regulă, BIHOREANUL a descoperit că municipalitatea a înfiinţat locuri de staţionare cu plată cu sfidarea avizelor negative date de Poliţia Rutieră, numai pentru a pune mâna pe banii şoferilor. Şi sunt cel puţin 400 de cazuri...

"Sunt în regulă"

Parcările cu plată sunt o afacere sigură. Cu câteva desene pe asfalt, un indicator, un parcometru şi câteva echipe de "hingheri" trimişi după amenzi, operatorul se umple de bani destul de rapid. Aducând venituri de circa 8 milioane lei pe an, Serviciul de Parcări din cadrul Administraţiei Imobiliare Oradea este "jucăria" preferată a primarului Ilie Bolojan, hotărât să disciplineze traficul prin mijloace profitabile bugetului local.

Împinşi de la spate, parcagiii şi-au depăşit, însă, rapid atribuţiunile. După cum a mai arătat BIHOREANUL, Serviciul a trasat parcări în buza intersecţiilor, pe trotuare sau pe străzi înguste, sfidând normele legale. Spre exemplu, parcările cu taxă amenajate în intersecţia Dacia cu Menumorut şi cele de domiciliu cocoţate pe trotuarul din strada Transilvaniei au fost marcate cu ignorarea avizului negativ al Poliţiei Rutiere. Faptul că acestea pun în pericol orădenii contează mai puţin decât că aduc bani Primăriei.

În ciuda acestui fapt, Ion Şimon, şeful Serviciului Parcări, a declarat că parcările au toate actele, poziţie susţinută şi de primarul Ilie Bolojan, şi de directorul AIO, Cristian Beltechi, care zic la unison: "Toate parcările sunt în regulă". Minciuna colectivă e oarecum de înţeles: AIO a făcut încasări ilegale ani de zile, bazându-se pe faptul că nimeni nu va verifica legalitatea parcărilor şi implicit a taxelor pentru folosirea acestora.

03_Liviu_Popa_bihoreanul.jpgÎn fond, nici nu avea cine face controale, câtă vreme chiar şeful Inspectoratului de Poliţie Bihor, chestorul Liviu Popa (foto), ţine făţiş partea Primăriei. "Tot ce e în Oradea are avizul Poliţiei Rutiere. La toate avizările au fost băieţii în teren", a declarat chestorul, chiar săptămâna trecută, unui cotidian local. Cu totul eronat!

Haos la Poliţie

Adevărul n-ar fi ieşit poate la iveală dacă, ajuns în conflict cu Primăria, subprefectul Cristian Bitea nu ar fi cerut Poliţiei actele parcărilor. Pe lege, acestea se înfiinţează prin Hotărâre de Consiliu Local, în baza unui plan de urbanism, conform unor studii de circulaţie, cu schiţe clare privind amplasarea în teren, CF-uri actualizate şi mai ales avizul obligatoriu al Serviciului de Poliţie Rutieră. Deşi Bitea a cerut actele într-un termen cât mai scurt, poliţiştii le-au scos de la sertar abia după două săptămâni şi doar la intervenţia prefectului Claudiu Pop. Şi surprizele s-au ţinut lanţ!

Prima este că arhiva Poliţiei n-ar conţine documente mai vechi de 3 ani. Astfel, în cazul parcărilor înfiinţate înainte de 2011, Prefectura ar trebui să creadă AIO pe cuvânt! Cea de-a doua e că Inspectoratul nu ţine evidenţa informatizată a parcărilor publice. Gândit anume să descurajeze orice cercetare, dosarul de hârtii, gros de-o palmă, nu cuprinde o listă centralizatoare, ci acte puse de-a valma, de la cereri de înfiinţare a unor treceri de pietoni sau semne de circulaţie până la cereri de parcări. Să îşi prindă Bitea urechile...

Omul nostru din Poliţie...

Răsfoind documentaţia, juriştii Prefecturii au descoperit rapid una din şmecherii: dacă în urmă cu trei ani lucrători ai Poliţiei Rutiere precum Dorin Sava şi Silviu Popa respingeau solicitările AIO, din motive limpezi de siguranţă a circulaţiei, de anul trecut toate avizările sunt favorabile şi date pe bandă rulantă. Explicaţia? Ele nu mai sunt eliberate de structura specializată, ci de Poliţia Municipiului, cu care Primăria are relaţii excelente, din moment ce o şi finanţează. Pe bază de protocol, municipalitatea alimentează cu combustibil maşinile Poliţiei, a montat în oraş zeci de camere de luat vederi, i-a amenajat un centru de monitorizare în sediul din Calea Aradului ş.a.m.d. Iar poliţiştii "se simt" şi închid ochii!

Spre exemplu, dacă în 2011 SPR Bihor respingea cu aviz negativ înfiinţarea de parcări cu plată pe partea dreaptă a Parcului Traian, chiar lângă sediul Inspectoratului de Poliţie, considerându-le "neavenite" pentru că îngreunează circulaţia şi pot periclita viaţa elevilor de la Oltea Doamna, doi ani mai târziu, în aceleaşi condiţii, ele au fost aprobate fără comentarii. "Avizăm favorabil cele solicitate", se menţionează în răspunsul din octombrie 2013 transmis de Poliţia Municipiului sub semnătura comisarului şef Alin Haniş.

Ilegal non-stop!

Având "blatul" cu Poliţia, AIO a umplut oraşul de parcări cu plată inclusiv pe amplasamentele respinse iniţial cu aviz negativ, ca nejustificate sau periculoase. Aşa au apărut parcările de pe trotuarul străzii Libertăţii, pe care în urmă cu trei ani rutieriştii nu doar că le-au respins, dar au cerut chiar montarea în zonă a unui indicator "Staţionarea interzisă", pe considerentul că altfel creşte riscul de accidente.

Tot cu avizul negativ al Poliţiei Rutiere şi, deci, în dispreţul legii, au fost înfiinţate cele 200 de locuri pe partea dreaptă a străzilor Mihai Eminescu, Roman Ciorogariu şi Cuza Vodă, şi cele 50 de locuri de pe partea dreaptă a Căii Clujului. În ciuda refuzului rutieriştilor au fost trasate şi parcările de pe partea stângă a străzii Primăriei, între Universitatea Partium şi bulevardul Decebal, şi cele de pe trotuarul străzii Nufărului, între străzile Morii şi Constantin Noica.

În total, AIO a înfiinţat şi taxat ilegal - asta doar potrivit documentaţiei incomplete a Poliţiei - nu unul, ci peste 400 de locuri de parcare! Poate că spre binele bugetului oraşului, dar în mod cert împotriva intereselor orăşenilor. Rămâne de văzut cine şi cât va plăti pentru asta...


PACE TUPEISTĂ
Primăria propune majorarea amenzilor!

Dezvăluirile asupra înfiinţării ilegale de locuri de parcare cad cum nu se poate mai prost pentru municipalitate. Instituţia Prefectului a atacat în instanţă, la începutul lunii, ca ilegale, atât parcările de scurtă durată, cât şi taxa pentru parcare neregulamentară de 45 lei, respectiv cea de ridicare a maşinii, de 300 lei. Săptămâna trecută, juriştii Consiliului Local negociau cu Prefectura soluţiile pentru deblocarea situaţiei, pentru a nu mai aştepta o decizie a instanţei. Culmea tupeului, municipalitatea vrea să facă pace înlocuind taxa de 45 lei cu o amendă contravenţională mai mare, între 150 şi 500 lei, care există în regulamentul de parcări, cu posibilitatea înjumătăţirii în cazul achitării în 48 de ore (deci între 75-250 lei) şi rebotezând taxa de ridicare drept "contravaloare a cheltuielilor" cu transportarea maşinilor.

Numărul foarte mare de locuri de parcare înfiinţate ilegal de Primărie sub oblăduirea Poliţiei ar putea da socotelile peste cap. "Va exista o discuţie foarte serioasă, dacă nu chiar dură pe această temă. Regulile trebuie să fie clare şi transparente, să corespundă legii şi să nu fie viciate pe aşa-zise înţelegeri para-instituţionale, în care unii au impresia că driblează Prefectura", spune subprefectul Cristian Bitea.