Sistemul de semaforizare din Oradea datează de la începutul anilor 2000. Uzate fizic și moral, semafoarele se decalează, lămpile se ard, componentele se strică. Drumarii își bat capul cu măcar cinci avarii într-o zi. Între timp, traficul se dă peste cap.

„Parcă nu ajungeau lucrările fără sfârșit din oraș și gropile din asfalt, care te obligă să mergi cu viteza a doua, acum și semafoarele au luat-o razna. Se strică taman când e mai mare aglomerația, iar când sunt repornite mai mult încurcă”, se plânge un șofer.

„Mai mult stai la coadă”

Socoteala era ca după inaugurarea pasajelor subterane din piețele Cetății și Emanuil Gojdu în Oradea să se circule mai bine. N-a ieșit! Creșterea vitezei de deplasare prin fostul centru civic, la 70 km/h sau chiar mai mult, a împins dopurile de trafic pe arterele din jur. La orele de vârf, traficul se blochează spre cartierul Rogerius, în intersecția străzii Republicii cu Louis Pasteur, iar spre Cantemir, în intersecția cu strada Muntele Găina.

Vechi de mai bine de două decenii, sistemul cedează în aval pe toate arterele principale. „Nu există undă verde, ca să poți traversa o zonă cu 50 km/h, nicăieri în Oradea. Pe Republicii, dacă scapi de semaforul de lângă Grădinița 23, prinzi roșu în față la Crișul și înainte de Facultatea de Drept”, zice un șofer.

La fel se întâmplă pe Bulevardul Decebal, unde șoferii care prind culoarea roșie a semaforului înainte de pod au toate șansele să fie opriți și la semaforul de după râu, și la cel din intersecția cu strada Tudor Vladimirescu. Culmea, însă, nu se întâmplă să prindă culoarea verde în lanț! „Nu este nicio logică. Mai mult stai la coadă decât să circuli”, spune un taximetrist.

Un sistem pe avarie

Marcel Dragoș, viceprimar OradeaExplicația e că sistemul de semaforizare este depășit. „Pentru că de la construirea pasajelor a apărut un flux continuu de mașini dinspre Piața Gojdu, sistemul dă rateuri. Semafoarele de la Crișul nu pot prelua tot traficul”, recunoaște viceprimarul Marcel Dragoș (foto).

Până și șefii din Primărie stau în coloane. „Într-o zi am fost de trei ori în Sânmartin. După pasajele subterane am prins de fiecare dată două semafoare pe roșu, care erau necorelate. Invers s-a circulat mult mai bine, dar numai până la magazinul Crișul”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș.

Practic, nu există tronson pe care semafoarele să asigure o circulație fluentă. „Pe Șoseaua Borșului, către zona centrală, pe Bd. Dacia spre magazinul Crișul, pe Bd. Ștefan cel Mare către Podul Dacia, pe toate bulevardele, vei fi oprit la semafor în loc să prinzi mereu verde dacă circuli cu viteză legală”, recunoaște Marchiș.

Cum semaforizarea a început cu cele mai aglomerate bulevarde, în mod logic, aici sunt și cele mai vechi și distruse terminale. Angajații firmei DAS Traffic System, care întreține sistemul, peticesc zilnic cel puțin cinci avarii.

„GPS-urile pe baza cărora funcționează semafoarele sunt depășite tehnologic, piesele prea vechi nu rezistă la fluctuațiile de tensiune, iar lămpile se ard. Lucrăm mult pe avarii, sistemul e prea vechi ca să poată fi reglat într-o undă verde”, spune inginerul Alex Ulica. Soluția e înlocuirea lui.

Investiții de milioane

 Ovidiu Guler, directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare InternaționalăBani sunt, dar crearea unui nou sistem trenează. Primarul Florin Birta a semnat încă din ianuarie 2023 contractele de finanțare cu fonduri PNRR în valoare totală de 12 milioane lei pentru două proiecte ce vizează, între altele, reabilitarea semaforizării pe cele două maluri ale Crișului Repede, implementarea unui sistem de undă verde și montarea de semafoare cu buton la unele treceri pentru pietoni. „Studiile de fezabilitate a fost finalizate, iar lucrările efective urmează să fie scoase la licitație în perioada următoare”, spune directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Ovidiu Guler (foto).

Primele investiții sunt programate în toamna acestui an. „Prin proiect, 27 de intersecții, cele mai mari din oraș, vor fi amenajate cu senzori ca să fluidizeze traficul pe direcția cea mai aglomerată”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș.

Lucrările vor viza nu doar modernizarea tuturor semafoarelor, ci și amplasarea la intrarea în Oradea dinspre Nojorid a unui panou informativ care să dirijeze șoferii pe arterele cu trafic mai lejer. „Panoul din Calea Aradului va afișa timpul de deplasare pe diferite direcții, de exemplu de la Bd. Dacia spre centru sau din Calea Clujului spre Bd. Decebal, pentru ca șoferii să poate alege cea mai rapidă rută”, zice Marchiș.

Spre deosebire de situația de acum, sistemul va fi monitorizat dintr-un dispecerat și va putea fi reglat în timp real, după necesitățile de trafic. Numai să aleagă Primăria un executant și să dea verde la lucrări...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!