Cifrele vorbesc de la sine: 222.193 de orădeni, 103.780 autovehicule şi doar 19.000 locuri de parcare la domiciliu. E imposibil să nu iasă scandal!
"În condiţiile în care numărul de maşini din oraş îl depăşeşte de cinci ori pe cel al parcărilor, este normal să apară probleme, mai ales în cartierele de blocuri construite în timpul comunismului, prevăzute cu un număr mic de parcări", spune viceprimarul Florin Birta. La fel de normal ar fi, însă, şi ca municipalitatea să caute soluţii de rezolvare a problemei!
"Mi-a ocupat parcarea!"
Situaţia este aceeaşi în toate cartierele. Nu există unul în care localnicii să nu se certe pe locurile de parcare, pe care unii le ocupă periodic, găsindu-le libere, iar alţii le revendică invocând că le folosesc de ani de zile. În plus, dacă este vorba de parcări de domiciliu, pentru care locatarii plătesc chirie de 100 lei pe an, se lasă cu scandal.
"Zilnic avem între 5 şi 15 reclamaţii de la orădenii care şi-au găsit ocupate locurile de parcare", spune directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi (foto). Agenţii se deplasează la faţa locului, identifică proprietarul şi îl amendează. "Aplicăm o amendă de 150 lei, cu reducere la 75 lei pentru cei care plătesc în 48 de ore. De ridicat nu putem ridica maşinile parcate pe locurile vecinilor, pentru că Hotărârea de Consiliu Local care prevedea acest lucru a fost abrogată", spune Beltechi.
"Toate locurile sunt ocupate"
În prezent, în Oradea există circa 16.500 locuri de parcare atribuite persoanelor fizice, cam 3.000 locuri predate asociaţiilor de proprietari fără ca acestea să le fi repartizat locatarilor, şi încă vreo 8.000 de locuri dispersate prin oraş. În fiecare din ultimii cinci ani municipalitatea a construit circa 2.000 locuri de parcare şi are cam tot atâtea în construcţie în 2018.
Treptat, amplasamentele apte să găzduiască locuri pentru parcaje în cvartalele de blocuri s-au epuizat, iar problema persistă. Cele mai aglomerate zone sunt Rogerius (mai ales pe străzi ca Transilvaniei, Moldovei, Italiană, Spartacus, Podului), Nufăul (Onisifor Ghibu, Constantin Noica, Nucetului, Ciheiului) şi Ioşia (cu zona blocurilor turn şi a celor din strada Lăpuşului).
"Se întâmplă destul de des, mai ales noaptea, ca ambulanţa să nu găsească niciun loc liber în care să poată parca pentru a ajunge la un pacient, fiindcă toate sunt ocupate", povesteşte directorul economic al Serviciului de Ambulanţă Bihor, Liviu Sabău Popa (foto).
Se lasă rău!
O situaţie la fel de gravă există în zona Spitalului Judeţean, unde riveranii se bat pe fiecare petec de asfalt cu aparţinătorii veniţi să îşi aducă rudele pentru internare. Parcarea pentru medici, amenajată pe platoul de pe deal, nu a rezolvat problema integral.
"Am făcut mai multe adrese la Primărie, în care am arătat că toate parcările sunt ocupate. Ăsta este, însă, doar începutul. Când vor începe lucrările la Unitatea de Primire Urgenţe şi medicii îşi vor lăsa şi ei maşinile în stradă, va fi şi mai rău", spune preşedintele asociaţiei de proprietari din zonă, Carmen Mitricioiu.
Cum terenul dintre blocuri e ocupat de parcări şi spaţii verzi, singura soluţie pentru înfiinţarea unor noi locuri ar fi ca municipalitatea să amenajeze, în premieră pentru Oradea, parcări subterane de cartier.
Parcare sub piaţă
Ideea nu este nouă. Un orădean a cerut municipalităţii încă din luna martie să amenajeze o parcare subterană pe amplasamentul de sub Piaţa Magnoliei. Momentul este cu atât mai potrivit cu cât zona urmează să fie refăcută, cu titlu de centru de cartier, în cadrul unui proiect cu finanţare europeană în valoare de circa 10,5 milioane lei. "Piaţa Magnoliei este ultimul amplasament de mari dimensiuni din cartierul Rogerius pe care se mai poate construi. Soluţia parcării subterane ar însemna că orădenii ar avea mai mult loc pentru maşini, fără să se distrugă spaţiile verzi", argumentează cetăţeanul.
Ca o măsură complementară, acesta mai propune construirea de parcări supraetajate, pe ampalsamentele terenurilor de sport ale instituţiilor şcolare din cartiere, cum ar fi Şcoala Generală 11 sau Liceul Onisifor Ghibu, terenuri care s-ar muta pe "acoperişul" noilor construcţii. "Acestea ar trebui construite pe structură uşoară (n.r. pe schelet metalic) şi puse la dispoziţia orădenilor la un preţ de 100 lei pe an, la fel ca parcările de domiciliu, şi nu cu 80 lei pe lună, cum se întâmplă în prezent la parcarea din faţa Spitalului Municipal", cere orădeanul, în memoriul depus la Primărie.
Nu se poate!
După ce au dat drumul la proiectul privind amenajarea Pieţei Magnoliei fără să organizeze o dezbatere publică, aşa cum promiseseră, reprezentanţii municipalităţii spun că este deja tardiv să mai fie modificat. "Parcarea subterană s-ar putea amenaja în cadrul unui proiect separat. În cazul de faţă, fondurile sunt alocate exclusiv pentru amenajarea de zone pietonale, aşa că nu putem aduce maşini aici", argumentează viceprimarul Florin Birta (foto).
Edilul nu exclude varianta amenajării de parcări supraetajate sub terenurile şcolilor, dar vede aceste investiţii demarate într-o etapă ulterioară. "Înainte de toate, trebuie să finalizăm parcările supraetajate din zona centrală, cum ar fi cea de la fosta bază sportivă Voinţa şi cea din strada Braşovului. Sunt zone aglomerate, de unde s-au desfiinţat locuri de parcare şi care ridică probleme". În paralel, municipalitatea mai are în proiect amenajarea unui parking în spatele Muzeului Iosif Vulcan şi se chinuie de trei ani să deblocheze proiectul parcării din strada Independenţei.
Costuri mari
În plus, una dintre problemele mari ale investiţiilor în parcările supraetajate o constituie preţul prohibit al acestora. Dacă investiţia într-un loc de parcare la sol este de aproximativ 5.000 euro, un loc într-una supraetajată presupune costuri de 10.000 - 13.000 euro, iar într-o parcare subterană variază între 20.000 - 23.000 euro.
Mai mult, costurile pot creşte vertiginos în funcţie de reţelele care ar trebui relocate. Aşa că, decât să îşi bată capul să "îngroape" parcările, Primăria mai bine îngroapă proiectele lor cu totul...
PARCĂRILE ATRAG MAŞINI
"Se vor crea ambuteiaje!"
Proiect gândit să "absoarbă" maşinile de pe carosabil, viitoarea parcare subterană de pe malul Crişului mai mult va încurca traficul, avertizează unii specialişti.
"Când faci drumuri şi parcări numărul de maşini creşte, nu scade! Parcarea din strada Independenţei va face mai mult rău decât bine. Acolo se vor crea ambuteiaje. Artera este ca o pâlnie: nu ai pe unde altundeva să mergi, iar drumul se îngustează prin extinderea pietonalului", spune arhitectul Cristian Puşcaş (foto).
Potrivit acestuia, un amplasament mult mai bun este fosta bază sportivă Voinţa, unde municipalitatea are în plan construirea unei parcări cu 340 de locuri. "Locul este în imediata proximitate a zonei centrale: vii, îţi laşi maşina şi mergi unde vrei, fără să aglomerezi traficul", spune Puşcaş.