După ce a negociat doi ani cu Marconst refacerea lucrărilor din Pasajul Vulturul Negru, viceprimarul Mircea Mălan caută acum un constructor care să termine lucrarea în două luni şi jumătate.

Termenul, nerealist, a trezit suspiciuni finanţatorului european care pregăteşte rezilierea contractului pe motiv că investiţia nu poate fi terminată la timp. „Dacă pierdem finanţarea nu avem ce face, vom termina lucrările pe banii oraşului. Pasajul nu poate rămâne aşa”, spune Mălan.

Eşec total

Finanţate din bani europeni, lucrările de refacere a subsolului şi pavajului din Pasajul Vulturul Negru au fost atribuite în iunie 2012 Marconst, firmă de casă a UDMR, printr-o licitaţie la care a concurat de una singură şi care a câştigat licitaţia pe 2,5 milioane lei, cu 10% sub valoarea estimată.

Constructorul a lucrat cu propriii mozaicari, iar când aceştia au dat greş a apelat la meşteri din Ungaria care însă doar au peticit. La final, mozaicul era desprins şi fisurat, inserţiile de aramă care conturează formele erau neregulate, capacele canalului tehnic şi ale gurilor de aerisire erau strâmbe ori gata crăpate. În plus, la recepţia din iunie 2013, viceprimarul Mircea Mălan a demonstrat că apa băltea în loc să se scurgă corect, aşa că lucrarea a fost dată la refăcut. Dar de atunci stă!

„Ca şi pierdută”

Mălan a negociat cu Marconst refacerea mozaicului până pe 14 mai 2015, când primarul Ilie Bolojan, exasperat deja, a dispus rezilierea contractului. Municipalitatea a obţinut de la finanţator prelungirea termenului final până pe 31 decembrie, a licitat lucrarea din nou, dar s-a complicat şi mai tare. Primăria a combinat două proiecte ce implică atât refacerea mozaicului printr-o soluţie mai scumpă, bazată pe un amestec de răşină, cât şi refacerea soclurilor clădirilor şi reamenajarea curţii interioare din zona localului Columbus, neinclusă în proiectul iniţial.

Lucrarea, în valoare de 2,6 milioane lei, cu termen de execuţie de 4 luni, n-a atras nicio ofertă la licitaţia din 28 august. „Nu ştiu ce s-a întâmplat. Am invitat firme din Bucureşti, Italia şi Ungaria, numai să avem lucrări de calitate”, e nedumerit Mălan.

Situaţia e cu atât mai încurcată cu cât la următoarea licitaţie, anunţată pentru 21 septembrie, termenul de execuţie a fost scurtat: doar 2 luni şi jumătate! „Eu cred că finanţarea europeană e ca şi pierdută. Nu poţi termina aşa repede”, spune Jakabffy Ladislau (foto), dirigintele de şantier care a „supravegheat” lucrările făcute de mântuială de Marconst.

Bătaie de cap

Constructorii evită, în general, să preia lucrări începute de alţii temându-se de vicii ascunse. Mai mult, firma Constructorul Sălard, care va reabilita pereţii şi cupola pasajului, are deja schelele montate, aşa că muncitorii se vor călca pe picioare. „E prea mare bătaia de cap. Dacă începi lucrul în octombrie, până torni mozaic e deja noiembrie. Lucrezi pe frig şi e riscant”, explică un inginer.

Doar reprezentanţii Marconst nu spun nimic, convinşi că se vor întâlni cu Primăria în instanţă. Deşi a reziliat contractul cu firma de patru luni, municipalitatea nu i-a pretins nici acum penalităţile de 5.640 euro pe zi de întârziere, ajunse la valoarea totală de 4 milioane euro. „Aşteptăm să vedem ce se întâmplă cu contractul. Dacă pierdem finanţarea din cauza Marconst, ne vom îndrepta împotriva firmei pentru recuperarea pagubelor”, spune viceprimarul Mălan.

Riscă rezilierea!

Din păcate, asta urmează. La vizita făcută luna trecută în Oradea, reprezentanţii Ministerului Dezvoltării au catalogat campusul şcolar, drumul expres, aquaparcul Nymphaea şi pasajele peste DN 76 şi DN 79 ca având riscuri de finalizare, lăsând de înţeles că vor cere reziliarea contractului de finanţare pentru Pasajul Vulturul Negru.

Temerile sunt confirmate de Marcel Boloş (foto), directorul ADR Nord-Vest. „Probabilitatea de reziliere trece de 80%. Adevărul este că e greu de crezut că lucrările pot fi terminate la timp”, spune Boloş. Proiectul riscă să se termine prost. „Pe lângă faptul că va finaliza lucrarea din banii săi, Primăria va fi obligată să returneze finanţatorului un milion de lei, bani europeni cheltuiţi deja prin proiect”, zice directorul.

Plăţile ar trebui făcute în cel mult 90 de zile de la rezilierea contractului, iar pentru asta toţi au partea lor de vină: Marconst fiindcă a lucrat prost, dirigintele Jakabffy deoarece a închis ochii, viceprimarul Mălan că a prelungit nepermis de mult discuţiile cu constructorul. De plătit, vor plăti, însă, orădenii...